kia vyvíjí solární dobíjení automobilů | Aktuality | autoweek.cz

Kia vyvíjí solární dobíjení automobilů

Kia vyvíjí solární dobíjení automobilů

07.11.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Automobilka Kia plánuje uvést pro vybrané modely dobíjení pomocí fotovoltaické střechy. Solární panely pro výrobu elektrické energie budou začleněny do střechy nebo kapoty a poskytnou další elektrickou energii s cílem snížit spotřebu paliva a prodloužit dojezd.
Technologie solárního dobíjení se vyvíjí jako podpora hlavního způsobu pohonu vozidla. Kia vyvíjí tři typy systémů dobíjení pomocí fotovoltaické střechy: systém první generace pro vozidla s hybridním pohonem, a druhá generace přináší poloprůhlednou fotovoltaickou střechu pro vozidla se spalovacím motorem a třetí generace bude mít podobu lehké fotovoltaické střechy pro elektromobily s akumulátory.
 
Systém první generace tvoří konstrukce křemíkových fotovoltaických panelů zabudovaných do standardní střechy vozidla. Tento systém je v průběhu normálního dne schopen dobít 30 až 60 % kapacity akumulátoru (v závislosti na klimatických podmínkách a dalších podmínkách prostředí).
 
Do modelů s běžným spalovacím motorem bude nasazena poloprůhledná fotovoltaická střecha druhé generace, která bude představovat celosvětově první aplikaci této technologie. Poloprůhledné jednotky lze začlenit do panoramatického střešního okna, kdy světlo může pronikat do kabiny a současně dobíjet baterii vozidla.
 
Systém třetí generace se v současnosti testuje. Je určen k montáži do kapoty a střechy ekologických elektromobilů s akumulátory s cílem zajistit maximální energetický výkon.
 
Funkčnost technologie solárních panelů
Systém pro dobíjení pomocí sluneční energie se skládá z fotovoltaického panelu, řídicí jednotky a akumulátoru. Panel pohlcuje fotony slunečního záření, vytváří v křemíkových článcích dvojice elektronů a děr, a tak vyvolává proudění elektronů, tedy výrobu elektřiny.
 
Vozidlo se solárním panelem o výkonu 100 W může produkovat až 100 Wh energie za ideálních podmínek: letní poledne, záření o intenzitě 1000 W/m2. Řídicí jednotka zajišťuje sledování maximálního bodu výkonu (MPPT), čímž reguluje napětí a proud s cílem zvyšovat účinnost získávání elektřiny solárním panelem. Tato energie se konvertuje a ukládá do akumulátoru nebo využívá ke snížení zátěže generátoru střídavého proudu (AC) ve vozidle, tedy i prodloužení dojezdu vozidla.
 
Do budoucna se předpokládá, že se ve vozech objeví různé typy technologií pro výrobu elektřiny. První z nich je právě fotovoltaická střecha, díky níž automobily dále nebudou energii pouze pasivně spotřebovávat, ale začnou ji také aktivně vyrábět.