jaguar f-pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu | Aktuality | autoweek.cz

Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu

Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu

27.12.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jaguar vstoupil s modelem F-Pace do segmentu luxusních crossoverů. Místo odvození vozu od sesterské značky Land Rover dostal přednost vlastní vývoj. Vznikl tak skutečný Jaguar. Reakce na F-Pace ze strany zákazníků je pozitivní - během pár měsíců se stal nejprodávanějším modelem značky.
Jaguar F-Pace dokáže propojit prostornost a potěšení z jízdy. Navíc tým designérů, vedený Ianem Callumem, dokázal vytvořit vůz, který vypadá atraktivnější než většina jeho konkurentů. Jeho sportovní výraz podtrhují úzké světlomety s LED. F-Pace ukazuje, že SUV nemusí mít krabicovité tvary, ale může vypadat jako skutečný Jaguar. I s větší světlou výškou se skvěle ovládá - proti sportovnímu sedanu je nejmarkantnější rozdíl jen ve vyšší poloze sedadla řidiče.
 
Cílem Jaguaru je pomocí modelu F-Pace podstatně omladit průměrný věk svých kupujících z 55 na 45 let a současně vzbudit zájem o vozy této značky mezi ženami, které by měly představovat okolo čtvrtiny kupujících. U Jaguaru předpokládají, že F-Pace bude volit 90 % kupujících, kteří dosud vůz této značky nevlastnili.
 
Lehký a praktický
F-Pace je třetím modelem značky Jaguar, po sedanu střední třídy XE a velkém sedanu XF, používajícím lehkou hliníkovou platformu. Nosná struktura je vyrobena z 80 % z hliníkových slitin. Další snížení hmotnosti bylo dosaženo díky kompozitním dveřím zavazadlového prostoru a použití hořčíku u dílů jako jsou příčné nosníky. Snížení hmotnosti vozu dodává lepší dynamiku, než má srovnatelná konkurence. F-Pace působí dojmem, že by se s ním dalo jezdit mnohem agresivněji, než je řidič tak luxusního vozu ochoten. Hliníková nosná struktura zaručuje nejen velkou tuhost, ale současně dokáže účinně eliminovat hluk pronikající do interiéru.
 
F-Pace své přímé konkurenty předčí i v objemu zavazadlového prostoru a prostorem pro cestující na zadních sedadlech. Při délce 4731 mm a rozvoru náprav 2874 mm má zavazadlový prostor objem 650 l, po sklopení zadních sedadel 1740 mm a se šířkou 1255 mm.
 
Sportovní podvozek
Podvozek je sportovně laděný se zavěšením předních kol se dvojitými lichoběžníky a vzadu s propracovanou víceprvkovou nápravou označovanou jako Integral Link. Elektrický posilovač řízení je nastaven pro co nejvyšší citlivost a odezvu.
 
Místo standardně používaných tlumičů pérování lze pro lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost zvolit elektronicky řízený systém Adaptive Dynamics, který měří 100x za s pohyb karoserie a 500x za s pohyb kol pro optimalizaci tlumicí charakteristiky za jakýchkoli podmínek. Pro náročnější řidiče je v nabídce systém Configurable Dynamics, poprvé použitý u modelu F-Type, který umožňuje individuální nastavení odezvy na sešlápnutí plynu, samočinné převodovky, řízení a pokud je použit, tak i systému Adaptive Dynamics.
 
Pohonné jednotky
motor palivo výkon točivý moment převodovka pohon
2,0d N 132 kW (180 k) 430 N.m 6M 4x2 (RWD)
2,0d N 132 kW (180 k) 430 N.m 6M 4x4 (AWD)
2,0d N 132 kW (180 k) 430 N.m 8A 4x4 (AWD)
3,0d Biturbo V6 N 221 kW (300 k) 700 N.m 8A 4x4 (AWD)
3,0t V6 Supercharged B 250 kW (340 k) 450 N.m 8A 4x4 (AWD)
3,0t V6 Supercharged S B 280 kW (380 k) 450 N.m 8A 4x4 (AWD)
 
Inteligentní pohon všech kol
Systém pohonu všech kol AWD typu Torque-on-Demand využívá inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce Inteligent Drive Dynamics (IDD), vyvinuté pro systém AWD u sportovního F-Type. Systém IDD zachovává přednosti pohonu zadních kol, ale v případě potřeby dokáže přenést točivý moment na přední kola a využít tak lepší trakci na jakémkoli povrchu.
 
Systém AWD je v náročných podmínkách ještě efektivnější díky systému Adaptive Surface Response (ASR), vyvinutému z technologie Land Rover Terrain Response. ASR je integrován do systému Jaguar Drive Control. Analyzuje povrch cesty a na základě toho optimalizuje charakteristiku pohonného ústrojí a systému kontroly dynamické stability. Režim ASR, poprvé představený v modelu XF, byl v F-Type vylepšen o třetí režim pro jízdu v hlubokém sněhu a na šotolině.
 
Další technickou inovací, vyvinutou pro nepříznivé podmínky, je systém All Surface Progress Control (ASPC), který samočinně reguluje reakci plynu a brzd, aby byla maximálně využita dostupná přilnavost. Řidič volí požadovanou rychlost pomocí tempomatu a pak jen otáčí volantem, zatímco ASPC zajišťuje plynulý rozjezd vozu. Systém ASPC funguje při rychlosti 3,6 km/h až 30 km/h. Řidič přitom může stále používat pedál plynu s funkcí Low-Friction Launch (LFL) pro progresivní reakci na pohyb pedálu plynu. Systém ASPC, zasahující do brzdného okruhu i řízení motoru, reaguje mnohem rychleji a především přesněji než běžné systémy kontroly trakce.
 
Špičková technologie ve voze i mimo něj
Přístrojový panel tvoří HD displej 12,3“ se čtyřmi vizuálními motivy doplněný head-up-displejem. Multimediální systém InControl Touch Pro je jedním z nejvyspělejších na trhu. Je vybaven dotykovým displejem 10,2“ a k jeho Wi-Fi hot spotu lze připojit až osm zařízení. Navigace využívá novou formu 3D zobrazení s panoramatickým pohledem a pohledem do ulic se zobrazením významných budov.
 
Jaguar F-Pace má jako světovou premiéru Jaguar Activity Key, vodotěsný, nárazuvzdorný náramek s integrovaným transpondérem RFID (Radio Frequency Identification). Ten umožňuje bezpečné uzamčení klíčů ve voze s možností vzdálit se a věnovat se různým aktivitám, při nichž jinak nelze mít u sebe klíčky, např. surfingu či jízdě na kajaku. Uzamčení pomocí Activity Key deaktivuje všechny klíčky ponechané ve vozidle.
 
Jaguar F-Pace se vyrábí v závodě společnosti Jaguar Land Rover v Solihullu společně se sportovním sedanem Jaguar XE. Cena základní verze 2,0d s přímo řazenou převodovkou a pohonem zadních kol je 1 189 188 Kč je nižší než u konkurence (např. Porsche Macan), nicméně vrcholné varianty jsou dražší. To dokládá snahu Jaguaru oslovit jak ty nejnáročnější zákazníky, stejně jako ty skromnější, přemýšlející o prvním kontaktu se značkou. V ceně je zahrnuta služba Jaguar Care na tři roky bez omezení kilometrů, zahrnující záruku, servis zdarma a asistenční služby.
 
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu
  • Jaguar F-Pace s úspěchem vstoupil do nového segmentu