konec aut v polopřevodu mění život autobazarů | Aktuality | autoweek.cz

Konec aut v polopřevodu mění život autobazarů

Konec aut v polopřevodu mění život autobazarů

20.03.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Po 30. červnu 2015 budou nedoregistrované vozy trvale vyřazeny z provozu. Mohou jich být až statisíce! AAA Auto proto zřizuje speciální telefonní linku a web na pomoc řidičům s vozy v polopřevodu. Zrušení polopřevodů od nového roku dramaticky zkomplikovalo práci autobazarů. Pro ty malé může být i likvidační.
Zákon platný od 1. ledna striktně požaduje dohlášení vozů odhlášených od původních majitelů na nové majitele nejpozději do konce června letošního roku. Pokud majitelé tzv. dohlášení nestihnou do konce června, jejich auta budou z registru automaticky trvale vyřazena, zanikne jejich povinné ručení a technická způsobilost. Provozování těchto vozů bude tedy nelegální a vysoce rizikové z pohledu plného ručení majitele za případně způsobenou škodu. Vozy navíc po 30. červnu 2015 již nikdy nepůjde znovu přihlásit.
 
Potenciální problém pro statisíce majitelů aut
Jen v AAA Auto se dle vlastního průzkumu může jednat až o 11 500 takto nedořešených vozů za dobu 23 let prodeje, které řidiči po koupi nezaregistrovali na sebe, přestože jim takovou povinnost ukládal i tehdy platný zákon. Celkem podle údajů Ministerstva dopravy eviduje Centrální registru vozidel v takzvaném polopřevodu až čtvrt milionu takových vozů, někteří odborníci hovoří až o 700 000 aut!
 
AAA Auto při telefonickém průzkumu Kontaktního centra mezi zákazníky během uplynulých dní zjistilo nejčastější důvody, proč vozidla dosud nebyla dohlášena:
- Vůz de facto neexistuje - byl rozebrán nebo jinak zlikvidován či je po totální havárii
- Současný majitel netušil, že vůz vlastní
- Současný majitel vůz v polopřevodu zdědil
- Vůz byl opakovaně přeprodán, ale smlouvy nebo jiné nabývací tituly se ztratily
- Současný majitel je v exekuci a nechce tudíž mít majetek psaný na sebe kvůli riziku zabavení
- Současný majitel se vyhýbá placení pokut, povinného ručení či ekologického poplatku
 - Vůz neprošel z důvodu nějaké vady evidenční kontrolou na STK.
 
AAA Auto nabízí pomoc
Společnost AAA Auto proto zřídila ve svém call centru na čísle 284 022 042 speciální telefonní linku s vyškolenými odborníky na problematiku tzv. polopřevodů, tedy aut odhlášených od původních majitelů, ale nepřihlášených na nové.
 
Již dnes řeší na call centru AAA Auto problematiku polopřevodů přibližně každý devátý volající, operátoři přitom celkově v České republice měsíčně vyřídí na 25 000 obchodních hovorů. Na speciální telefonní linku přitom nevolají jen zákazníci AAA Auto, ale i ti motoristé, kteří si auto pořídili jinak.
 
„Okamžikem vyřazení z registru nebude vozidlo schváleno pro provoz na pozemních komunikacích a nebude mít platné povinné ručení. Pokud řidič po posledním červnu pojede s nezaregistrovaným vozem, hrozí mu odnětí řidičského oprávnění až na dobu 6 měsíců a pokuta 50 000 Kč,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto.
 
“Rozhodli jsme se nabídnout pomoc všem majitelům aut v polopřevodu a zřídili jsme příslušnou telefonní hotline 284 022 042 a webové stránky www.aaaauto.cz/poloprevody. Registr vozidel bude kromě svého běžného provozu muset potenciálně dořešit do konce až několik set tisíc dodatečných registrací. Pokud zákazníci nezačnou situaci řešit s předstihem, hrozí zahlcení registru, dlouhé čekací lhůty na vyřízení a zejména trvalé vyřazení vozidla z registru bez možnosti jeho zpětné registrace,” dodala Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto.
 
Problém pro malé autobazary
Zrušení tzv. polopřevodů komplikuje život i autobazarům. Nový zákon je totiž nutí přepisovat vykoupená auta na sebe a současně zkrátil dobu nutnou pro přeregistraci vozidel při prodeji na dva týdny. To pro autobazary přináší mimořádnou administrativní zátěž.
 
„Je to nepochybně ideově správná cesta, ale prakticky je ze strany státu nezvládnutá. Problém je v tom, že úřady se při vyřizování potřebné administrativy nechovají jednotně. Každý úřad má jiné postupy, což pro nás znamená další zátěž navíc. Těch 14 dní je šibeniční termín. Proto navrhujeme změnu. Měl by existovat odlišný režim pro prodej auta občanem a firmou. Pokud auto prodává občan občanovi, pak se vše bez problému dá stihnout, ale autobazar předem neví, za jak dlouho auto dokáže prodat a komu. Autobazar by proto neměl být brán jako majitel vozu, ale chceme být majitelem v legislativním pojetí kvůli zárukám,“ uvedl Michal Häckl z AAA Auto.
 
Michal Häckl současně odhaduje, že okolo 15 % autobazarů kvůli tomu zanikne: „Mnozí obchodníci tuto administrativu nezvládnou a zmizí. Pročistí se tím trh, což je dobře.  Obchod s ojetými auty by se měl dělat správně s poskytnutím všech garancí. Toto je tedy příležitost k pročištění českého trhu. Zkrácení převodu na dva týdny vyžaduje dvojnásobnou kapacitu lidí, což si nemohou všechny autobazary dovolit. Je to nesmírně velká zátěž, ale my jsme se na tuto změnu předem velmi dobře připravili, takže to na naši činnost nemělo žádný vliv.“