trhy střední a východní evropy pokračují v poklesu | Aktuality | autoweek.cz

Trhy střední a východní Evropy pokračují v poklesu

Trhy střední a východní Evropy pokračují v poklesu

20.05.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Automobilové trhy střední a východní Evropy zůstaly v prvním letošní čtvrtletí podle zprávy firmy JATO Dynamics zmatcích.

Po značném poklesu poptávky v loňském roce se prodej za první čtvrtletí 2010 propadl o dalších 12,4 %. Jediným trhem, který byl skutečně úspěšným, je Česká republika. O nárůst prodeje o 23,6 % se téměř výhradně zasloužil místní hrdina Škoda Octavia, což je nejoblíbenější model u nás, tak v celém regionu. Znovu ale musíme připomenout, že meziroční srovnání českého trhu je ovlivněno loňským vyčkáváním zákazníků na změny v odepisování DPH a tím, že vloni se v tomto období ještě mnoho aut v ČR prodávalo jako lehká užitková.

 

Přehled v rámci regionu

V prvním čtvrtletí 2010 se v regionu střední a východní Evropy prodalo méně než 200 000 vozů a došlo tak k celkovému poklesu nových registrací o 12,4 % (1. čtvrtletí 2009: 225 902 vozů).

Většina trhů utrpěla dvouciferný pokles prodeje. Nejhůře si vedlo Maďarsko (-54,8 %) následované Rumunskem (-43,8 %). Tyto dva trhy tak za jedno čtvrtletí prodaly o 25 000 vozů méně v porovnáním s rokem 2009. Je to mnohem více, než jaké byly naopak poměrně příznivé zprávy o prodeji v Srbsku. „Představa střední a východní Evropy jako střediska růstu prodeje nových vozů v Evropě je dávnou minulostí, neboť tento region je nadále zasažen za silným poklesem,“ uvedl David Di Girolamo.

 

Výkony značek

Jediné dobré zprávy z tohoto regionu přináší téměř výhradně Škoda, která zaznamenává poměrně vzestupný prodej, obzvláště na svém domácím trhu v České republice.

S výjimkou značky Škoda všichni velkosérioví producenti zaznamenávají stejně jako v roce 2009 pokles prodeje jako následek zmatků souvisejících s rozsáhlou ekonomickou krizí, zvyšováním daní a absencí pobídek ve formě šrotovného, používaných ve většině západoevropských zemí.

Dokonce i Fiat, silný v roce 2009, zaznamenal mírný pokles (-6,1 %). Peugeot se do první desítky značek zařadil na devátém místě, spíše v důsledku všeobecného poklesu, než kvůli své vlastní výkonnosti (-16,5 %).

David Di Girolamo dodává: „Automobilky jejich prodejní výkon v tomto regionu zcela jistě bolestivě zasáhl. Otázkou zůstává, jak bude vypadat obnova prodeje v oblasti střední a východní Evropy a jaká bude nová úroveň prodeje.“

 

Žebříček modelů

Nejprodávanějším automobilem regionu zůstává Škoda Octavia a s velkým odstupem za ní se umístila Škoda Fabia, která zvýšila svůj prodej na 6766 vozů. Octavia vykázala ze všech deseti nejprodávanějších modelů za první čtvrtletí největší vzestup - její prodej se zvýšil o 38 %, a to ponejvíce zásluhou oblíbenosti modelu u vozových parků firem, které získávají novou ekonomickou sebedůvěru. Největší ztráty v tomto období zde zaznamenala Kia c’eed -z pátého místa v roce 2009 klesla až na desátou pozici.

 

 

  • Trhy střední a východní Evropy pokračují v poklesu
  • Trhy střední a východní Evropy pokračují v poklesu