francouzská vláda má plán | Aktuality | autoweek.cz

Francouzská vláda má plán

Francouzská vláda má plán

25.07.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Francouzská vláda představila plán na obnovu automobilového odvětví. Hodlá pomoci domácím automobilkám v době krize pod záminkou podpory ekologických vozidel. Skutečné řešení ale nenabízí.

Francouzská socialistická vláda představila plán podpory domácího automobilového průmyslu. Základem tohoto plánu je podpora pořizování vozidel s hybridním nebo plně elektrickým pohonem. Současně chce v rámci EU prosadit opatření proti dovozu automobilů z Jižní Koreje jako odvetné opatření vzhledem k tomu, že tato země neotevřela svůj trh automobilům dováženým z Evropy..

Produkce francouzských automobilek ve Francii za posledních deset let klesla o třetinu na 2,1 milionu vozů a stejně tak klesl počet lidí zaměstnaných v tomto odvětví o třetinu na současných 800 000. Plán francouzské vlády má umožnit aktivní podporu automobilovému průmyslu, který má pro francouzskou ekonomiku strategický význam. Plán by měl přispět k obnovení konkurenceschopnosti francouzských producentů. Podpora zelených technologií u malých aut by měla vytvořit výhodu pro francouzské automobilky - koncern PSA a Renault, protože právě v těchto segmentech (a pouze v těchto segmentech) mají převahu nad německými automobilkami.

Francouzský ministr průmyslu Arnaud Montebourg o plánu renesance francouzské automobilového průmyslu prohlásil: "Lidé říkají, že nemá budoucnost, ale my mu budoucnost dáme."

Hlavní částí plánu je okamžité uvolnění 490 milionů eur na zvýšení podpory prodeje elektromobilů ze současných 5000 na 7000 eur a hybridů ze 2000 na 4000 eur. Zvýší se i podpora nákupu nízkoemisních vozů se spalovacími motory. Tyto podpory se ale budou týkat jak francouzských, tak zahraničních vozidel. Podle Montebourga se prostředky pro tuto podporu pokryjí především vyšším zdaněním vozů produkujících vyšší emise CO2, které vstoupí v platnost od roku 2013. Jenže hybridních vozidel se ve Francii zatím prodává velmi málo, přičemž zatím v tomto segmentu kraluje Toyota, a podíl elektromobilů je stále marginální.

Do státních služeb ze 25 % nakupovány vozy s elektrickým nebo hybridním pohonem. To bude představovat asi 11 000 vozidel ročně, v tomto případě samozřejmě  výhradně z francouzské produkce.

Vláda navíc poskytne 175 milionů eur na podporu malých a středně velkých podniků působících v automobilovém průmyslu. Celkem 1,3 miliardy eur z různých zdrojů a fondů bude využito na modernizaci automobilového průmyslu a budování dobíjecích stanic pro elektromobily.

Výměnou za to vláda od francouzských automobilek požaduje, aby zachovaly výrobu v současných závodech ve Francii , zabezpečily vývoj hybridních a elektrických vozidel ve Francii a taktéž zabezpečily jejich výrobu včetně produkce potřebných dílů pro tato vozidla v závodech ve Francii.

Skupina PSA Peugeot Citroën uvedená opatření uvítala a přisuzuje obzvláštní význam těmto iniciativám:

- vývoj čistých automobilů prostřednictvím podpory inovací nebo podpory nákupu cenově dostupných ekologických vozů (tj. vozů s nízkoemisními spalovacími motory, hybridním pohonem a elektromobilů)

- financování malých a středních podniků, které jsou klíčovými subjekty celého odvětví, prostřednictvím státních příspěvků a většího zapojení státní akciové společnosti Oséo

- posílení činnosti Automobilové platformy, u níž je nutné zdůraznit její roli koordinátora jednotlivých subjektů automobilového průmyslu. Tímto se dosáhne především přijetí společné definice prioritních směrů v oblasti výzkumu a vývoje a konsolidace celého odvětví

- nutnosi příkladného sociálního dialogu, který bude nejen zárukou úspěchu navrženého plánu francouzské vlády, ale povede rovněž k přijetí nové Automobilové charty.

Skupina se rovněž plně připojí ke komunikační kampani zaměřené na zvýšení hodnoty označení "vyrobeno ve Francii", kterou podpoří obě její značky Peugeot a Citroën. Skupina PSA Peugeot Citroën realizuje 85 % svých činností v oblasti výzkumu a vývoje ve Francii. Skupina neustále věnuje velké úsilí na zachování svého vedoucího postavení mezi evropskými producenty automobilů s nízkými emisemi CO2. Je rovněž největším přihlašovatelem patentů ve Francii. Skupina PSA Peugeot Citroën, která jako první výrobce na světě uvedla na trh hybridní dieselovou technologii, připomíná, že vozy vybavené touto technologií se všechny vyrábějí ve Francii: Peugeot 3008 Hybrid4 a Citroën DS5 Hybrid4 v továrně v Sochaux, Peugeot 508 sedan Hybrid4 a 508 RXH v Rennes.

Nedostatkem vládního plánu je skutečnost, že neřeší hlavní problém francouzského automobilového průmyslu - příliš drahou pracovní sílu. Plán rovněž, stejně jako nedávné "šrotovací" prémie, nevytváří podmínky pro dlouhodobé řešení potíží francouzských automobilek. Namísto zavedení radikálních úsporných opatření, plánovaných vedením PSA (mj. propuštění 8000 zaměstnanců), slibuje podporu, která vše opět pouze odsune na pozdější dobu. Dokonce se zdá, že z uvedeného programu bude nejvíce těžit dodavatel elektrické energie...