bosch je přesvědčen, že vozidla mohou být ještě úspornější | Aktuality | autoweek.cz

Bosch je přesvědčen, že vozidla mohou být ještě úspornější

Bosch je přesvědčen, že vozidla mohou být ještě úspornější

04.05.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Bosch na symposiu o motorech ve Vídni informoval o inovačních technologiích snižujících emise CO2 u všech segmentů. Již dnes splňují nejúčinnější motory v kompaktní třídě požadavky roku 2020. CNG motory šetří peníze a pomáhají chránit životní prostředí.

Bosch je přesvědčen, že přání Evropské unie dosáhnout u vozů emisí CO2 95 g/km je technicky možné.

„Pracujeme na inovativních řešeních napříč všemi třídami vozidel s cílem dalšího vylepšení motorů. Snižování spotřeby paliva je možné, ale v některých případech to bude představovat značné dodatečné náklady,“ řekl na vídeňském symposiu o motorech Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch se zvláštní zodpovědností za výzkum a vývoj. „Pro společnost Bosch je důležité, aby se při dalším vývoji hnací jednotky zohlednil parametr úspory nákladů.“

Bosch vidí technický potenciál pro další snížení emisí CO2 a tudíž i ochranu životního prostředí a přírodních zdrojů ve všech automobilových segmentech. Už dnes jsou kompaktní vozidla vybavena nejnovější technologií splňující cíle Evropské unie. Nejmodernější vozidlo se vznětovým motorem v tomto segmentu produkuje pouze 81 g CO2/km a se zážehovým motorem produkuje 99 g CO2/km. Cíl pro kompaktní vozidla pro rok 2020 není vzdálený, v některých případech je dokonce již i realitou. Další vylepšení motorů může snížit hodnoty emisí vozového parku ještě více.

Zejména ve střední třídě je důležitým kritériem cena. Proto se i pro tento segment Bosch snaží vytvořit čistší a účinnější motor, ale zároveň taktéž cenově dostupný. To vyžaduje nové komponenty, například systémy, které dokáží účinně rekuperovat energii při brzdění. Další úsilí umožní dosáhnout dokonce i střední třídě ambiciózních cílů Evropské unie pro rok 2020. Moderní vznětové motory v této třídě nyní produkují 105 g CO2/km a moderní zážehové motory produkují 115 g CO2/km.

Hybridní systémy typu plug-in pozvedávají luxusní segment výše

Pro mnoho automobilek je tento vývoj v kompaktní a střední třídě důležitý. Čím úspornější jsou kompaktní modely vyráběné v velkém množství, tím více mohou kompenzovat vyšší emise vozidel SUV. V luxusní třídě už pro dosažení cíle CO2 nelze jen jednoduše spalovací motor optimalizovat. Dalšího snížení lze dosáhnout snížením odporu a hmotnosti.

Zároveň Bosch vyvíjí efektivní hybridní systém typu plug-in, který umožní ujet až 60 km na elektřinu. Použití takovýchto systému umožní snížení emisí i u SUV. Ale to také znamená, že vozidlo této třídy bude dražší.

Na druhou stranu hybrid typu plug-in nabízí funkce navíc, které luxusní třídu obohatí. Automobil vybavený touto hnací jednotkou je při provozu na elektřinu téměř neslyšitelný, ale přesto má stejný dojezd jako automobil se spalovacím motorem. Navíc díky podpoře točivého momentu elektrickou hnací jednotkou přináší řízení větší radost z jízdy.

Kromě elektrifikace pohonu vidí Bosch potenciál v instalaci ekonomických CNG motorů ve všech třídách. „CNG systémy již nyní dokáží s nízkými náklady snížit produkci CO2. V této oblasti mají komponenty Bosch technickou výhodu,“ řekl Denner. „Nicméně k posílení zastoupení CNG motorů na trhu je třeba významné rozšíření infrastruktury.“