hybridy jsou prý při nehodách bezpečnější | Aktuality | autoweek.cz

Hybridy jsou prý při nehodách bezpečnější

Hybridy jsou prý při nehodách bezpečnější

23.11.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Analýza ukazuje, že auta s hybridním pohonem jsou v případě dopravních nehod bezpečnější. Současně ale znamenají větší nebezpečí pro chodce. Výsledky amerického průzkumu ale neberou v potaz, že s hybridy jezdí odpovědnější řidiči.

Při první analýze svého druhu Institut pro zjišťování počtu úmrtí na dálnicích v USA zjistil, že pravděpodobnost zranění řidičů automobilů s hybridním pohonem je průměru o 25 % menší než u řidičů běžných automobilů. Viceprezident institutu Matt Moore uvedl, že podstatným faktorem v této analýze je hmotnost vozidel. „Hybridy jsou v průměru o 10 % těžší než jejich standardní protějšky,“ uvedl. „Jejich větší hmotnost je oproti běžným automobilům zvýhodňuje.“

Institut shromažďující údaje je pobočkou Pojišťovacího institutu pro bezpečnost na dálnicích. Analýza zahrnuje více než 25 párů hybridních a běžných vozidel z modelových roků 2003 až 2011. Ze studie byly vyloučeny vozy, které se prodávají pouze v hybridní verzi, jako Toyota Prius, Honda Insight, Nissan Leaf, Ford Focus Electric a Chevy Volt. Výsledky podle institutu mohou ovlivňovat jiné faktory jako kdy, jak a kdo hybridy řídil. To se ale zdá být zcela zásadním faktorem, protože kupující aut s hybridním pohonem určitě většinou bývají řidiči chovající se odpovědněji.

Automobilky vyrábějící hybridní automobily se však navzdory této příznivé zprávě musí vyrovnat s jiným problémem: tichostí provozu těchto vozů. Samostatná studie institutu odhalila, že hybridy se o 20 % více než běžné vozy účastní srážek s chodci, při kterých jsou lidé zraněni. „Když je hybrid v provozu pouze v elektrickém režimu, chodci je neslyší přijíždět,“ uvedl Moore.

Počátkem tohoto roku dal Kongres Národnímu úřadu pro dopravní bezpečnost na dálnicích tři roky na to, aby přišel s požadavkem na vybavením hybridů a elektrických modelů zvuky, které upozorní nic netušící chodce. Jediným místem, které zavedlo podobný požadavek do praxe, je Japonsko. Zařízení vydává hukot podobný zvuku elektromotoru a jeho intenzita se mění v závislosti na rychlosti vozidla. Od srpna 2010 jím je vybavena třetí generace Priusu Počínaje rokem 2012 se na americký trh má začít dodávat stejně vybavený model 2012 Toyota Prius V. Také Nissan Leaf modelový rok 2011, třebaže nebyl do studie zařazen, je vybaven zvukovým systémem upozorňujícím chodce na blížící se vozidlo a jeho rychlost. Moore uvedl, že úřady by měly požadovat, aby vozidla jedoucí v čistě elektrickém režimu, byla vybavena určitým druhem slyšitelného hluku. Jeho forma však závisí na výrobci.