komisař eu hrozí dodavatelům | Aktuality | autoweek.cz

Komisař EU hrozí dodavatelům

Komisař EU hrozí dodavatelům

09.01.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

EU rozšíří tvrdá opatření proti dodavatelům automobilových dílů kvůli porušení antimonopolních pravidel. Komisař pro konkurenceschopnost Joaquín Almunia dodavatelským firmám hrozí vysokými pokutami.

Na základě vyšetřování pevných cen v automobilovém průmyslu EU pravděpodobně uloží pokuty řadě dodavatelů dílů. Místopředseda EK a komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia oznámil, že dohody o pevných cenách mezi dodavateli dílů v Evropě dosáhly neuvěřitelných rozměrů. Podle něj byly zjištěny prakticky u všech dílů dodávaných v rámci automobilového průmyslu.

Almunia v německém časopise Stern uvedl, že jej překvapila existence kartelů v automobilovém průmyslu. Uvedl také, že v průběhu roku budou uvaleny pokuty na větší počet dodavatelů dílů v automobilovém průmyslu.

Almunia nerozebíral zjištění Evropské komise, řekl ale, že výkonný orgán EU dva roky prověřoval porušování antimonopolních zákonů EU a uskutečnil razie v mnoha dodavatelských firmách. Vyšetřování se týkalo výrobců bezpečnostních pásů, airbagů, volantů, klimatizace, válečkových ložisek a řídicích systémů motoru.

Při prvním tvrdém zákroku proti kartelům v automobilovém průmyslu vloni v létě EU uvalila pokuty v celkové výši 142 milionů eur. Pokutovala pět globálních výrobců dílů působících v EU. Výrobci Sumitomo, Yakazi, Furukawa, S-Y Systems Technologies a Leoni byli usvědčeni z provozování kartelu v oblasti elektrických rozvodů, které jsou zásadní pro činnosti, jako jsou spouštění motoru, otevírání oken a ovládání klimatizace.

Firma Sumitomo nebyla pokutována, protože kartel oznámila. Všem ostatním výrobcům byla následně pokuta snížena, neboť při vyšetřování spolupracovali. Japonská firma Yazaki dostala největší pokutu 125 milionů eur. Německý výrobce Leoni musel zaplatit 1,8 milionu eur.

Tvrdé pokuty za kartelové dohody o cenách byly vloni uděleny dodavatelům v automobilovém průmyslu rovněž ve Spojených státech. Jednalo se vesměs o japonské firmy resp. americké dceřinné firmy japonských ¨společností.

Podle vedoucích úředníků si dodavatelé v automobilovém průmyslu v očekávání pokut v rozvaze vytvořili rezervu několika stovek milionů eur. Evropská komise jim může udělit pokutu až do výše 10 % jejich ročního obratu.

Joaquín Almunia (foto) je členem Španělské socialistické dělnické strany a dlouhá léta působil ve vedení španělské odborové ústředny UGT.