nehoda autonomního vozidla uber | Aktuality | autoweek.cz

Nehoda autonomního vozidla Uber

Nehoda autonomního vozidla Uber

28.03.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Aférami pronásledovaná divize společnosti Uber pro autonomní vozidla měla další malér, když jedno z jejích samočinně řízených aut Volvo XC90 bylo během testovacích jízd účastníkem dopravní nehody v Tempe v Arizoně. Společnost Uber proto na tři dny pozastavila další program zkoušek.
Společnost Uber Technologies pozastavila pilotní program testování autonomních vozidel v plném provozu a všechna tato vozidla v Arizoně a Pittsburghu až do dalšího odstavila, když testy v San Francisku už musely být zastaveny z nařízení kalifornských orgánů. Jde o důsledek havárie, kterou způsobil svou chybou řidič Fordu Edge, který se nedokázal vyhnout odbočujícímu testovacímu vozidlu Uber a narazil do něj. Vozidlo Uberu bylo v době nehody v autonomním režimu jízdy se dvěma řidiči na předních sedadlech dohlížejícími na bezpečnost jízdy.
 
Uber nebyl obviněn ze zavinění nehody ani nebyla hlášena žádná vážná zranění, nicméně testovací Volvo XC90 viditelně utrpělo velké škody na karoserii. Po třech dnech od nehody Uber Technologies vydala pokyn k pokračování testovacích jízd v Arizoně a Pensylvánii.
 
Pošramocená pověst Uberu z Kalifornie
Pověsti autonomních vozidel testovacího programu Uber hodně poškodil incident, když bylo testovací Volvo v San Francisku koncem roku 2016 zachyceno při průjezdu na červená světla, přičemž téměř ohrozilo chodce na přechodu, a další v křižovatce téměř narazilo do projíždějících aut. Tyto incidenty vedly k tomu, že regulační orgány státu Kalifornie vyzvaly Uber k zastavení programu a když se tak nestalo, tak další provoz těchto vozidel zakázaly, protože nemají řádné povolení k provozování autonomní jízdy.
 
Uber provozuje 47 vozidel Volvo XC90 vybavených systémem autonomního řízení, který sám vyvinul, ovšem využívajícím snímače a asistenční systémy dodané švédskou automobilkou. Za volantem z bezpečnostních důvodů vždy sedí řidič, i když v autonomním režimu do řízení nezasahuje. Průběžné vyhodnocování zkušebních jízd ovšem ukazuje, že řidič do řízení musí zasáhnout v průměru jednou za ujetou míli (1,6 km). Na začátku testovacích jízd podle Uberu hrozila nehoda každých 50 mil (80 km), zatímco v posledních týdnech to vychází v průměru „jen“ na 200 mil (320 km).
 
Management Uberu má problémy
Zpráva o nehodě přišla jen několik dní poté, co Uber opustil jeho prezident Jeff Jones a zařadil se tak do rostoucího seznamu významných pracovníků, kteří firmu v posledních měsících opustili (jen v únoru jich podle magazínu Fortune bylo sedm).
 
V únoru musel odejít i jeden z vedoucích vývojových inženýrů projektu autonomních vozidel Uberu Anthony Levandowski poté, co byl obviněn, že ukradl plány autonomního řízení se systémem LiDAR u svého předchozího zaměstnavatele Google (dnes tento projekt Google pokračuje jako samostatná firma Waymo). Waymo podalo žalobu na Uber a viní jej z toho, že kontaktoval Levandowskiho a ten mu posléze plány ukradené Googlu prodal prostřednictvím nově vytvořené firmy Otto. Přitom Google byl jedním z prvních investorů do projektu Uber.
 
Aby toho nebylo málo, nedávno jedna z inženýrek Uberu podala na firmu žalobu s tím, že byla opakovaně obětí sexuálního obtěžování a vedení firmy na její stížnosti nereagovalo.
 
Nehody neměl jen Uber
Nehody při testování autonomního provozu už měla i vozidla z jiných projektů. Google (dnes Waymo) od zahájení zkušebního provozu v roce 2009 v Kalifornii prošel 13 nehodami během absolvovaných 3,2 milionu kilometrů. Vždy šlo jen o drobné ťukance nezaviněné vozidlem Google s výjimkou loňské nehody v Mountain View, kdy bylo autonomní vozidlo označeno za viníka střetu s autobusem pro nepřiměřeně pomalou jízdu.
 
Rovněž programy Cruise Automation (start-up v majetku GM) a Nissanu už ohlásily menší nehody svých autonomních vozidel v provozu ve státě Kalifornie. Dosud nikdy přitom ale nedošlo ke zranění.
 
Loňská tragická nehoda vozidla Tesla je neprávem připisována autonomnímu řízení, neboť systém Autopilot je ve skutečnosti jen asistenčním systémem a vyžaduje od řidiče neustálý dohled nad jízdou.