na dakar 2017 zaútočí nový peugeot 3008 dkr | Aktuality | autoweek.cz

Na Dakar 2017 zaútočí nový Peugeot 3008 DKR
14.09.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality
Peugeot vstoupí do sezóny 2017 posilněn vítězstvím v lednu v Dakaru (Jižní Amerika) a v létě v Silk Way Rally (Rusko, Kazachstán a Čína). Tým Peugeot Sport pro Dakar 2017 vytvořil ve spolupráci s Design centrem Peugeot nový vůz odvozený od nového SUV Peugeot 3008.
Nový Peugeot 3008 DKR je navenek extrémní verzí nového SUV 3008 se zdůrazněnými charakteristickými prvky a vyostřenými proporcemi sériového modelu, který se představí koncem září na autosalonu v Paříži. Závodní vůz si zachovává výrazný vzhled nového SUV se shodou ve světlometech, masce chladiče a zadním pásu.
Po technické stránce je ale 3008 DKR s motorem před zadní nápravou a pohonem zadních kol zcela jiný. Koncepčně samozřejmě vychází z vozu 2008 DKR, s nímž Peugeot letos vyhrál Dakar i Silk Way Rally. Peugeot Sport se zaměřil především na odpružení (tlumiče a geometrie), aby se ještě více zlepšilo chování vozu, ale i na chlazení a snížení hmotnosti, jež zůstává stejná jako u předchozího modelu 2008 DKR i po přidání výztuh a klimatizačního systému, který posádky bezpochyby velmi ocení.
Velká pozornost byla věnována motoru, který bylo nutné přizpůsobit novým předpisům FIA, jež pro vznětové motory s pohonem jediné nápravy nařizují zmenšení restriktoru, omezujícího množství nasátého vzduchu z 39 na 38 mm, což má za následek ztrátu ve výkonu o přibližně 15 kW (20 k). Technici se snažili co možná nejlépe tento handicap vykompenzovat, především zlepšit možnost využití motoru v nízkých otáčkách. Velké úsilí bylo věnováno i zvýšení spolehlivosti celé pohonné jednotky.
Sébastien Criquet, designér sériového vozu 3008 a závodního vozu Peugeot 3008 DKR: „Když jsme vyvíjeli nové sériové SUV Peugeot 3008, snili jsme o tom, že budeme pokračovat a vytvoříme jeho extrémnější verzi. Když nás kontaktoval Peugeot Sport, abychom vyvinuli vůz pro Dakar 2017, byli jsme nadšení, že můžeme vymyslet „no limit“ interpretaci SUV 3008, něco velmi živelného. Technické vlastnosti závodního auta diktují předpisy, ale inspirací pro design je sériový vůz s jedinečnými prvky, které novému Peugeotu 3008 DKR dodávají dynamiku a sílu: velká kola a černá kabina „Black Diamond“, ale rovněž světlomety, maska chladiče či lišta s červenými „vrypy lvích drápů“.“
Jean-Philippe Imparato, ředitel značky Peugeot: „Nový Peugeot 3008 DKR symbolizuje další krok značky Peugeot ve světě vytrvalostních soutěží. Soutěžní vůz s pohonem kol jedné nápravy, což je další společný rys vozu DKR a jeho silničního dvojčete, se již na soutěžních tratích osvědčil, a proto ho opět používáme. Tým Peugeot Total má za sebou skvělou sezónu 2016 a technické novinky použité v novém Peugeotu 3008 DKR se jeví příslibem pro získání nových vítězství.“
Bruno Famin, ředitel Peugeot Sport a manažer týmu Peugeot Total: „U nového vozu 3008 DKR jsme se pokusili zlepšit vše, co nám doposud působilo starosti, a dál jsme zlepšovali potenciál našeho konceptu, zejména pokud jde o odpružení. Začínáme získávat řadu zásadních zkušeností, ale nikdy nevíme, co si pro nás připraví takový závod, jako je Dakar!“
Peugeot 3008 DKR - technické údaje:
Po technické stránce je ale 3008 DKR s motorem před zadní nápravou a pohonem zadních kol zcela jiný. Koncepčně samozřejmě vychází z vozu 2008 DKR, s nímž Peugeot letos vyhrál Dakar i Silk Way Rally. Peugeot Sport se zaměřil především na odpružení (tlumiče a geometrie), aby se ještě více zlepšilo chování vozu, ale i na chlazení a snížení hmotnosti, jež zůstává stejná jako u předchozího modelu 2008 DKR i po přidání výztuh a klimatizačního systému, který posádky bezpochyby velmi ocení.
Velká pozornost byla věnována motoru, který bylo nutné přizpůsobit novým předpisům FIA, jež pro vznětové motory s pohonem jediné nápravy nařizují zmenšení restriktoru, omezujícího množství nasátého vzduchu z 39 na 38 mm, což má za následek ztrátu ve výkonu o přibližně 15 kW (20 k). Technici se snažili co možná nejlépe tento handicap vykompenzovat, především zlepšit možnost využití motoru v nízkých otáčkách. Velké úsilí bylo věnováno i zvýšení spolehlivosti celé pohonné jednotky.
Sébastien Criquet, designér sériového vozu 3008 a závodního vozu Peugeot 3008 DKR: „Když jsme vyvíjeli nové sériové SUV Peugeot 3008, snili jsme o tom, že budeme pokračovat a vytvoříme jeho extrémnější verzi. Když nás kontaktoval Peugeot Sport, abychom vyvinuli vůz pro Dakar 2017, byli jsme nadšení, že můžeme vymyslet „no limit“ interpretaci SUV 3008, něco velmi živelného. Technické vlastnosti závodního auta diktují předpisy, ale inspirací pro design je sériový vůz s jedinečnými prvky, které novému Peugeotu 3008 DKR dodávají dynamiku a sílu: velká kola a černá kabina „Black Diamond“, ale rovněž světlomety, maska chladiče či lišta s červenými „vrypy lvích drápů“.“
Jean-Philippe Imparato, ředitel značky Peugeot: „Nový Peugeot 3008 DKR symbolizuje další krok značky Peugeot ve světě vytrvalostních soutěží. Soutěžní vůz s pohonem kol jedné nápravy, což je další společný rys vozu DKR a jeho silničního dvojčete, se již na soutěžních tratích osvědčil, a proto ho opět používáme. Tým Peugeot Total má za sebou skvělou sezónu 2016 a technické novinky použité v novém Peugeotu 3008 DKR se jeví příslibem pro získání nových vítězství.“
Bruno Famin, ředitel Peugeot Sport a manažer týmu Peugeot Total: „U nového vozu 3008 DKR jsme se pokusili zlepšit vše, co nám doposud působilo starosti, a dál jsme zlepšovali potenciál našeho konceptu, zejména pokud jde o odpružení. Začínáme získávat řadu zásadních zkušeností, ale nikdy nevíme, co si pro nás připraví takový závod, jako je Dakar!“
Peugeot 3008 DKR - technické údaje:
MOTOR | |
Typ | twinturbo vznětový |
Objem válců | 2 993 cm3 |
Počet ventilů | 24 |
Umístění | uprostřed vzadu |
Počet válců | V6/60° |
Výkon | 250 kW (340 k) |
Točivý moment | 800 N.m |
Restriktor | 38 mm (39 mm v roce 2016) |
Maximální otáčky | 5000/min |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Mazivo | Total Quartz 10 W 50 |
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ | |
Způsob | pohon 2 kol |
Převodovka | podélně uložená šestirychlostní se sekvenčním řazením |
Mazivo | Total 755 HPX 80 W 140 |
PODVOZEK | |
Struktura | Trubková ocelová |
Karoserie | Karbonová |
ODPRUŽENÍ / BRZDY / ŘÍZENÍ / PNEUMATIKY | |
Odpružení | se dvěma trojúhelníkovými rameny |
Pružiny | vinuté (jedna na kolo) |
Tlumiče | nastavitelné (dva na kolo) |
Zdvih | 460 mm |
Zkrutný stabilizátor | přední a zadní |
Brzdy | přímé s hydraulickým posilovačem |
Kotouče | hydraulické, dvouokruhové, jednodílné třmeny z lehké slitiny se čtyřmi pístky na třmen |
Přední disky | 355 mm |
Zadní disky | 355 mm |
Ráfky | hořčíkové 17x8,5 |
Pneumatiky | BF Goodrich All-Terrain T/A KDR2 37/12,5x17 |
ROZMĚRY | |
Délka | 4312 mm |
Šířka | 2200 mm |
Výška | 1799 mm |
Přední převis | 623 mm |
Zadní převis | 689 mm |
Rozvor | 3000 mm |
Objem nádrže paliva | 400 l |
© 2021 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz