jednoduchost místo rozmanitosti | Aktuality | autoweek.cz

Jednoduchost místo rozmanitosti

Jednoduchost místo rozmanitosti

06.06.2022 | | Aktuality

Komentář Petera Schwerdtmanna z Auto-Mediaportalu k úternímu hlasování Evropského parlamentu o budoucnosti silniční dopravy.
V úterý by Evropský parlament mohl vyhlásit válku řidičům a klimatu. Pokud bude souhlasit s návrhem Evropské komise, Evropská rada pak musí jen přikývnout a téměř každý majitel auta ve stejnou chvíli vyhodí několik tisíc eur. Opět skloníme hlavy a vděčně přijmeme, že na nás dopadne spravedlivý trest za řízení auta. Zástupci lidu v Bruselu nám řeknou, že náš příspěvek k záchraně klimatu musí stát za to. Mnozí budou souhlasit a všichni jsou chyceni do pasti - ti tam nahoře i my tady dole.
 
Od roku 2018 všichni můžeme vidět, jak se to k nám a k německému průmyslu blíží, a přesto si asi každý myslel, že to nebude tak zlé. Požadavek z Bruselu ale byl pevně stanoven: nulové emise. A pro Evropskou komisi nula znamená, že auto budoucnosti nesmí během jízdy nic vypouštět z výfuku. Komisi nezajímá, co se děje před a během výroby auta, jak se vyrábí elektřina a co se nakonec děje se šrotem. Takže tato nula nemá s realitou nic společného. Ale je to rozhodnutí a hotovo!
 
Nulové emise během provozu: pro Brusel toto kritérium také znamená vyloučení pro klimaticky neutrální alternativní paliva. Protože syntetická paliva také vypouštějí CO2, z něhož jsou vyrobena. A to jsou emise - sice klimaticky neutrální, ale ne nulové!
 
Nastala paradoxní situace. Začalo to jakýmsi zlatým věkem techniky. Celá plejáda různých pohonů a paliv lákala výzkumníky a vývojáře a přečerpala rozpočty na výzkum a vývoj automobilek. Pak přišlo nulové řešení jako vytesané do kamene. Zapomeňte na rozmanitost a všechny krásné možnosti techniky. Zaměřme se na jeden typ pohonu.
 
Dnes se zdá, že výrobci aut už ani nestíhají dostatečně rychle hlásit konec výroby svých spalovacích motorů. Pokud pominete skutečnost, že tato oznámení se týkají pouze Evropy a exportní trhy se na spalovací motory mohou stále těšit, vidíme podivný obrat ve hře mezi výrobci a různými ekologickými skupinami. Aktivisté už nemusí bojovat. Stačí se vyjádřit k posunu směrem k elektromobilům. Přitom mnoho výrobců uvádí, že návrat ke spalovacím motorům bude možný jen za cenu finančních obětí. A v pozadí EU hrozí masivními sankcemi, pokud dojde k porušení emisních limitů.
 
Evropští výrobci tak jsou nuceni zcela přejít na výrobu elektromobilů, které pak musí také prodat kupujícím. Ti však s výměnou spalovacího motoru za elektrický váhají. Nezastírá to ani dramaticky vysoká tempa růstu nových registrací elektroaut, protože to je založeno na velmi malém nominálním základu. Ze 48 milionů osobních aut registrovaných v Německu k 1. lednu letošního roku mělo 620 000 elektrický pohon, tedy jen 1,3 %.
 
Situace je nepřehledná: asi 98 % řidičů má stále šanci zůstat u spalovacího motoru. V tomto davu musí průmysl najít nadšené fanoušky elektromobility aby mohl dodržet své sliby. A to vše proto, že Brusel definoval to, jak by měl automobilový svět chápat nulu, namísto stanovení cílů a spoléhání se na inovativní sílu Evropy.
 
Takže proto bude v úterý prst na tlačítku. Otcové nulového řešení nebudou chtít ustoupit. Zní to paradoxně, ale možná i tady může pomoci Putin. Od jeho útoku na Ukrajinu se objevil další argument ve prospěch klimaticky neutrálních syntetických paliv jako náhrady místo benzinu a nafty z ruské ropy.