ford uzavře tři továrny, zatímco opel prodlužuje agónii | Aktuality | autoweek.cz

Ford uzavře tři továrny, zatímco Opel prodlužuje agónii

Ford uzavře tři továrny, zatímco Opel prodlužuje agónii

28.10.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ford začal řešit své problémy v Evropě radikálním krokem. Během dvou dní ohlásil uzavření tří továren. Odboráře tím nepotěšil, ale vysloužil si uznání ze strany finančních analytiků, na rozdíl od pokračující nerozhodnosti GM.

V Evropě jsou k dispozici výrobní kapacity na produkci asi 22 milionů automobilů ročně, ale  letos se zde očekává prodej jen 14 milionů vozů. Přebytek kapacity ve výši 25-30 % znamená, že automobilky pracují se ztrátami, což není dlouhodobě únosné. Někteří výrobci čelí nadkapacitě krátkodobým přerušováním práce, jako například nyní Fiat v Pomiglianu. Jenže jediným řešením je zavírání továren. Ford se rozhodl tento problém řešit radikálněji a hlavně dříve, než ostatní.

Ford očekává, že letos v Evropě utrpí ztráty ve výši kolem 1,5 miliardy dolarů. Do roku 2015 se ale má Ford of Europe opět dostat do černých čísel. Součástí radikálního restrukturalizačního plánu je snížení výrobních kapacit o 355 000 vozů (tj. o 18 %), což přinese roční úspory ve výši 450-500 milionů dolarů. Cenou za to bude ztráta práce pro 13 % zaměstnanců Fordu v Evropě.
Prvních 4300 obětí krize bylo nalezeno, když byli podle očekávání zástupci odborů v továrně Fordu v Genku v Belgii informováni, že jejich závod bude uzavřen. Vedení Fordu se rozhodlo ukončit zde montáž a výrobu v lisovně na konci stávajícího výrobního cyklu v roce 2014.

Cena za tento krok bude pro Ford vysoká. Většina zaměstnanců v Genku pracuje více než 40 let, takže odstupné pro dlouho pracující starší zaměstnance dosáhne velké částky - odhaduje se na 325 000 dolarů na jednoho pracovníka. To znamená, že uzavření belgického závodu Ford přijde na 1,4 miliardy dolarů.
Ztráta pro Belgii je současně ziskem pro Španělsko. Ford přesune výrobu nové generace Mondea, S-MAX a Galaxy do Valencie. To bude vyžadovat další nemalé náklady, protože závod v Genku byl původně vybrán aby se zde od října 2013 vyrábělo nové Mondeo.

Stejně tak podle očekávání Ford hned následujícího dne ohlásil ukončení výroby užitkového modelu Transit v závodě v Southamptonu, s čímž souvisí i ukončení výroby v lisovně v Dagenhamu.

Z továrny na okraji Southampton vyjely od roku 1972 přes dva miliony vozů Ford Transit. Výroba tohoto užitkového vozu se ale postupně přesouvala do Turecka. Ukončení výroby v Southamptonu se předpokládalo do konce roku 2013, nicméně městská rada doufala, že výroba zde zůstane zachována.Turecko není součástí EU, ale je součástí celní unie s EU, takže většina zboží, včetně automobilů, odtud může být volně vyvážena. Díky tomu se Turecko stalo zemí s nízkými výrobními náklady a se snadným přístupem na evropský trh.

Plány Fordu byly dobře přijaty finančními analytiky. Ford podle nich tímto krokem demonstroval svou vizi a odvahu přijmout obtížná rozhodnutí, která se dlouhodobě vyplatí, zatímco v GM Europe to vypadá, že stále ještě nemají jasno o tom, co dělat. Podle USA Today by tah Fordu mohl prolomit mrtvý bod a dát ostatním automobilkám oprávnění přistoupit k obdobným opatřením.
Pravý opak v Evropě činí GM. Zatímco Ford oznámil bolestivé a nákladné uzavření tří evropských závodů, GM si na druhé straně může připravovanou dohodou s odbory svázat ruce až do konce roku 2016. Jenže u Opelu se případné ukončení výroby týká továrny v Německu.

V současné době je 20 800 zaměstnanců německých závodů Opel chráněno pracovními smlouvami s IG Metall, které platí až do konce roku 2014. V květnu bylo rozhodnuto přesunout během roku 2013 výrobu modelu Astra do anglického Ellesmere Portu a závod v Bochumi uzavřít do konce roku 2014, kdy vyprší stávající smlouva s odbory. Pokud ale bude podepsána nová dohoda, bude agonie bude prodloužena o další dva roky.
Odborový svaz IG Metall je pod rostoucím tlakem aby přijmout radikální restrukturalizaci obdobného rozsahu jako Ford. Jedním z trumfů IG Metall pro vyjednávání bylo, že odbory v červnu souhlasily s odkladem 4,3% zvýšení mezd v německých továrnách do 31. října, což Opel umožnilo podržet si hotovost ve výši 15 milionů dolarů.

Podle neoficiálních informací si odbory na poslední chvíli vynutily dohodu, takže uzavírání závodů a propouštění by se mělo odložit až do roku 2016. V případě, že zpráva bude potvrzena a dohoda odboráři schválena, pak GM udělá pravý opak toho co Ford. Propouštění a zavírání jeho továren by bylo možné až v roce 2017.