ministr dopravy ťok ignoruje zájmy českých dopravců | Aktuality | autoweek.cz

Ministr dopravy Ťok ignoruje zájmy českých dopravců

Ministr dopravy Ťok ignoruje zájmy českých dopravců

23.03.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Tisková zpráva Sdružení ČESMAD Bohemia odmítající vstřícný postoj ministra dopravy k německé minimální mzdě.
Je to poněkud absurdní situace, ale český ministr dopravy straní ve sporu Německa a českých dopravců cizímu státu a nikoliv hybné síle domácí ekonomiky.
 
Jde o závažný spor o uplatňování německé minimální mzdy i na zahraniční dopravce, který nejen vážně ohrožuje českou silniční dopravu, ale je zásadní překážkou volného pohybu služeb v Evropské unii.
 
Jak vysvětluje generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř: „Dopravce v ČR je povinen se řídit zákoníkem práce. Svým zaměstnancům – řidičům určuje mzdu dle českého práva a vyplácí jim mezinárodní diety, pokud se pohybují v zahraničí. Německá minimální mzda je 4x vyšší než česká minimální mzda a 2x vyšší než česká průměrná mzda. Dopravce má platit svým zaměstnancům za stejnou práci zhruba stejnou odměnu. Toto není možné, pokud by za práci v SRN platil násobně vyšší mzdu než za stejnou práci jinde. Má být důsledkem plnění MiLoG zvýšení mezd pro řidiče i u přeprav v jiných zemích a v tuzemsku? Má český dopravce porušovat tuzemský zákoník práce? Nebo je nutno zákoník práce přepracovat? Má mít řidič mzdu na úrovni např. lékaře? Při vstupu do EU nikdo s takovými zásahy do národního práva nepočítal.“
 
V Lidových novinách ministr Dan Ťok situaci komentuje překvapivě proti zájmům českých firem: „Jestliže náš dopravce chce dělat byznys pro německé zákazníky, tak minimální mzdě bude nakonec muset vyhovět. Mám zkušenosti ze Skansky, kde jsme dodržovali minimální mzdu našim expertům pracujícím ve Švédsku nebo Norsku.“
 
Je-li vyslán zaměstnanec do jiné země vykonávat na delší dobu svou profesi je ovšem podstatně jiná věc, než když odváží zboží z jedné země do druhé. Navíc německý přístup otvírá stavidla podobným ochranářským opatřením jiných zemí, hlásí se již Francie, Dánsko a další. Budou tak řidiči při průjezdu Evropou placeni na 28 různých způsobů podle národních zákonů každé členské země? Neměl by to být snad právě ministr dopravy, kterému bourání zásad volného pohybu služeb a začátek konce českých dopravců bude ležet na srdci nejvíc?
 
Opravdu jsme od pana Ťoka nečekali zastání slovy: „Můžeme to kritizovat, ale nic s tím neuděláme.“
 
Martin Felix
Public Relations
Sdružení automobilových dopravců