mitsubishi se zaměří na tradiční silné stránky značky | Aktuality | autoweek.cz

Mitsubishi se zaměří na tradiční silné stránky značky

Mitsubishi se zaměří na tradiční silné stránky značky

08.11.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Mitsubishi svou výrobní řadu opětovně zaměří na SUV a vozidla s elektrickým pohonem. Bude se také intenzivně orientovat na rozvíjející se trhy. To jsou základní body obchodního plánu, jehož cílem je zvýšit globální prodej značky o 29 %.

Cílem obchodního plánu Mitsubishi Motors je zvýšit hotovost prostřednictvím prodeje nových akcí, tak aby společnost mohla nakoupit zpět prioritní akcie a normalizovat tak složení akcionářů společnosti. Tento krok by mohl otevřít dveře budoucím kapitálovým vazbám s jinými výrobci.

President Osamu Masuko, jenž plán představil, řekl, že jeho společnost posílí nabídku SUV a crossoverů, rozšíří své působení na rozvíjejících se trzích a maximálně rozvine aliance ke sdílení výrobků s ostatními automobilkami. Plán přezdívaný New Stage 2016 začne platit se začátkem fiskálního roku, tj. od 1. dubna 2014, a skončí na konci fiskálního roku k datu 31. 3. 2017.

„Náš globální prodej máme v úmyslu zvýšit zavedením strategických vozidel,“ řekl Masuko a dodal, že důraz bude kladen na tradiční silnou stránku značky, kterou jsou vozy SUV.

Během uvedeného období má Mitsubishi v plánu uvést na trh řadu nových nebo modernizovaných globálně prodávaných SUV, pick-upů a crossoverů. Tím by se celkový počet prodaných vozů na celém světě měl v posledním roce plánu dostat na 1,43 milionu vozů. Odhad pro současný fiskální rok, jenž končí 31. 3. 2014, je globální prodej 1,111 milionu vozů.

Společnost se také bude snažit prosadit elektrifikované pohonné jednotky s tím, že do roku 2020 by 20 % celkové produkce měla tvořit vozidla buď s plně elektrickým nebo hybridním pohonem s dobíjením. To povede k vývoji nové generace technických řešení pro elektrické automobily poskytující delší dojezd na jedno nabití a nižší cenu. Mitsubishi zmenší komponenty pro elektrická vozidla a cílem je zavést bezdrátové dobíjení.

Na první pozici mezi strategickými vozidly bude přepracovaný pick-up Triton, jenž má přijít na trh příští rok a je určen pro rozvíjející se trhy. Počínaje 1. 4. 2015 Mitsubishi plánuje uvést nové verze crossoveru Pajero Sport, Pajero SUV a dodávky Delica D:5. Ve stejném období automobilka rovněž plánuje zavedení obnoveného crossoveru Outlanderu Sport, dále nového hybridního crossoveru a velkého hybridního SUV s dobíjením.

Outlander se již vyrábí a prodává v USA a jeho design pravděpodobně projde přeměnou. Skupina klíčových strategických modelů, zahrnujících Outlander, Outlander Sport, Pajero, Pajero Sport a Triton, získá ještě větší podíl na globálním prodeji Mitsubishi. Tento podíl by měl vzrůst na 63 % globálního maloobchodního prodeje. V současnosti tento podíl dosahuje 57 %.

Na listopadovém tokijském autosalonu automobilka odhalí tři elektrifikované koncepty: dobíjecí hybridní SUV, dobíjecí crossover a mikrohybridní dodávka s motorem vybaveným systémem start-stop.

Revize akciových podílů

Základem tohoto plánu je odkoupení prioritních akcií, které drží společnosti skupiny Mitsubishi. Normalizace struktury akcionářů je klíčovým milníkem plánu na obnovu Mitsubishi.

V minulém fiskálním roce, končícím 31. 3. 2013, Mitsubishi Motors dosáhla rekordních příjmů ve výši 37,98 milionu jenů (385,8 milionu USD). Ke konci současného fiskálního roku k 31. 3. 2014 by mělo být dosaženo dalšího rekordního čistého příjmu s nárůstem 84 %. Tento fiskální rok bude pátým rokem v řadě, kdy čisté příjmy rostly.

Rozpuštění těchto podílů, jejichž část by se přeměnila na běžné akcie, by mohlo Mitsubishi pomoci uvolnit cestu k přilákání dalších investorů, zejména jiných automobilek, které mají zájem o kapitálové vazby.

Mitsubishi Motors, pracující s limitovanými financemi, potřebuje nové aliance kvůli sdílení nákladů při zaplňování své nepočetné modelové nabídky a rozšiřování výroby ve velkém.

V předvečer ohlášení střednědobého plánu Mitsubishi oznámilo, že prohlubuje vazby s aliancí Renault-Nissan v oblasti technologie a vývoje vozidel. Dohoda zahrnuje plány na prodej sedanu vycházejícího z Renaultu a vyráběného automobilkou Renault-Samsung Motors v Jižní Koreji. Ten by se měl prodávat v USA pod značkou Mitsubishi.

Prioritní akcionáři, Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corp., Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ a Mitsubishi UFJ Trust and Banking Corp., drží asi 34 % akcií automobilky. Tito akcionáři nastoupili před deseti lety, aby Mitsubishi Motors zachránili poté, co svého asijského partnera opustil DaimlerChrysler. Japonská média však tyto holdingy, které mají přednost při výplatě dividend před běžnými akcionáři, obviňují, že zmařily dřívější pokusy Mitsubishi na vytvoření kapitálové vazby s PSA/Peugeot-Citroen. Obě automobilky rozhovory o možném majetkovém propojení ukončily v roce 2010.

Mitsubishi má v plánu vydat nové akcie v hodnotě 210 miliard jenů (2,13 miliardy dolarů) a použít tyto peníze k nákupu prioritních akcií ve slevě oproti jejich původní kupní ceně. Prioritní akcionáři rovněž převedou některé ze svých prioritních akcií na běžné podíly. Podle tohoto plánu by celkový počet výjimečný akcií klesl o 10 % na 1,115 milionu, což by mělo zmírnit prodej nových akcií. Podle plánu, jenž musí akcionáři 26. prosince schválit, předpokládá dokončení nabídky nových akcií a odkup prioritních akcií do 30. června 2014.

Nový plán předpokládá agresivní růst prodeje na vzkvétajících rozvíjejících se trzích. Prodej v zemích ASEAN v Jihovýchodní Asii by mohl vyskočit o 44 %, prodej v Číně by mohl vzrůst o 82 % a prodej v Rusku předpokládá zlepšení o 22 %.

Mitsubishi však předpovídá také velké zisky z vyspělých trhů jako je Severní Amerika, kde v minulých letech prodej Mitsubishi dramaticky poklesl. Do 30. 3. 2017 by se prodej v Severní Americe měl zvýšit o třetinu na 150 000 vozů. Současný fiskální rok podle předpovědí skončí se 110 000 prodanými vozy. Expanzi v Severní Americe má podpořit zmíněná spolupráce s aliancí Renault-Nissan.

Na evropských trzích chce Mitsubishi do 31. 3. 2017 zvýšit prodej o třetinu na 160 000 vozů. V současném fiskálním roce, jenž končí 31. 3. 2014, se v Evropě předpokládá prodej 120 000 vozů.