lancia před koncem | Aktuality | autoweek.cz

Lancia před koncem

Lancia před koncem

03.11.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Sergio Marchionne ohlásil radikální reorganizaci koncernu Fiat a Chrysler. Fiat čeká změna směrování značek a modelů. Významnou změnou bude redukce činnosti značky Lancia. Ač to nebylo otevřeně řečeno, italská média už tvrdí: Lancia je mrtvá značka.

 

Sergio Marchionne významnou měrou korigoval svůj původní pětiletý plán z roku 2010, podle něhož měl Fiat s Chryslerem do roku 2014 vyrábět 4,6 až 4,8 milionu aut ročně s provozním ziskem okolo 5 miliard eur. Podle Marchionneho ale situace v Evropě tyto plány zhatila.

Pro letošní a příští rok se očekává, že Fiat-Chrysler vykáže provozní ztrátu ve výši 700 milionů eur. Marchionne podle Automobilwoche neočekává dosažení zisku dříve než v roce 2015 nebo 2016.

Německý Automobilwoche uvádí hlavní body reorganizace naplánované Marchionnem tak, jak je sdělil během telekonference:

- zredukovat činnost značky Lancia

- Alfa Romeo a Maserati se budou orientovat na premiový segment

- Fiat se zaměří na modely 500 a Panda

- Jeep rozšíří jak svou modelovou nabídku, tak i své globální působení

Podle Marchionneho představ by se měly evropské továrny zaměřit jen na výrobu vozů Fiat, Alfa Romeo, Maserati a Jeep. Fiat se stane značkou vyrábějící jen malá auta. Podobně jako to dělá BMW u značky Mini budou ze dvou úspěšných modelů Fiatu odvozovány další varianty. Lancia, alespoň na nějaký čas, bude existovat v podstatě jen jako značka používaná pro vozy Chrysler prodávané v Evropě. K rozšiřování globální produkce Jeepu by měly být využívány i evropské závody Fiatu včetně Polska a Turecka.

"Problémem Fiatu je Evropa. Máme jen jedinou možnost jak zůstat mezi velkoobjemovými výrobci, a tou je uzavření jedné nebo dvou továren," prohlásil Marchionne. "Značka Lancia bude zredukována nebo zrušena, protože cílem musí být budovat historicky prémiové značky Alfa Romeo a Maserati. Musíme restrukturalizovat modelovou nabídku a do budoucna změnit naši činnost," dodal Marchionne.

Blížící se konec značky Lancia není překvapující. Lancia už má ve výrobě jediný nový model - malý hatchback Ypsilon odvozený z Fiatu Panda a vyráběný v Polsku. Druhý model Delta, což je překarosovaný Fiat Bravo, je takřka neprodejný, i když se ve Velké Británii nabízí pod značkou Chrysler.

Lancia tedy bude na cestě do zapomenutí následovat švédský Saab, s nímž kdysi připravila dva neúspěšné projekty. Saab se pokoušel prodávat pod svou značkou populární vozy Lancia Delta a ze společného vývoje vzešly finančně ztrátový Saab 9000 a zcela neúspěšná Lancia Thema (ale také prodejně celkem úspěšné Fiat Croma a Alfa Romeo 164).

Automobilku Lancia založil v roce 1906 úspěšný závodník s vozy Fiat Vincenzo Lancia. Značka se stala průkopníkem nových technických řešení, mj. prvním použitím samonosné karoserie v roce 1922 u modelu Lambda. Od poloviny 50. let se automobilka potýkala s velkými hospodářskými problémy, což ji dovedlo k převzetí Fiatem v roce 1969.

Vozy Lancia získaly 11 titulů v rallye mezi značkami (1972, 1974-76, 1983, 1987 až 1992), tři tituly ve vytrvalostních závodech (1979-81) a s vozy Lancia vyhrála Scuderia Ferrari i mistrovství světa formule 1 v roce 1956 (jezdec J. M. Fangio).