krize? jak pro koho | Aktuality | autoweek.cz

Krize? Jak pro koho

Krize? Jak pro koho

11.03.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Evropský automobilový průmysl prochází krizí. Trápí jej nevyužité kapacity a klesající prodej ve většině evropských zemích. Jenže také je tu Volkswagen, pro nějž jakoby recese nebyla.

Odboráři Opelu a PSA se neochotně začínají smiřovat s tím, že v zájmu záchrany jejich zaměstnavatele se mnozí z nich budou muset rozloučit se zaměstnáním. Zaměstnanci Fiatu se s tím smířit nechtějí, ale nic jim to není platné. Také Ford v Německu omezuje výrobu. Všichni mají jasné vysvětlení - krize snižuje zájem zákazníků o nová auta.

Jenže Volkswagen za únor ohlásil celosvětově navýšení prodeje o 15,1 % - z loňských 557 900 na letošních 642 300 vozů. Za první dva měsíce díky tomu Volkswagen Group zvýšila dodávky o 7,7 % na 1,29 milionu vozů. Podle údajů Volkswagenu přitom globální prodej aut za první dva letošní měsíce vzrostl o 6 % v porovnání s lednem a únorem loňského roku.

Volkswagen přitom zvýšil objem prodeje dokonce i v krizí zmítané Evropě, byť jen o 1,3 %. Dosáhl toho díky výraznému zvýšení prodeje v zemích střední a východní Evropy - o 34,2 % na 89 200 vozů! Naopak v západní Evropě i Volkswagen zaznamenal pokles, a to o 7 % na 281 000 aut, a to navzdory navýšení prodeje na nejdůležitějším domácím trhu v Německu o 3,2 % na 162 300 aut. Jenže i to znamenalo navýšení tržního podílu skupiny v západní Evropě, protože trh v únoru zde vykázal dramatický celkový pokles o 11,3 % (v Německu to bylo jen o 0,1 %).

Volkswagen je tradičně velmi úspěšný i v Asii, když například v Číně zvýšil prodej o 13,4 % ačkoliv celkově tam trh za dva měsíce poklesl o 4,34 %. A k tomu o plných 25,7 % zvýšil dodávky v Severní Americe, přičemž v USA to bylo o plných 36,5 % (76 000 vozů). V porovnání s tím Opel na těchto mimoevropských trzích nemá zastoupení, PSA je jen v Číně, a to mnohem menší než VW, a Fiat teprve vstupuje na severoamerický trh.

Pro skupinu Volkswagen je přitom důležité rozdělení odpovědnosti jednotlivých značek. Pouze Seat, který by se měl orientovat na zákazníky v jižních zemích (a přitom není na latinskoamerických trzích), vykázala pokles prodeje a zhoršila celkovou bilanci skupiny. Pro Volkswagen hraje velmi důležitou roli značka Škoda, která má tradičně velmi silné zastoupení především ve střední a východní Evropě. Také luxusní značka koncernu Audi po meziročním navýšení prodeje během února o 16,6 % směřuje ke čtvrtletnímu prodejnímu rekordu.

Obchodní šéf koncernu Christian Klinger ale varuje před nadšením z dosažených prodejních výsledků: " Navzdory jasnému růstovému trendu zůstáváme ve výhledech pro nadcházející měsíce opatrní a velmi bedlivě sledujeme vývoj na jednotlivých trzích, především v západní Evropě."

Prodej Volkswagen Group podle regionů

region

I.-II. 12

I.-II. 11

rozdíl

Evropa

532 700

526 000

+1,3 %

Asie/Pacifik

397 400

350 600

+13,3 %

Severní Amerika

110 100

87 600

+25,7 %

Jižní Amerika

146 200

145 400

+0,6 %

 

značka

I.-II. 12

I.-II. 11

rozdíl

Volkswagen - PKW

818 800

758 100

+0,8 %

Audi

202 700

186 800

+8,5 %

Škoda

147 500

132 100

+11,7 %

SEAT

44 800

51 000

-12,2 %

Volkswagen - NF

79 700

73 200

+8,9 %

Celkem

1 293 500

1 201 200

+7,7 %