konec sporů: nové chladivo r1234yf je bezpečné | Aktuality | autoweek.cz

Konec sporů: nové chladivo R1234yf je bezpečné

Konec sporů: nové chladivo R1234yf je bezpečné

11.03.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nové chladicí médium automobilových klimatizací R1234yf je podle vědeckého výzkumu EU bezpečné. Použití nového chladiva je od loňského roku povinné u všech nově homologovaných aut, ale společnost Daimler jeho použití ve svých vozech odmítá.

Komise EU zahájila právní řízení proti Německu kvůli odmítnutí uplatnit sankce vůči Daimleru, který v rozporu s legislativou EU i nadále používá starší chladivo R134a. Toto chladivo má potenciál globálního oteplování GWP více než 1000x větší než oxid uhličitý, zatímco nová náhrada R1234yf, vyvinutá americkým konglomerátem Honeywell ve spolupráci s DuPontem, má zhruba stejný vliv jako oxid uhličitý. Nová direktiva EU (Directive 2006/40/EC) přitom vyžaduje pro nové vozy použití chladiva s potenciálem globálního oteplování GWP ne větším než 150x vyšším než oxid uhličitý.

Daimler použití R1234yf odmítá s tím, že při jeho požáru se může uvolňovat vysoce toxický plyn. Jenže odmítnutím používat tento produkt se dostal do rozporu s předpisy EU. Komise EU proto požádala Společnou radu pro výzkum JRC (Joint Research Council) aby zákonodárcům poskytla nestrannou vědeckou analýzu a uskutečnila nové posouzení bezpečnosti chladiva R1234yf.

"Nebyl podán žádný důkaz o vážném nebezpečí ve spojení s používáním tohoto chladiva v mobilních klimatizačních systémech MAC (Mobile Air Conditioning) za běžných a předvídatelných podmínek použití," uzavřela rada JRC svou zprávu.

Evropská komise se proto domnívá, že německé obavy o bezpečnost chladiva R1234yf jsou neopodstatněné. Evropský komisař pro průmysl Antonio Tajani již na konci ledna oznámil, že odborníci EU v zásadě nevěří, že by nové chladivo pro automobilové klimatizační bylo nebezpečné.

Daimler už k tomu vydal prohlášení, v němž se uvádí, že výzkum byl "příliš restriktivní." Automobilka uvedla, že i nadále dává přednost klimatizačním systémům, které jako chladivo používají oxid uhličitý. Jenže vývoj takového systému může trvat ještě několik let.

Výrobci nového chladiva Honeywell a DuPont zjištění JRC uvítali. Honeywell zprávu EU označuje jako "nezávislou" a "nezpochybnitelnou". Podle jeho oblastního manažera Kena Gayera výsledek výzkumu nenechává nikoho na pochybách, že použití R1234yf ve vozidlech je bezpečné. Honeywell rovněž uvedl, že už je v provozu více než půl milionu vozů používajících R1234yf a očekává, že do konce letošního roku tento počet překročí hranici dvou milionů vozů.

Výsledek výzkumu JRC bude 1. dubna projednán s členskými státy na Technickém výboru pro motorová vozidla.