konec elektromobilu dyson je varováním | Aktuality | autoweek.cz

Konec elektromobilu Dyson je varováním

Konec elektromobilu Dyson je varováním

14.10.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Náhlé rozhodnutí společnosti Dyson zrušit ambiciózní projekt výroby elektromobilů může být varováním před přílišnými investicemi do elektromobility. Věhlasný výrobce vysavačů a fénů nedokázal najít způsob, jak učinit projekt komerčně smysluplným.
Miliardář James Dyson (72) v dopise svým pracovníkům oznámil, že nedokázal najít způsob, jak učinit projekt výroby a prodeje elektromobilů komerčně životaschopným. Ke svému rozhodnutí dospěl dva roky poté, co poprvé zveřejnil své plány vstoupit do výroby automobilů s plánovanou investicí 2,7 miliardy dolarů. Dyson uvedl, že jeho inženýři postavili fantastické auto a že projekt nebyl uzavřen kvůli selhání ve výzkumu a vývoji. Společnost se údajně pokusila najít kupce pro celý projekt, ale neuspěla.
 
Společnost Dyson vsadila na to, že její zkušenosti s využitím akumulátorů by jí poskytly výhodu pro vývoj a výrobu elektricky poháněných vozidel, ale ukončení projektu naznačuje, že podcenila složitost a náklady na spuštění automobilové výroby. Dyson konstatoval, že jeho společnost vždy riskovala a odvažovala se zpochybňovat zaběhnuté postupy novými výrobky a technologiemi, což je přístup, který se jí vyplatil ve vysavačích.
 
Vynálezce bezsáčkového vysavače Dyson je jedním z nejvýznamnějších hráčů, který se pokusil o vstup do sektoru, který láká mnoho firem z jiných oborů i start-upů, které touží stát další Teslou. Tesla je stále jediným novým velkým hráčem, který se dostal na automobilový trh, ale spotřeboval na to miliardy dolarů investičního kapitálu, ani po mnoha letech není schopen generovat zisk a jeho budoucnost je nejistá.
 
Objevují se už náznaky, že elektromobilní bublina praskne, protože Čína, která v tomto odvětví dominuje, vykazuje známky poklesu zájmu. Také tam mají nové projekty, které nejsou spojeny s výrobou automobilů se spalovacími motory, existenční problémy.
 
Konkurence roste. Vedle Tesly do hry vstupují tradiční výrobci automobilů, kteří do elektromobility investují astronomické prostředky obrovské zdroje. Například Volkswagen, největší výrobce osobních automobilů na světě, do sériové výroby elektrických automobilů investuje 80 miliard eur.
 
Dyson sdělil, že pracuje na nalezení „alternativních rolí“ pro co nejvíce lidí z týmu a má dostatek volných pracovních míst, aby absorboval většinu lidí z projektu, který zaměstnával 523 lidí, většinou v jihozápadní Anglii. Společnost Dyson plánovala vybudování nákladného dvoupatrového závodu na výrobu elektromobilů v Singapuru, kde průměrné platy patří mezi nejvyšší na světě, zatímco jiní staví továrny v Číně se zlomkem nákladů na pracovní sílu.
 
Dyson uvedl, že plánuje pokračovat ve svých investicích do inovací. Soustředí se na výrobu akumulátorů a dalších technologií, včetně umělé inteligence a robotiky. Singapur bude v plánech růstu společnosti Dyson hrát i nadále důležitou roli, protože rodinná firma Jamese Dysona zde hodlá investovat a přijímá zaměstnance v oblasti IT a financí.

  • Konec elektromobilu Dyson je varováním
  • Konec elektromobilu Dyson je varováním
  • Konec elektromobilu Dyson je varováním