mercedesy vyjedou i z maďarska | Aktuality | autoweek.cz

Mercedesy vyjedou i z Maďarska

Mercedesy vyjedou i z Maďarska

03.04.2012 | Homola Peter | Aktuality

Daimler slavnostně otevřel továrnu v Maďarsku. Výrobu třídy B zde za rok doplní o zcela nové čtyřdveřové kupé zatím známé jako Mercedes-Benz CLA.

Maďarský předseda vlády Viktor Orbán se připojil k nejvyššímu výkonnému šéfovi Daimleru Dieteru Zetschemu a slavnostně v Maďarsku otevřeli továrnu na osobní automobily Mercedes-Benz Manufacturing Hungary. Továrna se nachází asi 86 km jihovýchodně od Budapešti.

Společnost Daimler se rozhodla postavit novou továrnu v Kecskemétu. Hodlá zde vyrábět dva až pět modelů s platformou Mercedes-Benz s pohonem předních kol (MFA), která se stane základem pro nové generace modelů Mercedes-Benz tříd A a B.

Do přípravy výroby nové generace vozů s architekturou MFA Daimler investoval celkem 1,4 miliardy eur, a to včetně 800 milionů eur věnovaných na výstavbu továrny v Kecskemétu a 600 milionů eur do rozšíření německého závodu Rastatt.

První produkt z nové generace kompaktů Mercedes-Benz, nová třída B, se nyní vyrábí v Kecskemétu. Zatímco masová výroba byla v Maďarsku zahájena v březnu, sériová výroba nového vozu třídy B v Rastattu začala již v září 2011.

Společná výroba vozů třídy B v Rastattu a Kecskemétu podle Daimleru umožňuje pružné a optimální řízení využití obou továren. Tato pružnost pokud jde o kapacitu výroby je klíčovým faktorem ekonomické efektivity výrobní sítě.

„Zásluhou výrobní sítě tvořenou továrnami v Rastattu a Kecskemétu nyní máme k dispozici takový objem výroby, který uspokojí poptávku od mnoha současných a nových zákazníků v  segmentu prémiových kompaktů,“ řekl Dieter Zetsche.

Druhým modelem, jenž se bude v Kecskemétu vyrábět, bude podle automobilky čtyřdveřové kupé označované jako Mercedes-Benz CLA.

„V dubnu v Pekingu předvedeme koncept, kterému říkáme stylové kupé,“ uvedl na konferenci investorů v Kecskemétu Joachim Schmidt, výkonný vicepresident pro prodej a marketing společnosti Mercedes Benz Cars. „Tento model začneme uvádět asi jeden rok před skutečným představením vozu, abychom pro tento zcela nový model přilákali případné zákazníky,“ řekl Schmidt.

"Pilotní výroba čtyřdveřového kupé začne v druhé polovině roku 2012 a zahájení masové výroby je plánováno na začátek roku 2013," uvedl pro média Frank Klein, výkonný ředitel společnosti Mercedes-Benz Mfg. Hungary. Poté, co bude zahájena výroba CLA, „nebude již paprika tím nejžhavějším maďarským vývozním produktem,“ řekl Dieter Zetsche.

Zatímco nové vozy třídy B se vyrábějí v Německu a Maďarsku, čtyřdveřové kupé bude pocházet výhradně z maďarské továrny.

Podnik, jenž je nyní v náběhové fázi, v současnosti vyrábí asi 70 vozů denně. Výrobní takt nové továrny v Kecskemétu bude jedna minuta a 54 sekund. Roční výrobní kapacita tak bude 120 000 vozů ve dvou směnách. Druhá směna má být zapojena koncem léta nebo začátkem podzimu.

Místo poskytuje dostatek prostoru pro rozšíření. „Zde v Kecskemétu máme možnost dvojnásobit naší kapacitu na stejném místě,“ uvedl na konferenci analytiků Wolfgang Bernard, člen předsednictva Daimleru zodpovědný za výrobu a zprostředkování u Mercedes-Benz Cars a obchodního útvaru Mercedes-Benz Vans.

Bernard zdůrazňuje, že výroba v Maďarsku ve srovnání s Německem nabízí značnou úsporu nákladů. „Mzdová sazba je zhruba o 70 % nižší než v Německu a s nižší mzdovou sazbou a zvýšením produktivity, kterou máme zde v Kecskemétu, jsme v podstatě schopni snížit naše výrobní náklady o 30 % ve srovnání s tím, jaké máme v Německu,“ říká Bernard.

Nízké mzdové náklady jsou důvodem pro menší automatizaci v Kecskemétu. „Kdybychom investovali do továrny v Německu, stupeň automatizace by byl vyšší, takže je spousta oblastí, kde jsme do automatizace neinvestovali,“ říká Bernard. „Tam bychom zavedli více automatizace, protože v Německu se to vyplatí, zatímco zde nikoli, a proto jsme zde stupeň automatizace omezili.“

„V minulosti jsme všechno vyhodili hned po ukončení výroby modelu, nyní máme chytřejší koncepce,“ říká Bernard. Například některé roboty, které jsou nyní instalovány v Kecskemétu, se dříve používaly v Sindelfingenu v Německu při výrobě třídy E, vysvětluje Bernard.

Podnik nyní zaměstnává 2500 lidí včetně 2150 Maďarů a 350 přistěhovalců z Německa.

Původně Daimler uváděl, že továrna bude mít za plného provozu v roce 2013 2500 zaměstnanců, nyní však společnost oznámila, že počet zaměstnanců v Kecskemétu se má do konce tohoto roku zvýšit ze současných 2500 na více než 3000 zaměstnanců.

S uvedeným zvýšením výrobní kapacity je nyní možné plně reagovat ohromnou odezvu zákazníků: Mercedes-Benz již od představení modelu třídy B v listopadu 2011 obdržel více než 100 000 objednávek.