na návštěvě u bentley motors | Aktuality | autoweek.cz

Na návštěvě u Bentley Motors

Na návštěvě u Bentley Motors

24.09.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Automobilka v Crewe v hrabství Cheshire je v mnoha ohledech unikátní. Kombinuje moderní technologie s ruční prací, nejmodernější materiály se dřevem a kůží.

Spojení tradiční anglické značky Bentley s německým koncernem Volkswagen je spojeno s mnoha paradoxy, na něž v továrně často narážíme. Na mnoha místech se totiž setkáváme s připomínkami toho, jak tato továrna pomáhala britským letcům porážet německé nepřátele v dobách 1. i 2. světové války. Při vstupu do montážní haly návštěvníky vítá plaketa ve formě vrtule, připomínající oběti německého náletu z prosince 1940.

Firmu v roce 1919 založil W. O. Bentley s využitím peněz i znalostí, které získal při výrobě motorů pro stíhačky. Sportovní vozy Bentley proslavila především čtyři vítězství v Le Mans. Ani to jí ale nezachránilo před krachem, takže ji v roce 1931 koupila automobilka Rolls-Royce. V roce 1945 se výroba vozů Bentley přestěhovala do Crewe do hal, v nichž se během 2. světové války vyráběly motory Merlin pro pohon stíhaček a bombardérů.

Bentleye se postupně staly jen sportovními verzemi vozů Rolls-Royce. V roce 1998 svedly souboj o kontrolu nad automobilkou Rolls-Royce BMW s Volkswagenem. Vyhrál Volkswagen, ovšem BMW získalo od firmy vyrábějící letecké motory práva na značku Rolls-Royce. Na základě dohody proto byly roku 2003 obě značky opět rozděleny.

BMW sice získalo věhlasnější značku Rolls-Royce, jenže šlo jen o pouhé jméno. Tradice se přerušila, protože BMW muselo postavit novou továrnu v Brooklands a najmout nové zaměstnance. Především se ale vývoj zcela přesunul do Mnichova.

Bentley dlouhá léta jen přežíval ve stínu Rolls-Royce. Příchod Volkswagenu mu umožnil úžasný rozvoj, jaký v celé dlouhé historii firmy nemá obdoby. Volkswagen investoval do modernizace továrny v Crewe půl miliardy liber. Byla zachována ruční výroba a současně se objevily nejmodernější technologie.

Volkswagen s Bentleyem získal nejen továrnu v Crewe, ale především její zkušené zaměstnance, často zde pracující ve druhé či třetí generaci. Jsou to lidé, kteří pro továrnu doslova dýchají a jsou na ní patřičně hrdí. To je spolu s jejich řemeslnou zručností a zkušenostmi poklad k nezaplacení. Přesvědčil se o tom i Daimler s pokusem oživit Maybach.

Na rozdíl od Rolls-Royce zůstal u Bentley Motors v Crewe i vlastní vývoj a design. Z toho vychází ojedinělé postavení vozů Bentley - jsou tyto vozy skutečně anglické v tom nejlepším slova smyslu. Spojují v sobě to nejlepší z anglické tradice rukodělné výroby luxusního zboží a současně využívají nejmodernější techniku zabezpečenou z Německa.

V Crewe je nyní zaměstnáno okolo 3500 lidí, což je více než dvojnásobek počtu, který zde pracoval na výrobě Bentleyů i Rolls-Royceů před příchodem Volkswagenu.

Bentley se stal zdaleka nejúspěšnější exkluzivní značkou, které se nedotýkají hospodářské krize a pokles zájmu. V roce 2012 bylo v Crewe zákazníkům dodáno 8510 vozů, což znamenalo meziroční nárůst o 22 %. Z uvedeného počtu bylo 62 % řady Continental, 25 % Flying Spur a 13 % Mulsanne. Všechny byly vyrobeny na základě uzavřené objednávky a podle přesné specifikace dojednané se zákazníkem. Loňský rok přinesl automobilce zisk 100,5 milionu eur.

Montážní linka modelové řady Continental se v mnoha ohledech podobají montážním linkám v jiných automobilkách. Už na první pohled ale zaujme až klinická čistota a naprostý pořádek. Sami lidé od Bentleye přiznávají, že se toho podařilo dosáhnout až po příchodu Volkswagenu.

Co je ale mnohem zajímavější, je všeobecně panující pohoda a úsměvy všude kolem.

Výrobní takt na lince produkující sportovní vozy totiž je 9 minut. Na vedlejší lince, na níž se montují exkluzivní sedany Mulsanne, je podíl manuální práce ještě mnohem vyšší, takže je zde takt neuvěřitelných 73 minut!

Zástupci importérů a prodejců přijíždějí do výrobního závodu, aby zde dojednali a upřesnili konkrétní podobu vozů přesně podle specifikace dohodnuté se zákazníkem. Každý Mulsanne je vybaven zcela individuálně.

Až na malou část pohonných jednotek V8 se rovněž všechny motory včetně W12 vyrábějí rovněž v Crewe. Jen některé motory V8 přicházejí z výrobního závodu Audi, nicméně ani v tomto případě nejde o motory Audi, byť samozřejmě mají podobný technický základ. Pouze osmirychlostní samočinné převodovky dodává firma ZF, ovšem i ty jsou ve spolupráci s výrobcem nastaveny specificky pro každý model, resp. jeho verzi.

Další provozy činí značku Bentley tak unikátní. Překládat anglické označení Woodshop jako truhlárnu mi připadá poněkud nepatřičné. Zpracovává se zde ušlechtilé dřevo s velkou péčí tak, aby se maximálně využila krása jeho struktury. Jde především o dřevo ořechové, ale používají se i kaštan, třešeň, očkový javor, dub, olivovník a jiné. Třístupňovým výběrem procházejí do výroby jen ty nejkvalitnější kusy.

Zpracování je pozoruhodnou kombinací nejmodernějších technologií s NC stroji a manuální zručnosti s archaicky působícími postupy založenými výhradně na zkušenostech dělníků. Zde se nehoní maximální produktivita, protože základem je dokonalá kvalita. Proto výroba každého dílu trvá i několik dní.

Na jedno auto se používá přibližně 10 m2 z 24 listů dýhy. Ta nejprve tři týdny vysychá před dalším zpracováním. V konečně podobě se využije 5,75 m2 dýhy, přičemž celkové zpracování trvá 15 dní. Pro modelovou řadu Continental se tvar dekorační dýhy vyřezává laserem, poté se lisuje ve formě a laminuje. Pro Mulsanne a Flying Spur je celý proces výhradně ruční.

Zatímco lakování povrchu je záležitostí řízenou roboty tak, aby každý díl byl neustále správně orientován a na každé místo se dostala přesná dávka laku, konečné finišování povrchu je opět manuální záležitostí.

Podobně tomu je i při zpracování kůže. Ruční výroba i zde vyžaduje efektivitu. Proto se kombinuje s využitím nejmodernějších technologií. Vedle sebe proto můžeme vidět automatické vyřezávání tvarů, ruční šití i vypalování vzoru laserem. Použití nejmodernějších technologií opět umožňuje zvýšit výrobní kapacitu, aby se vyhovělo rostoucí poptávce. V žádném případě to nesmí být na úkor dostatku času pro využití zručných lidí všude tam, kde je šikovná lidská ruka nezastupitelná. Čas zde opět není důležitým kritériem. Vždyť ušití koženého potahu pro jedno sedadlo trvá 37 hodin.

Po tom, co jsem v Crewe viděl, jsem pochopil, že nikde jinde není možné alespoň v interiéru dosáhnout srovnatelnou kvalitu hodnou značky Bentley. Proto velmi rychle skončily pokusy vyrábět tyto vozy v Německu a stejně tak nebylo možné uvažovat o možnosti vyrábět připravované SUV někde jinde. V Crewe se v souvislosti s ním musel jen vyřešit problém kde získat další výrobní kapacity.

  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors
  • Na návštěvě u Bentley Motors