merkelová varovala eu před přehnanými limity co2 | Aktuality | autoweek.cz

Merkelová varovala EU před přehnanými limity CO2

Merkelová varovala EU před přehnanými limity CO2

16.09.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Německá kancléřka Angela Merkelová dva týdny před parlamentními volbami využila svou návštěvu autosalonu ve Frankfurtu k varování EU před opatřeními, která by mohla ohrozit hospodářský růst ale i technický pokrok.

Angela Merkelová ve svém vystoupení při otevíracím ceremoniálu autosalonu IAA ve Frankfurtu varovala EU před stanovováním přehnaně přísných environmentálních limitů zaměřených cíleně na německé výrobce luxusních automobilů.

"Evropa se musí vzít na vědomí, že nejsme izolovaným kontinentem, takže musíme uspět v globální konkurenci. Musíme se podívat za naše hranice - prosazovat otevřený a volný obchod, ale současně neukládat větší zátěž na naše průmyslová odvětví než dělají ostatní kontinenty," řekla Merkelová.
Vedení sdružení německého automobilového průmyslu VDA, zastupující i luxusní značky Audi, BMW a Mercedes-Benz, Merkelové poděkovalo za její podporu a současně opět kritizovalo představitele EU za zpřísňování emisních limitů: "Právníci a úředníci by měli naslouchat inženýrům s jejich technickými znalostmi."

Diplomaté se domnívají, že Německo chce odložit novou evropskou dohodu zpřísňující emisní limity CO2 u nových osobních automobilů kvůli blížícím se volbám. Jiné zdroje v Bruselu ale tvrdí, že Německo chce dohodu zcela zrušit, nikoli jen oddálit její účinnost.

Automobilový průmysl pokrývá třetinu všech německých výdajů na výzkum a vývoj. Pomáhá tak zvyšovat celostátní výdaje na výzkum a vývoj k 3 % z HDP, což je cíl Merkelové, byť Německo v tomto ohledu stále zaostává za Jižní Koreou se 4 %.

Merkelová ve Frankfurtu prohlásila, že automobilový průmysl přichází s inovacemi nejprve u vozů v luxusním segmentu a poté je přenáší do menších vozů. Poté ocenila německé automobilky za to, jak dokáží spojovat své tradiční inženýrské schopnosti s nejnovějšími trendy digitalizace k vytváření vozů, které mohou komunikovat s okolím pro snížení nehodovosti, ke snižování emisí CO2 a zvyšování produktivity. "Je to šance pro Německo - dohnat ztrátu v oblasti digitalizace, v níž nehraje hlavní roli," řekla Merkelová.

Jednou z cest, jíž chtějí německé luxusní značky využívat při plnění požadavků EU na flotilové emise CO2, jsou tzv. superkredity. V tom mají ze strany kancléřky Merkelové plnou podporu. Tyto superkredity umožňují dosáhnout požadované průměrné emise využitím prodeje aut na elektrický pohon a plug-in hybridů.

Od loňského roku jsou superkredity k dispozici pro vozy produkující nízké emise uhlíku. Každý nově na trh uváděný vůz s emisemi CO2 nižšími než 50 g/km ve standardizovaném měřicím cyklu je výrobci nyní počítán 3,5x do průměru flotilové spotřeby za daný rok. Jde tedy jen o matematický trik, který pro ochranu ovzduší nemá žádný význam. Po roce 2020 by se mělo zvýhodnění nizkoemisních vozidel snížit ze 3,5 na 2,0.