marchionneho nový pětiletý plán pro fca nevzbudil důvěru | Aktuality | autoweek.cz

Marchionneho nový pětiletý plán pro FCA nevzbudil důvěru

Marchionneho nový pětiletý plán pro FCA nevzbudil důvěru

10.05.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Šéf Fiat Chrysler Auto Sergio Marchionne dosáhl mnoha nesporných obchodních úspěchů při budování nového koncernu. Horší je to s realizací jeho plánů restrukturalizace. Jeho nejnovější vizi o budoucnosti FCA nevěří, protože není jasné, z čeho ji chce financovat.

Pětiletý plán pro oživení společnosti Fiat Chrysler Auto, který představil její šéf Sergio Marchionne, je hodně ambiciózní. Marchionneho vizí je zvýšení prodeje skupiny ze současných 4,4 milionu aut za rok na 7 milionů v roce 2018. Dopomoci by k tomu měl dramatický růst objemu prodeje značek Jeep (na dvojnásobek) a Chrysler (na trojnásobek!) na jedné straně a Alfy Romeo na straně druhé. Jenže plánů na oživení Alfy Romeo už Marchionne představil několik a žádný se zatím nerealizoval.

 

Analytici ale upozorňují, že Marchionne nesdělil nic o tom, z čeho bude tento plán financován. Přitom na vývoj tolika nových modelů bude potřebovat 65 miliard dolarů. Výsledkem zveřejnění Marchionneho vize se proto stal pokles hodnoty akcií Fiatu o 11 % a šestinásobně vyšší počet nabídky akcií než je obvyklé.

 

Respektovaný analytik společnosti Bernstein Research Max Warburton k tomu uvedl: "Obdivujeme jeho ambice a jsme přesvědčeni o tom, že prvky tohoto plánu jsou dosažitelné, ale bude těžké najít zdroje pro financování této vize. Fiat je zatížen obrovskými dluhy, jeho financování komplikují náklady na financování úvěrů a jeho zisk je minimální. Cena potřebného kapitálu je obrovská. Velkolepý plán FCA a s ním související enormní výdaje na výzkum a vývoj nejsou pro potenciální investory důvěryhodné. Společnost proto bude potřebovat navýšení kapitálu, aby mohla plán realizovat."

 

Kromě velkého dluhu FCA čelí i problému s poklesem prodeje svých vozů na trzích, které jsou v útlumu. Především stagnující evropský trh je největší brzdou oživení automobilky. Nezávislá analytička Marianne Kellerová ale uvedla, že začínající oživení, které se začíná projevovat v Evropě, ruku v ruce s pokračujícím posilováním postavení značky Jeep na severoamerickém trhu by mohly přinést potřebný zisk, který by Marchionnemu plánu mohl do začátku pomoci.

 

Marchionne sám oznámil, že během realizace pětiletého plánu uvažuje o nabídce směnitelných dluhopisů, které by měly přinést potřebné finanční prostředky.

 

FCA za 1. čtvrtletí 2014 vykázala čistou ztrátu ve výši 319 milionů eur v porovnání se ziskem 31 milionů eur dosaženým o rok dříve. To je pro investory varováním a ukazuje, že situace pro FCA rozhodně nebude jednoduchá.

 

Analytik Macquarie Group Jens Schattner situaci shrnul velmi výstižně: "Kdyby to bylo tak snadné, aby k úspěchu stačilo uvést na trh nové produkty, proč by všichni nedělali přesně to samé?"