marchionneho výzvu němci odmítají | Aktuality | autoweek.cz

Marchionneho výzvu Němci odmítají

Marchionneho výzvu Němci odmítají

08.04.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Sergio Marchionne na tiskové konferenci Fiatu kritizoval tři německé automobilky za to, že odmítají intervenci EU, která by mohla pomoci evropským automobilkám při snižování nadbytečné výrobní kapacity.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne, který v současné době předsedá asociaci evropských automobilek ACEA, říká, že je nutné, aby se EU zapojila do restrukturalizace automobilového průmyslu v souvislostí s nadměrnou výrobní kapacitou. Marchionne tvrdí, že bez dohody na státní úrovni nemohou automobilky samy začít s uzavíráním továren. Automobilky totiž jsou pod tlakem příslušných vlád kvůli udržení zaměstnanosti.

Zásah EU zejména při uzavírání továren je podle Marchionneho nutný proto, že „pokud vše zůstane na národních vládách, nic se nestane.“ Uzavírání továren se podle něj musí rozdělit do jednotlivých zemí a automobilek.

Jenže tři německé automobilky Volkswagen, BMW a Daimler jsou zásadně proti vládním zásahům a umělému oživování strádajících konkurentů, protože právě nyní těží ze získávání podílu na trhu, o jakém se jim nedávno v době krize ani nesnilo.

Christian Klingler, ředitel Volkswagenu pro prodej a marketing, řekl, že evropský automobilový průmysl nepotřebuje pro zavírání továren žádnou pomoc z Bruselu. Marchionne na to poznamenal, že by byl raději, kdyby takové prohlášení učinil nejvyšší výkonný šéf Volkswagenu Martin Winterkorn než nějaký jeho zástupce: „Když něco prohlašuje Fiat, mluvím za něj já,“ řekl.

Sergio Marchionne na tiskové konferenci Fiatu prohlásil: „Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW se staví proti jakékoli intervenci Evropské unie, která by společnostem pomohla uzavřít jejich nadbytečné automobilové továrny.“ Zatímco většina členů ACEA souhlasí s tím, že nadvýroba je v Evropě problémem, němečtí členové skupiny (Volkswagen, Daimler a BMW) mají podle Marchionneho odlišný názor. Pokračoval: „Zdá se, že se tři německé automobilky sjednotily proti zásahu EU. Problém je na stole a my se snažíme pochopit, jaká je pozice Němců. Nikdo nemůže popřít, že nadměrná výroba je v Evropě problémem.“

Důvody chování německých automobilek jsou ale i Marchionnemu jasné:

- na jejich pozici se odráží skutečnost, že se jim právě vede dobře

- knihy objednávek mají plné

- mohou získat další tržní podíl na úkor evropských automobilek které mají problémy

- euro je stále poměrně oslabené, což je dobré pro jejich vývoz

- jsou přesvědčeny o tom, že v Německu je příliš mnoho automobilek.

Německé automobilky nadále po celém světě prodávají rekordní počty aut. Posílila je zejména poptávka po modelech vyráběných v Německu na trzích jako je Čína a USA. Za první čtvrtletí například globální prodej skupiny BMW vzrostl o 10 % a překročil 400 000 prodaných vozů a Daimler prodal rekordní počet 340 827 vozidel značek Mercedes a Smart, což je nárůst o 15,3 %. Pomáhá jim při tom i oslabené euro, zvýhodňující export z Evropy v době, kdy evropské trhy klesají.

Německé automobilky, podobně jako korejská skupina Hyundai-Kia, podle finančních analytiků z Morgan Stanley v Londýně dosahovaly v roce 2011 ve svých evropských továrnách nejvyššího využití kapacity výroby. BMW využívalo své evropské výrobní kapacity na 96 %, Hyundai a Kia na 95 %, Volkswagen na 88 % a Daimler na 85 %. PSA/Peugeot-Citroen využila výrobní kapacity téměř na 80 %, zatímco Renault-Nissan se zastavil na 74 %, Ford na 72 %, GM na 71 % a Fiat na 65 %.

Automobilky obvykle potřebují využívat asi 80 % své instalované výrobní kapacity aby jejich produkce byla zisková. Morgan Stanley odhaduje, že v letošním roce budou vykazovat všechny automobilky provozující továrny v Evropě nižší využití kapacity s výjimkou skupiny Hyundai-Kia, která svou kapacitu mírně zvýší, a Toyoty, která zásluhou nového miniautomobilu Yaris zvýší míru využití na 72 % z loňských 63 %.