francouzi ztrácejí zájem o auta | Aktuality | autoweek.cz

Francouzi ztrácejí zájem o auta

Francouzi ztrácejí zájem o auta

17.06.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ve Francii podrobně zkoumají ústup automobilové kultury. Pro současnou mládež vlastnění auta přestává být důležité. Naopak ale roste zájem o sdílení aut. Uvádí to zpráva Wardsauto.

Výzkumnice Elisabeth Gouvernalová uvádí, že v roce 1983 si ve Francii řidičský průkaz pořizovalo zhruba 35 % osmnáctiletých a devatenáctiletých lidí, zatímco v roce 2010 to bylo jen 19 %. Ze všech segmentů obyvatelstva používají automobily častěji než tak činily dřívější generace pouze současní důchodci.

Až současní mladí Francouzi dosáhnout věku 60 let oproti dnešním šedesátníkům jich bude vlastnit automobil jen polovina. V současnosti vlastní automobil 90 % domácností osob starších 60 let, ale poradenská firma BIPE očekává, že až současná mladá dospělá generace dosáhne 60 let, bude automobil vlastnit jen 50 % jejich domácností.

Výzkumníci a zástupci francouzských organizací, které se zajímají o budoucnost mobility, nedávno Úřadu pro vyhodnocování vědecké a technologické volby, zřízeném francouzským parlamentem, předložili své představy o tom, jak by se vláda měla co nejlépe připravit na individuální přepravu v budoucnosti. Důsledky výzkumu tvrdě postihnou automobilky.

Viceprezident BIPE Eric Champarnaud varuje, že nezájem mladých lidí o vlastnictví vozu překonává pouze podobný přístup jejich japonských protějšků. „Mladá generace se o tento výrobek nezajímá,“ uvádí.

Elisabeth Gouvernalová, která studuje městský život, doplňuje další důkazy: „Lidé mají na mobilitu různé názory a automobilky by to měly vzít na vědomí.“

Mluvčí PSA Peugeot Citroen Claude-Jean Couderc ovšem tvrdí, že mladí lidé stále sní o tom, že budou vlastnit automobil a uvádí příklad trvalého nárůstu prodeje vozů BMW a Mercedes-Benz.

Gabriel Plassat z francouzské výzkumné instituce ADEME souhlasí, že mladí lidé chtějí mít prémiový vůz, jeho nákup však odkládají.

Nejsilnější odpor k vlastnictví vozu je v městských oblastech Francie. V příměstských a venkovských oblastech jsou automobily nezbytností. Tyto oblasti zahrnují 40 % francouzského obyvatelstva, ale celou polovinu kilometrů ujetých po celé zemi. Lidé bez automobilu zde jsou v nevýhodě. Při současných vysokých cenách ropy domácnosti utratí asi 7 % svého příjmu za provoz vozidla. Při očekávaném zvýšení ceny ropy by tato částka mohla vzrůst až na 20 %.

Asociace automobilových klubů ve Francii udává, že třebaže majitelé automobilů v roce 2012 najezdili méně kilometrů, utratili o 1,2 % více za benzín a o 4,4 % více za naftu než v předchozím roce. Skupina vypočetla, že majitelé vozidel se zážehovými motory v roce 2012 ujeli 8751 km, což bylo o 271 km méně než v předchozím roce, zatímco majitelé vozidel s turbodiesely ujeli 15 368 km, tedy o 108 km méně než v roce 2011.

Analýza udává, že hybridní vozidla jsou jednou odpovědí na udržitelnou dopravu ve venkovských oblastech, stejně jako sdílení automobilů, spolujízda a zásadní rozšíření cyklostezek, což by studentům umožnilo dostat se bezpečně do školy.

Sdílení automobilů místo jejich vlastnění vykazuje ve Francii rostoucí trend, díky kterému mladší generace mění svůj přístup k automobilům.

„Sdílení automobilů má před sebou silný start,“ říká Michel Couture, vedoucí elektromobility u francouzské elektrárenské společnosti EDF. Autolib v Paříži a Auto Bleue v Lyonu jsou veřejné systémy, které půjčují elektrické vozy na krátké jízdy a poskytují vyhrazená parkovací místa včetně instalovaných dobíjecích stanic.

„Hlavním důvodem, proč lidé používají Autolib nebo Auto Bleue, je to, že mají jistotu, že zaparkují,“ říká Couture. Kromě těchto systémů některé společnosti udržují vozový park elektromobilů pro své zaměstnance, což je jinou formou sdílení.

France Autopartage je zastřešující organizace pro 15 operátorů systémů sdílení vozů, které využívají běžná vozidla podobně, jako v USA Zipcar. Asi 14 000 členů sdílí 700 vozů. Spoluředitel této organizace Yvon Roche říká, že každé vozidlo při sdílení vozů nahrazuje osm vozů v soukromém vlastnictví a eliminuje potřebu devíti parkovacích míst.

Zejména mladí lidé oddělují vlastnictví vozu a jeho používání. Blablacar je služba zajišťující spolujízdu, u které lidé najdou řidiče nebo cestující pro sdílení jízdy. Asi jedna třetina z 600 000 zákazníků, kteří službu ročně využijí, jsou řidiči, kteří oznámí, že někam jedou, jedna třetina jsou cestující hledající řidiče a poslední třetina jsou lidé připravení buď řídit nebo s někým jet.

„Lidé to dělají, aby ušetřili,“ říká mluvčí společnosti Laure Wagner. Mark Tessier d’Orfeuil, president Klubu pro ekologická vozidla, navrhuje, aby existovala povinnost postavit u nových obytných budov parkovací místa pro sdílení automobilů.

Motoristé si stěžují, že elektromobily nemají dostatek dobíjecích stanic, vodík vyžaduje investice do výzkumu a LPG živoří.

LPG se prodává za mnohem nižší cenu než benzín nebo nafta. Jenže Joel Pedessac, prezident CFPB, což je distributor LPG ve Francii, ale konstatuje: „Máme 1500 stanic, představujících investice 200 milionů eur. Jsou využívány jen z 5-6 % a síť stále není zisková.“

Tlak působící na automobilky je jasný. Prodej automobilů klesá a technická řešení snížení spotřeby paliva jsou drahá.

Rozvíjející se trhy se rychle rozvíjejí a tamní mladí lidé stále sní o tom, že budou mít automobil. To však jednoho dne skončí, říká sociolog Bruno Marzloff. Třebaže automobily ještě nějaký čas vydrží, vlády by se měly připravit na to, jak automobilkám pomohou vyrovnat se s temnou budoucností. Nastane totiž problém s pracovními místy a dopravní služby všechny lidi, kteří ztratí zaměstnání, neabsorbují.