má být belgické řešení proti stáčení tachometrů vzorem pro čr? | Aktuality | autoweek.cz

Má být belgické řešení proti stáčení tachometrů vzorem pro ČR?

Má být belgické řešení proti stáčení tachometrů vzorem pro ČR?

28.09.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V Belgii se podařilo omezit stáčení kilometrů a jejich řešení bývá často dáváno za vzor pro Českou republiku.
V Belgii však vyřešili jen samotné stáčení tím, že všechny firmy činné v oblasti automobilového průmyslu povinně zapisují stavy tachometru. Ze zákona je pak poskytují belgické neziskové společnosti Car-Pass. Bez dokumentu Car-Pass nelze v Belgii prodat ojeté auto.
 
Tímto způsobem však lze vyřešit jen problém stáčení, nikoli zatajených havárií, omlazování aut falšováním roku výroby, vytváření falešné servisní historie nebo tajení krytých technických závad. Navíc u nás panuje mýtus, že Car-Pass je poskytován zdarma, což není pravda.
 
„I naše společnost resp. náš systém AUTOTRACER je často srovnáván s Car-Passem a je nám dáván za příklad. Belgický Car-Pass má proti nám přitom zásadní výhodu, že jako nezisková společnost je dotován státem a má ze zákona zajištěn přísun informací o stavech tachometru z celého belgického trhu. Car-Pass získává data od necelých 1200 firem, což jsou převážně autoservisy a stanice technické kontroly. Pro srovnání Cebia má smluvně zajištěn přenos dat od 2358 firem z ČR, SR a dalších evropských zemí, které jsme si museli v průběhu řady let smluvně zajistit pomocí obchodních nástrojů. Car-Pass má datové zdroje výhradě od belgických firem, nemá žádná data ze zahraničí a belgické zákazníky před koupí dovážených aut bez známé historie výslovně varuje,“ srovnává Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
 
„My shromažďujeme kromě stavů tachometru také záznamy o poškození, o servisních úkonech, identifikátorech, fotodokumentaci, ověřujeme skutečný rok výroby, evidenci leasingu a odcizení a další položky. Zjistili jsme, že se Belgičané potýkají stejně jako my s chybně zadanými údaji v místech jejich vzniku, tedy většinou v servisech a STK. Jsme někdy kritizováni, že za prověření chceme peníze a že by mělo být zdarma. Prověření u belgické neziskové, tedy státem dotované organizace přitom stojí 7,10 eura,“ doplňuje Martin Pajer.
 
Výsledkem současného českého řešení je, že v ČR lze prověřovat nejen vývoj stavu tachometru, ale komplexní informace z historie většiny ojetin českého původu. Podle výzkumů společnosti Cebia zajímá bohužel české zákazníky hlavně stav tachometru a ostatní rizika moc neřeší, resp. nevěnují jim dostatečnou pozornost. Toto je důsledek časté medializace stáčení, které částečně odvádí pozornost od dalších často i závažnějších rizik spojených s koupí ojetého vozu.