je dohodnuto: psa kupuje opel | Aktuality | autoweek.cz

Je dohodnuto: PSA kupuje Opel

Je dohodnuto: PSA kupuje Opel

04.03.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Francouzská PSA Group dosáhla dohodu s General Motors o odkoupení jeho dlouhodobě ztrátové evropské divize Opel. Prodej schválilo představenstvo GM. Oficiálně bude dohoda ohlášena při pondělní tiskové konferenci těsně před zahájením autosalonu v Ženevě.
Podle šéfa PSA Group Carlose Tavarese koupě Opelu vytváří předpoklad vzniku největší skupiny na evropském trhu a bude možné rychle překročit hranici 5 milionů vozidel prodávaných ročně. Opel a Vauxhall vloni v Evropě prodaly 1,16 milionu vozidel, PSA Group prodala 1,47 milionu aut.
 
Podrobnosti týkající se kontraktu budou souběžně oznámeny na tiskové konferenci PSA Group a na setkání vedení Opelu se zaměstnanci v Rüsselsheimu.
 
Návaznost na probíhající projekty
Výhodou je, že lze rychle navázat na už dohodnuté společné projekty a jejich rozšířením dosáhnout sdílení společných platforem, komponent, modulů, snížit vývojové náklady a především ušetřit společným nákupem komponent a služeb. PSA Group, resp. její značky Peugeot, Citroën a DS už s Opelem sdílejí výrobu a jejich spolupráce se bude rychle rozvíjet nad rámec dohody uzavřené už v roce 2012. Opel také může díky spolupráci s PSA Group poměrně rychle posílit své postavení v segmentu užitkových vozidel.
 
Tavares se přitom neobává kanibalizace mezi francouzskými značkami a Opelem, byť z větší části působí ve stejných segmentech: „Na některých trzích zákazníci nekupují francouzská auta, ale dávají přednost německým. Budeme naše značky dále rozvíjet, ale neplánujeme velké změny. Opel je zavedenou značkou. Chceme, aby Opel zůstal německou značkou s německými techniky.“
 
Vyřešené nejasnosti
Měsíc trvající jednání o převzetí značek Opel a Vauxhall, jejich výrobních závodů a vývojového zázemí skončilo dohodou především poté, co se našlo řešení týkající se důchodových závazků Opelu ve výši 10 miliard dolarů a dalších problematických záležitostí.
 
Dohody bylo dosaženo i v další velmi problematické otázce čínského trhu, kde GM prodává mnoho modelů pocházejících od Opelu a kde mají Francouzi velké ambice na další růst. GM požadovalo, aby vozy Opel v budoucnu nekonkurovaly jeho značce Chevrolet. Při snaze o koupi PSA ze strany General Motors před čtyřmi roky to byli právě čínští partneři obou skupin, tedy Shanghai Automotive GM a Dongfeng, kteří dohodě zabránili.
 
Zatím není zcela jasné, jak to bude s připravovanými projekty elektrifikace a hybridizace vozů Opel s využitím vozidel a komponent z produkce GM. PSA Group je ale pověstná svou schopností spolupráce s jinými výrobci.
 
Dokáže PSA to, co nedokázalo GM?
Přes dosažení dohody a přísliby ze strany vedení PSA Group přetrvávají obavy především německých a britských odborů z pravděpodobného snižování počtu zaměstnanců. Hned s prvními informacemi o jednání vedení PSA Group ujišťovalo 38 000 zaměstnanců Opelu (19 000 z nich pracuje v Německu), že v případě spojení jejich místa nebudou ohrožena.
 
Evropské aktivity GM vloni už 16. rok v řadě skončily ztrátou a také o letošní finanční bilanci se v důsledku Brexitu předpokládá výsledek v červených číslech. Celkově GM jeho evropské aktivity od roku 2000 přišly na 15 miliard dolarů! Tavares na jednání představenstva PSA Group prohlásil, že pod dohledem PSA bude přehodnocena modelová nabídka Opelu s jeho vlastními technologiemi, aby se co nejrychleji dosáhlo úspor. S využitím technologií Peugeot a Citroën by Opel měl poměrně brzy dosáhnout úspor okolo 2 miliard eur.
 
Dvě rozdílné cesty
Cílem Tavarese není vytvořit jen evropskou jedničku. V Malajsii totiž usiluje o získání tamní kdysi státní automobilky Proton (jeho protivníkem je čínská Geely). V Indii zase získal právo na použití legendárního jména Ambassador, což je nejslavnější automobil z indické produkce, který vzešel z Morrisu Oxford a v letech 1958 až 2014 jej vyráběla automobilka Hindustan.
 
Naopak GM se pod vedením Marry Barraové nekompromisně zbavuje neziskových výrob a opouští ztrátové regiony. Proto byla zastavena výroba v Rusku, Indonésii a končí i v Austrálii. Ještě před jejím nástupem GM stáhlo z Evropy značku Chevrolet.