koncept peugeot fractal | Aktuality | autoweek.cz

Koncept Peugeot Fractal

Koncept Peugeot Fractal

03.09.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V roce 2010 byl u koncepčního vozu SR1 poprvé představen Peugeot i-Cockpit s inovativní ergonomií. V roce 2012 tuto inovaci převzal Peugeot 208 a od té doby si ji pořídilo více než 1,8 milionu zákazníků.
Peugeot Fractal je městské kupé s elektrickým pohonem ukazující kam by se Peugeot i-Cockpit mohl ubírat. Peugeot Fractal uvádí do centra pozornosti i sluch. Peugeot Fractal nabízí zvukový podpis, který se se rozezvučí po otevření dveří pomocí mobilně propojených hodinek.

Peugeot Fractal nabízí výhledovou studii uspořádání interiéru Peugeot i-Cockpit za účelem zajištění instinktivnějšího řízení a zážitku z jízdy. Dosud Peugeot i-Cockpit při řízení zapojoval zejména zrak a hmat řidiče, elektrické kupé Peugeot Fractal přidal do centra pozornosti i sluch. Tvůrcem zvukového projevu vozu je zvukový designér Amon Tobin. Výzkumná laboratoř skupiny PSA Peugeot Citroën StelLab vyvinula inovativní akustický systém 9.1.2. Ten spojuje vysoce kvalitní zvukový systém 9.1 a infrabasové reproduktory zabudované do opěradla každého sedadla. Díky akustickému systému je řízení instinktivnější. Informace jsou bohatší o využití zvuku. Zvukové zdroje jsou vytvářeny virtuálně a jejich lokalizace je dynamizována, čímž se informace, která je přenášena k řidiči, obohacuje o další rozměr.
 
Vyvýšený přístrojový panel vozu Peugeot Fractal využívá holografický displej s vysokým rozlišením a polykarbonátovou lamelu nakloněnou v úhlu 45°. Řidič si může přizpůsobit zobrazení podle potřeby. Polykarbonátová lamela poskytuje další informace s hloubkovým efektem. Více než 80 % plochy kabiny představují díly vytvořené 3D tiskem. Plochy pohlcující zvuk byly vytvořeny generativním designem, což je proces umožňující vytvořit ideální díl.
 
Elektromotory, jejichž celkový výkon dosahuje 150 kW (204 k), jsou umístěny u přední a zadní nápravy. Napájí je lithio-ionový akumulátor o kapacitě 40 kWh. Dojezd v kombinovaném cyklu dosahuje 450 km.
 
Pro jízdu na dálnici je světlá výška nastavena na 7 cm, což zlepšuje aerodynamiku ve prospěch zvýšení životnosti akumulátoru. Ve městě může světlá výška dosáhnout až 11 cm, což vozu usnadňuje vjezdy na parkoviště a zpomalovací prahy.
 
Peugeot Fractal využívá elektropohon, který přinesl zcela novou architekturu vozu. Lithio-ionové akumulátory naleznete v centrálním tunelu, což umožnilo snížit těžiště a lépe rozložit hmotnost. Akumulátory slouží k napájení dvou elektromotorů - každého o výkonu 75 kW (102 k), jeden na přední, druhý na zadní nápravě.
 
Peugeot Fractal se vyznačuje velmi nízkou hlučností. Tu zaručuje elektromotor podpořený pneumatikami Tall&Narrow s úzkým běhounem. Pro maximální akustický výkon jsou do lopatek kol zabudovány klíny snižující aerodynamický hluk. Tyto prvky, které se inspirovaly zvukově izolovanými kabinami, snižují intenzitu zvukových vln a tím jejich úroveň hluku, kdy vlny přeskakují z jedné plochy na druhou. Vzhledem k tomu, že tyto prvky nelze vyrobit klasickým způsobem, vyrábí se metodou 3D tisku.
 
Systém pohonu řídí výkon podle situace na silnici. Výkon 150 kW (204 k) se rozděluje podle přilnavosti povrchu. Během zrychlení z 0 na 100 km/hod se nejprve využije motor umístěný na zadní nápravě a při rychlosti nad 100 km/hod se postupně zapojí motor na přední nápravě. Díky nízké hmotnosti vozu, která je 1000 kg, dosahuje Peugeot Fractal zrychlení z 0 na 100 km/hod za 6,8 s.
 
 
  • Koncept Peugeot Fractal
  • Koncept Peugeot Fractal
  • Koncept Peugeot Fractal
  • Koncept Peugeot Fractal
  • Koncept Peugeot Fractal
  • Koncept Peugeot Fractal