francouzi podpoří rozvoj elektromobility | Aktuality | autoweek.cz

Francouzi podpoří rozvoj elektromobility

Francouzi podpoří rozvoj elektromobility

06.02.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ve Francii chtějí za výměnu automobilu se vznětovým motorem za elektromobil vyplácet podporu až 10 000 eur.

Francie bude postupně vyrovnávat daně za naftu a benzin a dávat pobídky, které spotřebitele přimějí vyměnit automobily poháněné vznětovými motory za vozidla s elektrickým pohonem. Ministryně pro energetiku Segolen Royalová oznámila, že počínaje dubnem bude stát vyplácet bonus ve výši až 10 000 eur spotřebitelům, kteří si koupí elektrický vůz a nahradí jím starý automobil se vznětovým motorem.

 

„Musíme z dopravy vyloučit staré automobily na naftu, které jsou starší než 13 let a nemají filtry pevných částic,“ prohlásila Royalová.

 

Opatření přijatá proti těmto znečisťujících typům automobilů by měla vést k tomu, že jejich používání bude stále obtížnější. Francouzská vláda už v prosinci oznámila, že zvýší spotřební daň za naftu o 2 eurocenty na litr, což v roce 2015 přinese do státní pokladny 807 milionů eur. Francouzská daň za naftu byla nižší než za benzin, což vedlo k tomu, že spotřebitelé kupovali automobily, které jezdily na levnější palivo. Environmentální skupiny na vládu naléhaly, aby daně srovnala, zatímco francouzské automobilky doufají, že toto opatření by mohlo motoristy přimět k výměně starých vozů za novější modely.

 

Ve Francii jezdí se vznětovými vozy 80 % všech motoristů. Oproti roku 2013, kdy 73 % všech nových vozů prodaných ve Francii jezdilo na naftu, se tento podíl loni podle asociace automobilek ve Francii CCFA snížil na 64 %. V zemích jako Německo a Velká Británie, které mají odlišné daňové režimy, byl podíl vozů se vznětovými motory 47 %, resp. 50 % v roce 2013.

 

Vyrovnání cen podle Royalové povede k omezení smogu: „Znečistění vzduchu je hlavním zdravotním problémem veřejnosti. Nezdravý vzduch dýchá 60 % Francouzů.“ Paříž a další velká francouzská města pravidelně vydávají varování o znečistění vzduchu způsobovaném částečně i výfukovými plyny ze vznětových motorů. Varování v loňském roce znovuoživila debatu o daních. Starostka Paříže Anne Hidalgová proto vydala nařízení, podle něhož budou od roku 2020 postupně vyřazeny vozy se vznětovými motory z jízd po městě.

 

Domácí společnosti PSA/Peugeot-Citroen a Renault patří mezi ty evropské automobilky, které propagují nové naftou poháněné vozy jako šetrné vůči životnímu prostředí, neboť mají nižší spotřebu než vozy spalující benzin a vypouštějí méně škodlivin než starší modely.

 

„Musíme být realisté, neboť existuje průmyslové odvětví, které vozy se vznětovými motory vyrábí, a jedná se o pracovní místa,“ uvedla Royalová.