gm zpět na čele světového prodeje | Aktuality | autoweek.cz

GM zpět na čele světového prodeje

GM zpět na čele světového prodeje

20.01.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Koncern General Motors v roce 2011 znovu získal první pozici v počtu prodaných automobilů na celém světě. Přispěla k tomu souhra dvou okolností - vlastní růst prodeje a přírodními živly ochromená Toyota. Ale loňské vedení GM bude určitě zpochybňováno.

General Motors podle dodatku bilanční zprávy značky Chevrolet v roce 2011 prodalo 9 025 942 automobilů. Nárůst prodeje byl o 7,6 %. Na druhém místě skončil Volkswagen, podle oficiálního údaje s 8 156 000 miliony prodaných vozů a nárůstem o 14 %. V roce 2010 vedoucí Toyota klesla na třetí místo, ale přesné údaje o jejím prodeji dosud nebyly uveřejněny. Odhaduje se, že Toyota prodala okolo 7,9 milionu vozů, takže zaznamenala pokles prodeje asi o 6 %. Na prodej Toyoty mělo nepochybně dopad zemětřesení a tsunami, které v březnu zasáhlo Japonsko, ale částečně také výpadky výroby způsobené podzimními povodněmi v Thajsku. V roce 2012, kdy bude Toyota opět naplno využívat svou plnou výrobní kapacitu, se konkurenční boj ještě více přiostří. Toyota chce vyrobit nejméně 8,48 milionu vozů v roce 2012 a o rok později hodlá překročit hranici 9 milionů. Volkswagen bude i nadále usilovat o celosvětové prvenství, a to dříve, než podle původního plánu, podle něhož se měl stát světovou jedničkou v roce 2018 s prodejem přes 10 milionů vozů.

Ostatně i souboj o prvenství v roce 2011 výše uvedenými čísly neskončil. Podle trochu změněného úhlu pohledu se totiž za světovou jedničku mohou pokládat i ve Wolfsburgu. Do prodejních výsledků totiž Volkswagen nezapočítává 200 000 nákladních vozidel společností MAN a Scania, které plně kontroluje. Naopak GM do své prodejní bilance zahrnuje i více než milion vozů vyrobených čínskou společností Wuling Motors, ačkoliv v ní nemá kontrolní podíl a jedná se převážně o lehká užitková vozítka prodávané za cenu kolem 4400 dolarů (méně než 90 000 Kč). Definitivní rozhodnutí v tomto ohledu dá až oficiální statistika OICA za rok 2011, která by měla být zveřejněna v březnu.

Šéf GM Dan Akerson (foto) tvrdí, že jeho prioritou je zisk a nezajímá ho vedoucí postaví v prodeji na světě. Je pochopitelné, že nikdo z vedení GM nemá chuť provokovat tancem na hrobě poraženého soupeře. "Jistěže chci, abychom byli jedničkou, ale chceme toho dosáhnout vítězstvím nad zdravou Toyotou plnou života. Jsem si jistý, že příští rok budou zpátky, stejně jako jsme se vrátili my, takže si znovu nasadíme rukavice," řekl Akerson.

Přesto není pochyb o tom, že pro koncern, který před dvěma roky prošel bankrotem, je návrat na nejvyšší příčku velmi významným posílením. Skutečně důležité ale je, že prvenství získala úplně jiná společnost, než když na první příčce stála písmena GM v roce 2007. Tehdy totiž tato společnost sice prodala nejvíce aut na světě, ale současně vyprodukovala ztrátu 38,7 miliardy dolarů. Vloni GM vykázalo zisk 8,1 miliardy dolarů.

Jak konstatoval šéf konzultační firmy Conway MacKenzie Van E. Conway: "Před dvěma roky by nikdo něčemu podobnému nevěřil."