investoři o lotusu: zbavit se jej! | Aktuality | autoweek.cz

Investoři o Lotusu: Zbavit se jej!

Investoři o Lotusu: Zbavit se jej!

28.12.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Automobilka Lotus je svým způsobem legendou, byť se s jejími vozy na silnicích setkáme jen zcela výjimečně. Od roku 1996 je v majetku malajsijské automobilky Proton. V poslední době Lotus zaujal velkorysými plány, jimž jen málokdo věří.

Lotus je jednou ze značek, kterou všichni si všichni automobiloví nadšenci považují, a to i přesto (nebo možná právě proto), že svému majiteli Protonu za 15 let nepřinesl ani penci zisku. Nyní se zdá, že se situace mění. Investoři tvrdí, že by se malajsijská společnost Proton Holding měla výrobce sportovních vozů co nejdřív zbavit.

Lotus je uprostřed úsilí o proměnu, v jejímž rámci se snaží změnit se z malé firmy vyrábějící malá lehká sportovní auta pro omezený okruh zákazníků ve značku, která by měla konkurovat Ferrari a Porsche. Jenže majitel Lotusu, automobilka Proton, mezitím v Malajsii prochází změnami.

Proton byl založen jako státem kontrolovaný podnik, který měl dopomoci motorizovat zemi. Nyní se zdá, že jej brzy čeká privatizace. V důsledku toho by soukromí investoři mohli tlačit na rychlé stažení neúčelných investic do podílu v Lotusu. Jedním z takových investorů je Gan Eng Peng ze společnosti Hwang DBS Investment Management, který žádá, aby se Proton Lotusu zbavil co nejdřív.

Prodej Lotusu by měl pro malajsijskou automobilku smysl. Proton ani Lotus nejsou v dobrém stavu. Působí ve zcela odlišných segmentech trhu, a to jak po geografické tak i produktové stránce. Není zde ani náznak jakékoliv synergie. Největší přednosti Lotusu mají jen málo společného s jeho malajsijským majitelem a jeho produkcí. Zatímco Lotus vyrábí sportovní vozy, které se v Malajsii prodávají za 513 000 ringgitů, Proton prodává hatchbacky za pouhých 34 000 ringgitů.

Proton koupil rozhodující podíl v Lotusu v roce 1996. Před Protonem Lotus patřil General Motors a Bugatti International. Proton vlastní 44 % akcií a státem vlastněná společnost Khazanah Nasional BHD má 43 %.

Lotus by pro své plány ale i schopnost přežít potřeboval podporu více globálně působící automobilky než je Proton. Jinak by se mohl snadno ocitnout jako Saab v nebezpečí bankrotu. Oproti Saabu ale má Lotus velkou výhodu. Může spoléhat na svůj význam v automobilovém průmyslu pro své dlouholeté zkušenosti s konstrukcí odlehčených nosných struktur. Jeho vývojové oddělení využívala řada významných automobilek (v tomto odvětví se ale informace o podílu konstruktérů na konstrukci mnoha významných modelů zásadně nezveřejňují). Spojení se Saabem zde není náhodné. O záchranu švédské automobilky se totiž do poslední chvíle snažila čínská automobilka Zhejian Youngman, která v Číně prodává automobily Proton pod značkou Lotus.

Nejvyšší výkonný šéf Lotusu Dany Bahar, jenž dříve působil ve vedení marketingu ve F1 u týmů Ferrari, Sauber a Red Bull Racing (a jehož pověst je zde od té doby nevalná), tvrdí, že je přesvědčen, že při potřebné finanční podpoře dokáže se společností prorazit dokonce již do roku 2014. "Jediné, co musíme udělat, je ukázat současným nebo novým majitelům, že postupujeme v souladu s obchodním plánem, který jsme představili," řekl Bahar, sídlící v Norfolku v Anglii. "Bez finanční podpory a garancí, které nám poskytuje skupina Proton, bychom nepřežili a příběh by skončil."

Stojí za připomenutí, že Dany Bahar je analytiky automobilového průmyslu pokládán za snílka bez skutečných znalostí o poměrech v tomto odvětví. Jeho plány s uvedením pěti nových modelů Lotusu během pěti let, s nimiž chce značku nasměrovat do exkluzivních segmentů, v nichž dosud nepůsobila, vyvolávají spíš úsměv.

Phill Gott, analytik u IHS, jenž se specializuje na výzkum pohonných jednotek, souhlasí s tím, že technologie vyvíjené u Lotusu jsou vynikající. Vysokou hodnotu mají především zkušenosti s výrobou odlehčených rámů, což je charakteristickým znakem vozů Lotus od jeho založení v roce 1952 Colinem Chapmanem. To např. umožnilo, že se konstrukce Lotusu stala oblíbenou volbou pro elektrické automobily. Společnost Tesla Motors například na konstrukci šasí od Lotusu spoléhala od roku 2008 při výrobě sportovních vozů Roadster v ceně 109 000 dolarů. Lotus Elise má hmotnost 912 kg, zatímco Porsche Cayman 1332 kg a Mazda MX-5 Miata má 1480 kg. "Jednou z klíčových vlastností, které jsou charakteristické pro Lotus, je schopnost nacházet nejinteligentnější a nejchytřejší technologická řešení," říká Bahar.

Proton ovšem popírá všechny úvahy o tom, že by Lotus byl na prodej. Problémem je, že Lotus nebude mít do roku 2014, do kdy by měl nejdříve prodávat na úrovni nákladů, příliš velkou cenu. Podle analýz agentury Bloomberg nebude ani nejvyšší možná hodnota Lotusu stačit na to, aby Protonu zajistila zisk, a to zejména v rostoucí konkurenci na jeho domácím trhu v Malajsii. Pokud se Proton dostane z pohodlného náručí státního vlastnictví a ocitne se na nelítostném globálním trhu, prodej Lotusu bude nevyhnutelný.

Po 30 letech od doby, kdy značku Lotus přestal k pronásledování zločinců používat James Bond, bude Lotus nejspíše prodán. To navozuje zajímavou otázku: která automobilka by mohla Lotus koupit? Jako o možných zájemcích o koupi Lotusu se mluví o čínské automobilce SAIC a lucemburské investiční společnosti GenII Capital.  Největší čínská automobilka SAIC ovšem popírá, že by se zajímala o Lotus a před dvěma měsíci Proton oficiálně popřel zprávy o tom, že prodává podíl v Lotusu GenII Capital. GenII je majitelem týmu F1, který odkoupila od automobilky Renault a přejmenovala jej na Lotus. Oficiálně nebylo zveřejněno, kolik do tohoto projektu Lotus investuje, ale musí jít o horentní sumy, které nejsou vyváženy dosahovanými výsledky.

OSK Holdings odhaduje, že Lotus potřebuje asi 2,4 miliardy ringgitů (760 milionů USD), které by mu pomohly dosáhnout zisku. Značka může mít podle analytika Ahmada Maghfura Usmana z OSK cenu 1 miliardy ringgitů (310 milionů dolarů) nebo až trojnásobku současné hodnoty, pokud by byla zisková. Jenže aby se tak stalo, musel by Lotus prodávat 8000 vozů ročně. Lotus ovšem podle své výroční zprávy prodal za fiskální rok k 31. březnu jen 1985 vozů. Pro porovnání - Ferrari za stejné období dosáhlo rekordního prodeje více než 7000 aut. Takových čísel u současného majitele Lotus nemůže dosáhnout. Group Lotus je přitom zatížena dluhy kolem 150 milionů dolarů.

Úředníci společnosti Khazanah odmítli redakci Automotive News komentovat úvahy o prodeji Protonu, ale potvrdili, že obdrželi nabídky. Kandidáty údajně jsou Darby Motors, Naza Group, Hyundai-Berjaya Sdn., DRB-Hicom, Sri Underajaya Holdings a UMW Holdings. Jenže na dotaz Automotive News zástupci Sime a UMW sdělili, že zájem nemají. Bývalý malajsijský předseda vlády Mahathir Mohamad, jenž Proton v roce 1983 založil, nedávno řekl, že nejlepším kandidátem pro koupi vládního podílu je společnost miliardáře Tan Sri Syeda Mokhtara Al-Bukharyho DRB-Hicom. Současně prohlásil, že Proton by se neměl prodávat zahraniční společnosti. Připomeňme, že o spolupráci s Protonem opakovaně projevoval Volkswagen, ale nadějně vypadající jednání už dvakrát na malajsijské straně narazila na nepřekonatelné překážky.

Ve hře o Lotus i Proton by mohl být rovněž Tony Fernandes. Jeho pověst v Malajsii je skvělá díky tomu, jak proměnil ztrátovou leteckou společnost Air Asia, kterou převzal za jeden ringgit, v ziskový holding zahrnující i hotely a další společnosti. Fernandes je blízkým přítelem Mahathira Mohamada. Právě o Fernandesovi se uvažovalo, že by byl nejvhodnější osobou schopnou zachránit Proton. Jenže Fernandes nedávnou koupil anglickou automobilku Caterham a hodlá ji proměnit v konkurenta Lotusu.

Zisk Protonu v minulém čtvrtletí klesl o 76 %. Prodej britské automobilky by mu poskytl prostor pro investice do vlastních výrobních zařízení, neboť národní malajsijská automobilka čelí narůstající domácí konkurenci ze strany Toyoty a společnosti Perussahaan Otomobil Kedua (Perodua). "Proton by se měl Lotusu zbavit," tvrdí Alexander Chia, analytik z RHB Capital v Kuala Lumpuru.