jen mírný pokles výroby motorových vozidel v čr | Aktuality | autoweek.cz

Jen mírný pokles výroby motorových vozidel v ČR

Jen mírný pokles výroby motorových vozidel v ČR

24.07.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Sdružení automobilového průmyslu přináší tradiční přehled o výrobě a odbytu vozidel za období od 1. ledna do 30. června 2019. Navzdory slabší poptávce po osobních vozech v EU je výroba vozidel v ČR jen mírně pod úrovní loňského roku.
V ČR bylo v prvním pololetí letošního roku vyrobeno celkem 765 590 silničních vozidel, což je o 1,3 % méně než ve stejném období loňského roku. Celkový meziroční pokles je ovlivněn mírným zpomalením výroby osobních vozidel o 1,5 % na 747 007 kusů. Produkce osobních vozů se tak navzdory klesající poptávce na zahraničních trzích stále drží téměř na úrovni loňského rekordního roku. Nadále se daří výrobcům autobusů Iveco CR a SOR Libchavy i motocyklů Jawa. Pozitivní vývoj zaznamenali také výrobci přípojných vozidel.
 
Výrobci nákladních automobilů působící v ČR, společnosti Avia Motors a Tatra Trucks, výrobní data nezveřejňují.
 
Osobní automobily
Za první půlrok letošního roku bylo vyrobeno celkem 747 007 osobních vozidel, tedy o 11 468 vozů méně než ve stejném období loňského roku (- 1,5 %). Negativní vývoj výroby ze začátku letošního roku se tak automobilkám podařilo zvrátit a navzdory klesajícímu počtu nových registrací v Evropě (v EU prodej nových osobních automobilů poklesl o 3,1 %) ji udržet v dobré kondici.
 
Nadále se daří kolínské automobilce TPCA, která v prvním půlroce vyrobila 116 633 vozů, tedy o 5,9 % více než v roce 2018.  V červnu navíc TPCA oslavila již 3,5 milionu vyrobených vozů. Největší výrobce Škoda Auto vyrobila 469 974 vozů (-1,5 %), nošovický Hyundai se drží výrobního plánu stanoveného pro tento rok a ve sledovaném období vyrobil 160 400 vozů (- 6,3 %).
 
Odbyt na zahraničních trzích, kam směřovalo téměř 93 % všech vyrobených vozů, se udržel na loňské úrovni, když bylo exportováno 694 176 kusů (- 0,9 %). Kromě TPCA však poklesla automobilkám meziročně poptávka na tuzemském trhu a to celkově o 7,9 %.
 
Autobusy
Výrobci Iveco Czech Republic i SOR Libchavy zažívají stále úspěšné období. Celkový počet 2531 autobusů, vyrobených v prvním pololetí, znamená společně s výrobou firmy KH Motor Centrum Opava nárůst produkce o 6,6 %. Odbyt v tuzemsku vzrostl o 25,3 % a export o 3,8 %.
 
Pardubický kraj je doslova autobusovou velmocí. Vysokomýtské Iveco vyrobilo 2256 autobusů (+ 6,4 %), z nichž 2307 exportovalo (+5,3 %). Společnost SOR z Libchav pak na trh dodala 262 autobusů, když se jí s 226 prodanými kusy dařilo především na tuzemském trhu (+ 32,9 %).
 
Přívěsy a návěsy
Celkově bylo v prvním pololetí vyrobeno celkem 15 166 přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů se oproti první polovině roku 2018 zvýšila o 752 kusů (+ 5,2 %). Zároveň vzrostly jak odbyt na tuzemském trhu na celkových 8666 kusů (+ 2,4 %), tak export na 6620 kusů (+ 11,9 %).
 
Největším výrobcem velkých přívěsů a návěsů je s téměř 79 % podílem Schwarzmüller, který v kategoriích O3 a O4 vyrobil celkem 903 kusů, následuje Panav s 245 kusy. Výrobě malých přívěsů dominuje společnost Agados, které se v uplynulém období dařilo jak v produkci (14 018 vyrobených kusů, nárůst o 6,0 %), tak v tuzemských i zahraničních prodejích (+ 4,1 %, resp. + 10,3 %).
 
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, hodnotí vývoj výroby první poloviny letošního roku jako očekávaný: „Z dat od našich členů i veřejných zdrojů již delší dobu sledujeme snížení tempa růstu autoprůmyslu z předchozích let.  Z pohledu českého autoprůmyslu je ale pozitivní, že i přes výraznější pokles odbytu zejména v EU se tento trend zatím do tuzemské výroby nijak dramaticky nepromítá. Při výrazně exportním zaměření našich výrobců se tak ukazuje velmi dobrá konkurenceschopnost českých vozidel v Evropě a jejich stabilní odbyt na důležitých trzích, především pak v Německu. Uvidíme, jaký bude vývoj v dalších měsících, stále však věříme, že pokud v ekonomice nenastanou dramatické změny, mohla by celoroční výroba vozidel být jen nízké jednotky procent pod úrovní roku 2018.“