hrozící bankrot společnosti hertz by měl dalekosáhlé důsledky | Aktuality | autoweek.cz

Hrozící bankrot společnosti Hertz by měl dalekosáhlé důsledky

Hrozící bankrot společnosti Hertz by měl dalekosáhlé důsledky

05.05.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Bankrot společnosti Hertz by mohl vyvolat velký otřes, který by mohl zatřást celým systémem autopůjčoven a trhem s ojetými vozy.
Generální ředitelka Kathryn Marinellová minulý týden uvedla, že společnost Hertz je v současné době vyjednává s věřiteli a usiluje o získání vládní podporu v USA aby se vyhnula nutnosti ohlásit úpadek. Podle agentury Bloomberg autopůjčovna již promeškala leasingové platby související s jejími vozidly a nyní je musí věřitele přesvědčit, aby neohlásili její platební neschopnost.
 
Hrozba pro trh s ojetými vozy
S tím, jak se gigant mezi autopůjčovnami Hertz zoufale snaží vyhnout bankrotu, se někteří analytici obávají, že zde jde o mnohem víc než jen o finanční zajištění společnosti a jejích zaměstnanců. Analytik společnosti Benchmark Coco Michael Ward se domnívá, že pokud by velká část flotily vozidel společnosti Hertz prošla nuceným prodejem, mělo by to nepříznivý dopad na trh s ojetými vozy, který už je tvrdě zasažen v důsledku pandemie koronaviru.
 
„Riziko pro automobilový sektor nastane, pokud se věřitelé, kteří používají nájemní vozidla jako záruku, rozhodnou zlikvidovat celou flotilu aby splatili dluhopisy. Prodej významné části flotily vozidel společnosti Hertz by mohl vyvolat cenovou volatilitu na trhu ojetých vozidel. Od doby, kdy americká ekonomika v polovině března začala zpomalovat, klesly ceny ojetých vozů, přičemž se očekává, že zůstanou nízké nejméně několik dalších měsíců, zatímco se prodejci nových vozidel a autopůjčovny rozprodávají své zásoby a přizpůsobují se tak nižší poptávce,“ konstatoval Michael Ward.
 
Gigant bojující s dluhy
Společnost Hertz pronajímá automobily po celém světě pod značkami Hertz, Dollar, Thrifty a Firefly. Celkem má k dispozici 568 000 vozidel a 12 400 firemních a franšízových poboček po celém světě. Přibližně třetina těchto míst je na letištích a generuje dvě třetiny příjmů společnosti Hertz. To je nyní problém vzhledem k tomu, že počet lidí, kteří přilétají letiště v USA podle údajů TSA klesl o 95 % a stejná situace panuje po celém světě.
 
Významnou součástí činnosti společnosti Hertz mimo půjčovny na letištích je v USA pronájem vozů těm, kteří si nechávají opravit auta po nehodách. Jenže s tolika lidmi bez práce nebo pracujícími z domova klesl provoz a díky tomu je i výrazně méně nehod. Pojišťovny automobilů v USA proto dobrovolně vracejí svým zákazníkům více než 7 miliard USD nebo 15 % až 25 % pojistného.
 
Hertz čelí pohledávkám v hodnotě 17 miliard dolarů, které zahrnují 3,7 miliardy dolarů podnikových dluhopisů a půjček a 13,4 miliardy dolarů zajištěné vozidly. Hertz v loňském roce vykázal roční tržby 9,8 miliardy dolarů, což byl historický rekord, a jeho příjmy z pronájmu automobilů byly srovnatelné s konkurenční skupinou Avis Budget Group. Hertz ovšem měl problém s nízkou ziskovostí. V roce 2019 Hertz vykázal čistou ztrátu 58 milionů USD, což byl lepší výsledek než ztráta 225 milionů USD v roce 2018. Už v polovině dubna Hertz 10 000 z 38 000 amerických zaměstnanců v Severní Americe oznámil, že ztratili zaměstnání.
 
Týdenní lhůta pro platbu vypršela v pondělí 4. května, ale byla věřiteli prodloužena. V úterý 5. května Hertz uvedl, že mu věřitelé dali čas do 22. května na vypracování strategie a struktury financování, která zohlední ekonomický dopad globální pandemie Covid-19 a požadavky na splácení dluhu.
 
Společnost byla založena v roce 1918, když Walter Jacobs koupil 12 Fordů typu T. O pět let později firmu koupil John Hertz, dal jí své jméno a rychle rozšířil flotilu vozidel na 600. V roce 1925 se společnost Hertz stala prvním celonárodním pronajímatelem automobilů v USA a v roce 1932 otevřela první půjčovnu na letišti Chicago Midway.