mohou elektrická vozidla pomoci přestat financovat ruskou válečnou mašinérii? | Aktuality | autoweek.cz

Mohou elektrická vozidla pomoci přestat financovat ruskou válečnou mašinérii?

Mohou elektrická vozidla pomoci přestat financovat ruskou válečnou mašinérii?

16.03.2022 | | Aktuality

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv - souhrnu nejnovějších zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Skvělým způsobem, jak změřit posun veřejného mínění směrem k ropě, je podívat se na obchodní značky společností, které ji prodávají. V celém odvětví energetické společnosti, které se hrdě chlubily svým spojením s fosilními palivy, výmluvně vymazaly jakoukoli zmínku o tomto slově ze svého názvu. Statoil se stal Equinorem, Neste Oil je nyní jen Neste a British Petroleum Company byla překřtěna na BP, což je inicialismus bez významu.
 
Mnoho energetických společností se skutečně odklání od ropy a je si vědomo toho, že látka, která je neodmyslitelně spojena s emisemi ničícími klima, má nepřekonatelný problém s image. A pokud klimatické zhroucení nestačilo k tomu, aby odvrátilo evropskou veřejnost od ropy, nyní dochází k poznání, že částečně financuje válku Vladimira Putina na Ukrajině. Přibližně 27 % ropy v EU pochází z Ruska. Mnoho evropských motoristů jejím použití při pohonu svých osobních a nákladních aut posílá do ruských pokladen ročně kolem 100 miliard eur.
 
Velká Británie a Spojené státy již oznámily zákaz dovozu ruské ropy, ale EU, která se obává dalšího zdražování benzinu, se zatím rozhodla je nenásledovat (mimo jiné díky neochotě ze strany Německa a Maďarska).
 
Jednou zřejmou (a přesto obtížně realizovatelnou) odpovědí na ruský ropný hlavolam je nepoužívat ropu k pohonu našich aut. „EU má morální povinnost radikálně snížit dovoz ruské ropy do roku 2025,“ tvrdí bývalý polský ministr zahraničí Marcin Korolec. Již se pracuje na plánech na hromadný přechod bloku na vozidla s nulovými emisemi, přičemž Evropská komise navrhuje zákaz prodeje vozidel na fosilní paliva od roku 2035.
 
To vše dalo diskuzi týkající se nařízení EU o akumulátorech - mamutí legislativě zaměřené na posílení evropské autonomie při produkci akumulátorů při současném snižování emisí - geopolitickou střelu.
 
Minulý týden schválil Evropský parlament svou vyjednávací pozici ohledně nových pravidel pro akumulátory 584 hlasy pro, 67 proti a 40 se zdrželo hlasování. Nová pravidla mají za cíl učinit akumulátory vyráběné v tomto bloku celosvětově nejekologičtějšími a společensky nejodpovědnějšími. To zahrnuje těžbu, zpracování a recyklaci materiálů používaných v akumulátorech s ustanoveními, která mají zabránit porušování lidských práv v dodavatelském řetězci. Nové normy také stanovují limity emisí uhlíku ve výrobním procesu a vyžadují, aby členské státy splnily cíle sběru vyřazených akumulátorů.
 
Zásadní je, že Evropský parlament navrhl zvýšit míru využití niklu, mědi a kobaltu z použitých akumulátorů na 90 % a 70 % u lithia, čímž se sníží potřeba dovozu. Nevládní organizace pro čistou mobilitu Transport & Environment (T&E) uvítala stanovisko Evropského parlamentu jako nezbytný krok pro udržitelnější budoucnost.
 
„Akumulátory, které nahradí spalování ropy, budou muset být vyrobeny ze zelené energie, vyrobeny z zodpovědně získaných kovů a na konci své životnosti plně recyklovány,“ řekl manažer čistých vozidel ve společnosti T&E Alex Keynes.
 
K dnešnímu dni byla velká část debat o výrobě akumulátorů nahlížena zelenou optikou, přičemž elektromobily byly vykreslovány jako řešení klimatických problémů. Ale s nepříjemným zjištěním, že konvenčně poháněná vozidla podporují ruskou válečnou mašinérii, získal přechod k elekromobilitě silný geopolitický prodejní argument.
 
Moskva schválila zákon, který umožňuje přeregistraci letadel pronajatých EU v Rusku
Irské leasingové společnosti nejsou schopny získat zpět letadla pronajatá Rusku v hodnotě miliard eur, protože Kreml přijímá novou legislativu, aby se vyhnul západním sankcím. Rusko má asi 500 letadel pronajatých ze zahraničí, především z Irska a Bermud. Dublinská společnost AerCap, největší světová společnost na leasing letadel, má aktuálně 152 letadel pronajatých ruským aerolinkám. Jenže podle sankcí EU pro letectví, uvalených po invazi Moskvy na Ukrajinu, je používání těchto letadel na ruském trhu zakázáno. Všechny nájemní smlouvy musí být ukončeny a letadla navrácena do 28. března.
 
Irsko a Bermudy již zrušily osvědčení o letové způsobilosti pro proudové stroje, protože nemohou zkoumat a certifikovat bezpečnost letadla. Nový zákon, široce vnímaný jako odveta proti západním sankcím, však umožňuje ruským aerolinkám zařadit tato letadla do ruského leteckého rejstříku. To by jim umožnilo létat na vnitrostátní úrovni s ruskými bezpečnostními certifikáty. Je to však v rozporu s mezinárodními standardy pro registraci letadel ve více než jedné zemi současně.
 
Rostou obavy, že zákon je předehrou k tomu, aby Kreml letadla zabavil, uvádí list The Irish Times. To by byl krok, který by pronajímatele letadel stál miliardy.
 
Letecký průmysl vyzývá k ukončení omezení cestování Covid v EU
Válka na Ukrajině možná odvrátila pozornost od pandemie Covid-19, ale ta duní dál. Avšak s méně smrtící variantou Omicron, která je nyní nejrozšířenější, a vysokou proočkovaností v celé EU, nabízející zvýšenou ochranu, se zdá, že pandemie je na cestě k tomu, aby se stala endemickou (alespoň v této části světa s hromaděním vakcín).
 
Zdá se, že na to myslí společnost ACI Europe, která zastupuje letiště, a Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, obchodní sdružení asi 290 leteckých společností, které společně požadují zrušení všech zbývajících omezení týkající se Covid-19 v rámci EU. To znamená ukončit všechny požadavky na testování, zrušit nutnost předkládat doklad o očkování a zrušit formuláře pro lokalizaci cestujících. ACI a IATA také chtějí, aby bylo opuštěno nošení roušek pro cestování mezi členskými státy, v nichž již není vyžadováno uvnitř budov.
 
Letecké organizace poukazují na výzkum OXERA a Edge Health, který ukazuje, že cestovní omezení, jako jsou ta, která uvalily panické vlády tváří v tvář novým variantám, pouze oddalují vrchol infekce asi o čtyři dny.
 
„11. března to byly přesně dva roky, co WHO oznámila, že Covid-19 je celosvětová pandemie. Za tu dobu jsme viděli stále více důkazů, že omezení hranic jsou neúčinná. Imunita evropské populace je silná a COVID-19 je nyní v podstatě endemickým onemocněním. Nastal čas odstranit zbývající omezení uvnitř EU,“ řekl regionální viceprezident IATA pro Evropu Rafael Schvartzman.
 
Ruská válka na Ukrajině má další oběť, automobilismus
„Zatímco lidské ztráty jsou dramatickým důsledkem ruské války na Ukrajině, měli bychom také sledovat automobilový průmysl, protože 7 % HDP EU a pracovních míst souvisí s tímto sektorem,“ píše Federica Prandinová z bezpečnostního fóra GLOBSEC.
 
Komise zdvojnásobuje ambice pro produkci biometanu v EU ze zemědělského odpadu
Evropská komise zdvojnásobila svůj cíl pro domácí produkci biometanu na 35 miliard m3 ročně do roku 2030 jako součást úsilí o posílení bloku proti hrozící energetické krizi.