gm budoucí vozy opel zřejmě vyvine samostatně | Aktuality | autoweek.cz

GM budoucí vozy Opel zřejmě vyvine samostatně

GM budoucí vozy Opel zřejmě vyvine samostatně

02.11.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

GM zřejmě bude muset finanční ztráty Opelu v Evropě eliminovat novými modely a nikoliv s pomocí partnerství. K zastavení dalšího růstu ztráty, která už dosáhla výše více než 18 miliard USD, nebude těžit z pomoci PSA/Peugeot-Citroen ani jiného partnera.

V rámci GM byl nastartován program přepracování a konsolidace využívání globálních platforem. Podle informací od dodavatelů GM má tento program globálních platforem umožnit GM vyvinout a stavět většinu budoucích modelů značky Opel samostatně.

Vedení GM už potvrdilo, že oba partneři omezují rozsah plánované široké aliance s PSA, která byla oznámena začátkem roku 2012 s tím, že GM pravděpodobně stáhne svůj program vývoje nové generace Opelu Corsy a tu stávající, vycházející ještě ze spolupráce s Fiatem, nahradí nová navržená na platformě sdílené s PSA.

GM uvedlo, že u plánované obměny generací dvou kompaktních minivanů značky Opel, Merivy a Zafiry, se v roce 2017 počítá s platformami vyvíjenými společně s PSA, ale o nové generaci Corsy se nezmínilo. Koncem příštího roku by na evropské trhy měla přijít zásadně přepracovaná Corsa vycházející stále ještě z platformy Gamma, vyvinuté společně s Fiatem (ten ji používá jako základ modulární platformy SCCS u modelů Grande Punto, Linea/Fiorino/Qubo, Dobló, řady 500 a Alfa Romeo MiTo). Nástupce čtvrté generace Corsy měl na konci roku 2018 sdílet novou modulární platformu navrženou PSA s názvem EMP1 s novou generací Peugeotu 208 a Citroenu C3.

Nyní se zdá, že přepracovaná Corsa bude v roce 2018 postavená na verzi vlastní platformy GM pro malý vůz označované Global Gamma nebo G2XX. Stejná platforma by podle dodavatelů měla být použita i u nástupců modelů Chevrolet Aveo a Opel Mokka/Chevrolet Trax.

Ostatní modely Opelu by měly sdílet platformy vyvíjené GM společně s novou generací vozů Buick určených pro USA a Čínu.

„Ford při investování do svých globálních platforem v Evropě odvedl mnohem lepší práci,“ uvedl pro Automotive News přední evropský analytik automobilového průmyslu a ředitel UBS Securities Philippe Houchois.

GM nyní v rámci globálního vývoje, který vede Mary T. Barraová, začalo své budoucí automobilové platformy sestavovat ze základních modulů, které stále využívají společnou podlahovou plošinu a komponenty hnacího ústrojí, ale umožňují větší přizpůsobivost z hlediska konstrukce, velikosti a možností konfigurace. Moduly je možné lépe uzpůsobit jednotlivým trhům, jako jsou Čína a USA, a přitom stále umožňují výrobu v masovém měřítku.

Vedení koncernu GM před časem uvedlo, že do francouzské automobilky už nevloží žádné další peníze. Za svůj 7% podíl v PSA GM zaplatilo 423 milionů dolarů.

Nedávný návrh PSA prodat významný podíl akcií čínské automobilce Dongfeng Motor zřejmě přispěl k ještě většímu vyhrocení vztahů s GM a rozčílil čínského partnera GM Shanghai Automotive, který je přímým konkurentem automobilky Dongfeng.

Vícepředseda GM Steve Girsky pro ANE uvedl, že budoucnost aliance s PSA by mohla ovlivnit úroveň vlivu automobilky Dongfeng v rozšířeném partnerství s francouzskou společností. GM je druhým největším akcionářem v PSA po rodině Peugeotů. Girsky tehdy uvedl, že prioritou je stabilizace činnosti GM v Evropě a aliance je jednoduše „dalším nástrojem v soupravě“, který má pomoci dosáhnout cíle v podobě návratu k zisku. Toto vyjádření vedlo řadu lidí k názoru, že americká automobilka se distancuje od aliance, k níž se řada investorů GM od počátku stavila odmítavě.

Na ztrátovou evropskou jednotku GM se investoři zaměřují od okamžiku, kdy GM po bankrotu opět uvedlo své akcie na burzu. Poté, co GM těsně před dokončením zrušilo plán na prodej Opelu, nejvyšší výkonný šéf GM Dan Akerson v listopadu 2011 pověřil Girskyho reorganizací činnosti v Evropě.

GM letos za druhé čtvrtletí vykázalo provozní ztrátu v Evropě ve výši 110 milionů dolarů, což byla téměř o třetinu nižší částka, než jakou analytici očekávali. GM toho dosáhlo dramatickým snížením nákladů. Vloni v Evropě GM přišlo o 1,8 miliardy dolarů, ale za polovinu letošního roku ztráty snížilo na 285 milionů dolarů.

Analytik firmy Morgan Stanley Adam Jonas pro Automotive News Europe uvedl, že zlepšení finančního výkonu GM v Evropě předstihlo jeho očekávání o dva roky. GM uvedlo, že jeho cílem je vrátit se do poloviny desetiletí k vyrovnaným výsledkům.

Nový nejvyšší výkonný představitel Opelu Karl-Thomas Neumann vyjádřil opatrný optimismus: „Poprvé jsme zahlédli světlo na konci tunelu. Nikdo tu neočekává, že se stane zázrak, ale jsem si poměrně jistý, že jsme už dosáhli dna.“