když ego vítězí nad rozumem | Aktuality | autoweek.cz

Když ego vítězí nad rozumem

Když ego vítězí nad rozumem

03.10.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Sanford C. Bernstein z týdeníku Economist sestavil přehled aut, jejichž výroba přinesla evropským automobilkám v období od roku 1997 největší ztráty. Někoho možná překvapí, že na vedoucích pozicích najdeme i zdánlivě racionálně vedené německé automobilky.

Sanford C. Bernstein z Economistu se podíval na to, kolik peněz evropské automobilky ztratily na některé konkrétní vozy od roku 1997.

Volkswagen zaujímá první místo se superautem Bugatti Veyron. Podle Bernsteinovy analýzy koncern Volkswagen na každý prodaný vůz v ceně milion eur doplácel neskutečných 4 617 500 eur. Okolo 400 prodaných vozů přineslo koncernu celkovou ztrátu ve výši 1,7 miliardy eur. To je dost vysoká částka za naplnění touhy Ferdinanda Piecha postavit nejvýkonnější a nejrychlejší auto světa.

Jenže Veyron není ojedinělým případem. Koncern Volkswagen totiž má ve své nabídce auto, které do jeho rozpočtu vytvořilo ještě větší zásek. Posedlost Ferdinanda Piecha překonat Mercedes-Benz proměněná ve vůz Volkswagen Phaeton totiž dosud (to auto se stále ještě vyrábí a produkuje ztrátu) přišla koncern na 1,99 miliardy eur. Na každém prodaném autě v ceně kolem 70 000 eur totiž Volkswagen tratí 28 000 eur.

Asi jen málokoho překvapí, že se na čelních příčkách objevují i výrobci zaměření na běžnou produkci. Renault totiž doplácel částkou 18 710 eur na každý z 64 000 dodaných vozů Vel Satis nabízený v ceně kolem 30 000 eur. To model Laguna poslední generace, prodávaný za přibližně poloviční cenu, vykazuje na jedno auto ztrátu "jen" 3550 eur, ale vzhledem k počtu 434 000 dodaných vozů to v součtu činí 1,54 miliardy eur.

Velké ztráty přinášejí často nezdařené experimenty, jako hliníkové mini Audi A2 (7530 eur na každé z 176 000 dodaných aut, celkem tedy 1,33 miliardy eur), "překarosované Mondeo" pod jménem Jaguar X-TYPE (4690 eur na každý z 363 000 prodaných vozů, tedy cekem 1,70 miliardy eur) nebo neortodoxní mikrovan s posuvnými bočními dveřmi Peugeot 1007, na němž koncern PSA ztrácel 15 380 eur na každý z 123 000 prodaných vozů s prodejní cenou jen 12 000 eur. To dohromady vytvořilo ztrátu 1,90 miliardy eur.

Fiat u kompaktního modelu Stilo naopak zavrhl veškeré experimenty a na německou konkurenci zaútočil autem v "německém" stylu. Výsledkem byla ztráta 2730 eur na každý prodaný vůz. To se nezdá moc, jenže těch aut se prodalo 769 000 kusů, takže celková ztráta dosáhla 2,10 miliardy eur.

Stále ale ještě nejsme na vrcholu. Jürgen Schrempp se pokusil posílit Daimler-Benz rozšířením nabídky do nižších segmentů. Dnes se to ukazuje jako dobrý nápad, jenže původní realizace byla katastrofální. První generace Mercedesu-Benz třídy A, z velké míry i díky průšvihu při "Losím testu" ve Švédsku, vykázala ztrátu 1440 eur na prodaný vůz. Protože těch vozů se prodalo 1,187 milionu, byla vozem vyráběným v letech 1997 až 2004 vygenerována celková ztráta 1,71 miliardy eur.

Schrempp ale přivedl na svět ještě menší auto, které přineslo dokonce ještě mnohem větší ztráty. Nicolas Hayek způsobil hodinkami Swatch revoluci v designu. O totéž se chtěl pokusit i mezi auty. Včas ale pochopil nesmyslnost celého projektu a opustil jej. Ne tak Schrempp. Ten v rámci koncernu Daimler-Benz vytvořil značku Smart, postavil pro ni v Hambachu továrnu a začal v ní vyrábět Hayekova dvoumístná vozítka fortwo. V letech 1997 až 2006 bylo vyrobeno 749 000 vozítek první generace. Prodávala se za 9000 eur, ale každé přišlo Daimler-Benz (posléze už DaimlerChrysler) na dalších 4470 eur. Dohromady to znamenalo astronomickou ztrátu 3,35 miliardy eur, tedy v dnešním kurzu přes 85 miliard korun!