hrátky eu s lithiem | Aktuality | autoweek.cz

Hrátky EU s lithiem

Hrátky EU s lithiem

20.06.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Špičkový výrobce lithia Albemarle riskuje uzavření německého závodu, pokud EU prohlásí lithium za nebezpečné.
Největší výrobce lithia společnost Albemarle možná bude muset zavřít svou továrnu v německém Langelsheimu v Dolním Sasku v případě, že kov používaný v akumulátorech elektromobilů bude Evropskou unií prohlášen za nebezpečný materiál. Pro agenturu Reuters to prohlásil její finanční šéf Scott Tozier.
 
Stěžejní role lithia v elektricky poháněných vozidlech z něj činí důležitou komoditu při plnění globálních cílů v oblasti snižování emisí uhlíku. Proto bylo v roce 2020 přidáno na seznam kritických surovin s podporou produkce v rámci EU. Evropská komise však v současnosti posuzuje návrh Evropské agentury pro chemické látky ECHA klasifikovat uhličitan, chlorid a hydroxid lithný jako nebezpečné pro lidské zdraví. To by vedlo k přísnější regulaci jejich používání v době, kdy si EU klade za cíl být do roku 2025 soběstačná v oblasti akumulátorů pro elektromobily. Návrh nezakazuje dovoz lithia, ale pokud bude schválen, zvýší náklady zpracovatelům kvůli přísnějším pravidlům pro kontrolu zpracování, balení a skladování.
 
„Společnost Albemarle by již nebyla schopna dovážet naši primární surovinu chlorid lithný, což by hrozilo uzavřením celého výrobního zařízení Langelsheim,“ uvedl finanční ředitel Scott Tozier.
 
Členské státy EU v současné době předkládají své názory na návrh výboru, který se sejde 5. až 6. července, aby projednal chemické látky včetně lithia, které byly doporučeny ke klasifikaci jako nebezpečné. Konečné rozhodnutí se očekává na konci roku 2022 nebo začátku 2023.
 
Spojené státy a Evropa v posledních dvou letech zrychlily úsilí o vybudování bezpečných a nezávislých dodavatelských řetězců, aby se snížila závislost na Číně u klíčových nerostů používaných v elektrických vozidlech, větrných turbínách a solárních panelech.
 
„Nová klasifikace by znemožnila lokalizaci dodavatelského řetězce akumulátorů v EU a místo toho by přesunula proces výroby do místa mimo EU, čímž by vznikla potřeba dovozu. Budoucí recyklace akumulátorů a výroba katod by se přesunuly mimo EU. Albemarle by nebyl schopen zpracovat materiály lokálně a veškeré lithiové suroviny pro výrobu katod produkované v EU by se musely vyvážet ke zpracování do jiných zemí,“ dodal Scott Tozier.
 
Továrna v Langelsheimu zpracovává lithium od roku 1921, zaměstnává více než 600 lidí a představuje 8 % z čistého prodeje společnosti Albemarle.
 
Evropská komise odhaduje, že Evropa bude do roku 2030 potřebovat až 18x více lithia než v roce 2020 a 60x více do roku 2050. Klasifikace lithia jako nebezpečného materiálu by vytvořila další zátěž pro to, jak se lithiové chemikálie pro akumulátory v Evropě vyrábí, používají a recyklují. Přísnější regulace by spíš zvýšila než snížila nedostatek kovu a závislost na dodavatelských řetězcích ve třetích zemích. Z toho by měli těžit producenti působící v zemích považovaných za spolehlivé, jako jsou Kanada nebo Austrálie.