fleet barometer 2018 | Statistiky | autoweek.cz

Fleet Barometer 2018

Fleet Barometer 2018

30.10.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

České autoparky se v celkových tendencích přibližují fleetům v západoevropských zemích, ale v řadě konkrétních parametrů je u nás situace odlišná. Ukazují to výsledky pravidelného průzkumu Fleet Barometer 2018 společnosti Arval.
Průzkum Fleet Barometer 2018 probíhal ve 12 evropských zemích v rámci širokého spektra firem různých velikostí i oborů podnikání.
 
Rychlejší obměna vozového parku
Oproti předchozímu roku se v České republice i v ostatních zemích zkrátila doba, po kterou si firmy ponechávají auta ve fleetu. Zatímco loni to bylo 6 let, v poslední vlně průzkumu už průměrná doba provozování vozidla byla jen 5,7 roku. K nejrychlejší obměně dochází ve velkých firmách s fleetem o 50 a více vozech, které si v evropském průměru ponechávají automobily 4,8 roku a v ČR dokonce jen 4,7 roku.
 
Alternativní pohony na okraji zájmu
V oblasti užívání alternativních paliv a pohonů výzkum sledoval hybridní technologie, plug-in hybridy, pohon na stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný propan-butan (LPG), elektromobily a vozy s palivovými články. V zahraničí alespoň jednu z uvedených technologií využívá 23 % dotazovaných firem, v České republice ovšem jenom 6 %.
 
„Zcela podle očekávání alternativní pohony nejméně využívají malé firmy s autoparky do deseti vozidel. V ČR má takové auto pouze 1 % z nich, v zahraničí 12 %. Firmy s autoparky přesahujícími 50 vozidel využívají alespoň jeden alternativní pohon v ČR ve 28 % případů, v ostatních evropských zemích dokonce v 53 %. Nejčastěji využívanými alternativními pohony jsou v zahraničí hybridy a elektromobily, v ČR vozy na CNG a u velkých flotil též hybridy,“ upřesňuje Tomáš Kadeřábek z oddělení Arval Consulting společnosti Arval CZ.
 
Operativní leasing meziročně rostl o 2 %
Průzkum potvrdil, že v České republice, na rozdíl od zahraničí, patří mezi velmi oblíbené způsoby financování vozového parku přímý nákup automobilů, který využívá 53 % společností. Operativní leasing využívá jen 16 % českých firem, což je meziročně o 2 % více. V zahraničí je operativní leasing využíván ve větší míře - u 28 % firem. Přímý nákup vozů preferuje 39 % zahraničních firem.
 
Nejmenší zájem o operativní leasing je v segmentu malých společností do deseti zaměstnanců, které touto formou pořizují auta v ČR jen ve 3 % případů ale v zahraničí ve 12 %. Z velkých společností s autoparky nad 50 vozidel využívá operativní leasing u nás 38 % a v ostatních evropských zemích 57 %.
 
„Čísla ukazují, že operativní leasing má v Česku poměrně značný potenciál a že mnozí fleet manažeři stále naplno nevnímají jeho výhody ve srovnání s pořízením vozu do vlastnictví,“ tvrdí Tomáš Kadeřábek z Arval Consulting.
 
Češi jsou evropským lídrem ve využití telematiky
Monitorování spotřeby paliva, chování řidiče, polohy vozidla apod. u pohybujících se vozidel využívá v České republice 27 % firem oproti 19 % v ostatních zemích. Jako hlavní důvody pro zavedení telematiky respondenti u nás uvádějí optimalizaci tras (73 %) a snížení nákladů na vozový park (71 %). V zahraničí je nejdůležitějším faktorem pro zavedení telematiky lokalizace vozidel (74 %), kterou v ČR uvedlo 66 % dotázaných.
 
Efektivní využití vozidel
Průzkum ukázal, že společnosti zavádějí různá alternativní řešení pro mobilitu, kterými optimalizují počet aut a jejich využití. Z loňského výzkumu vyplynulo, že sdílení aut u nás využívalo 28 % procent společností, zatímco letos to už bylo 32 %. Podobně využití spolujízdy vzrostlo z 36 % na 41 %.
 
V jiných evropských zemích sdílí automobily v autoparku 18 % firem a spolujízdu uplatňuje 23 % firem. Nejintenzivnější využívání takovýchto řešení je v Turecku, kde má sdílení aut zastoupení ve 47 % fleetů a spolujízda v 39 %.