evropská komise schválí fúzi psa a fca | Aktuality | autoweek.cz

Evropská komise schválí fúzi PSA a FCA

Evropská komise schválí fúzi PSA a FCA

26.10.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Podle agentury Reuters Evropská komise vydá oficiální souhlas, který umožní zrod čtvrtého největšího automobilového koncernu na světě, do konce roku.
Fúzi mezi francouzským PSA a italsko-americkým Fiat-Chrysler by již nemělo nic stát v cestě. Podle agentury Reuters bude oficiální souhlas Evropské komise vydán do konce roku. To umožní vytvoření skupiny Stellantis, která by měla využít zisk z prodeje pickupů Ram a SUV Jeep americkým řidičům k financování drahého vývoje vozidel s nulovými emisemi pro trhy v Evropě a Číně.
 
Fúze mezi italsko-americkým FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Maserati, Alfa Romeo, Dodge a Ram) a francouzským PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall) by měla vést k vytvoření čtvrtého největšího výrobce automobilů na světě. Společně tyto dvě skupiny v roce 2019 dosáhly tržby kolem 170 miliard eur a prodaly téměř 8 milionů vozidel.
 
Bruselská administrativa vloni v červnu oznámila zahájení hloubkového šetření projektu fúze v obavě z porušení předpisů o volném obchodě. Jak prohlásila evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, obě skupiny zaujímají silnou pozici na trhu užitkových vozidel. „Pečlivě vyhodnotíme, zda navrhované spojení nebude mít negativní dopad na hospodářskou soutěž,“ dodala.
 
Na základě údajů z roku 2019 PSA (se značkami Peugeot, Citroën a Opel) drží v Evropě více než čtvrtinu trhu lehkých užitkových vozidel a skupina Fiat přidává dalších 9 %. Celkově by tedy dosáhly více než 34 % podílu na trhu, což je více než dvojnásobek oproti Renaultu, který se 16,4 % zaujímá druhou pozici. Aby zmírnila protimonopolní obavy EU, společnost PSA nabídla posílení japonské konkurenční společnosti Toyota Motor, s níž má společný podnik na výrobu užitkových vozidel, a to zvýšením výroby a prodejem vozidel se značkou Toyota za cenu blízkou nákladům. FCA a PSA také umožní svým prodejcům v určitých městech servisovat konkurenční značky.
 
FCA a PSA uvedly, že doufají, že fúzi dokončí v prvním čtvrtletí roku 2021. Fúze, oznámená koncem loňského roku, by měla pomoci dosáhnout roční snížení nákladů o 5 miliard eur aniž by došlo k uzavírání továren. Společnosti uvedly, že přibližně 40 % úspor bude pocházet z výdajů souvisejících s produkty, 40 % ze společného nákupu a 20 % z jiných oblastí, jako jsou marketing, IT a logistika.
 
FCA a PSA před měsícem restrukturalizovaly podmínky dohody aby šetřily hotovost a zvýšily své plánované úspory nákladů kvůli ekonomickému dopadu pandemie Covid-19.