měření emisí nezkvalitní, rozhodli o tom vlivní | Aktuality | autoweek.cz

Měření emisí nezkvalitní, rozhodli o tom vlivní

Měření emisí nezkvalitní, rozhodli o tom vlivní

20.09.2017 | | Aktuality

Policejní Octavie neprošly kontrolou emisí kvůli Readiness Code. Škoda Auto náhle vydala nové pokyny a teď už projdou! Upozorňuje na to Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM).
Sotva týden od reportáže Richarda Samka o tom, jak to na STK a před jejich vraty umístěných emisních stanicích běžně chodí, nenechala na sebe reakce mocných, státem regulovaných soukromých byznysmenů dlouho čekat!
 
Mocní sáhli po zbraních a najednou to jde! Donutili výrobce vozidel Škoda Auto přehodnotit servisní pokyny výrobce platné pro celý koncern a najednou Readiness Code může být plný jedniček. Vůbec na nich nezáleží! Škoda Auto odolávala tlaku společnosti DEKRA, ale Policii České republiky, která nahlásila díky emisně nevyhovujícím autům ohrožení bezpečnosti kvůli výpadku dvou či třech aut, odolat nevydržela. Pikantní na tom je, že ta auta nikdo před změnou pokynů vůbec nezkoumal.
 
Na informačním portálu Ministerstva dopravy přistálo korigované sdělení výrobce Škoda Auto a.s., kterého „masáž mocných a vlivných“ donutila kvůli ca 1 % vozidel, u nichž se nenačte Readiness Code, změnit paušální pokyny pro servis vozidla tím, že se může dle nátlaku nejmocnějších v tomto státě mazat paměť závad u 99 % ostatních standardně fungujících vozidel (která všechna emisně relevantní kódy jinak normálně načtou), a to i bezprostředně před nebo dokonce i při Měření emisí.
 
Naděje, že se budou auta, která hlásí emisní závady, opravovat, je od nulová. Stačil k tomu telefonát od Policie České republiky, že původním nařízením Škoda Auto byla ohrožena bezpečnost státu, protože díky nenačteným emisním testům v Readiness Code byly od emisní zkoušky vráceny dva policejní vozy.
 
Na případu tak rychle napsaného korigovaného prohlášení je zajímavé, že se tak stalo aniž by kdokoliv technickou příčinu u podobných v ca 1 % se vyskytujících případů zkoumal. Je pravdou, že se jedna v kontrolách vozidel dominující nadnárodní společnost angažovala tak, že panu Procházkovi ze společnosti Škoda zvonil telefon od rána do večera, aby vedení společnosti Škoda omrzelo vyžadovat najeté testy v kódu Readiness Code. Pracovníci velkokapacitních SME byli nabádáni, aby častým voláním na jeho linku vytvořili tlak a směla se mazat paměť závad emisně relevantních závad těsně před vraty SME. Podařilo se.

Jen je škoda, že když už se implementuje emisně relevantní diagnostika EOBD do procesu měření, že se během jednoho roku smrskne na kontrolku nesvítící kontroly MIL a hodnoty škodlivin ve výfuku v momentě, kdy auto stojí na pracovišti Měření emisí. Jsme tak rázem z roku 2017, kdy vozidla mají desítky komponent ovlivňujících jejich emisní chování v provozu, v roce 1994 u stejného obsahu měření emisí, kde se navíc kontroloval uzavřený okruh lambda regulace. Takže až na tu kontrolku na stejném stupni kvality mnohem složitějších vozidel.
 
Inu co naplat, telefonát od Policie má váhu, kterou si už dovedeme představit. Je škoda, že nám jaksi nikdo nechce přistavit ta vozidla, abychom se na ně podívali, proč právě tyto dva exempláře, kterých je ca 1 %, nenačtou Readiness Code. To raději změníme pravidla pro ostatních 99 % vozidel, u nichž se teď bude mazat, mazat, mazat, aby to u velkokapacitních linek STK jelo, jelo a jelo.
 
Z neznámého důvodu nenačtené Radiness Code u dvou policejních vozidel jsou tedy ještě před technickým zkoumáním příčiny důvodem k okamžitému vydání korigovaného pokynu výrobce Škoda Auto, aby se v ČR vzdal komplexní kontroly emisních systémů ve vozidle u 99 % ostatních vozidel v provozu, u nichž tyto testy načteny standardně jsou. Nyní tedy stačí, aby přímo v emisní zkušebně na chvíli zhasla kontrolka MIL a známka na dva roky je na světě. Metodika MDČR tedy umožňuje emisním mechanikům svítící kontrolku, oznamující poruchu emisně relevantních systémů a komponent vozidla, zhasnout jimi samými vymazáním emisně relevantních závad přímo na pracovišti Měření emisí. Nikdo je tedy nemusí opravovat a prakticky každý dostane vylepenu známku na další dva roky.
 
Opravovat se tedy nebude, dýchat lépe také ne, a to myslím jak plícemi, tak v nezdravém monopolním postavení kartelově dohodnutých všemocných, kteří si zákony a pravidla této hry píší sami.