nehody aut bez řidiče | Aktuality | autoweek.cz

Nehody aut bez řidiče

Nehody aut bez řidiče

18.05.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Už čtyři ze 48 autonomně ovládaných vozidel s povolením k provozu v Kalifornii byly účastníky několika dopravních nehod. Google dokonce přiznává 11 nehod svých autonomních vozidel v rámci výzkumného programu. Nikdy ale nebyla nehoda způsobena systémem autonomního řízení.
Americký Státní úřad pro motorová vozidla za posledních osm měsíců registroval čtyři nehody s účastí vozidel s autonomním řízením. Tři z těchto vozidel vyrobil Google, čtvrté patřilo společnosti Delphi. Vzhledem ke kalifornským zákonům ale nelze o těchto nehodách zjistit podrobnosti.
 
Obě společnosti zdůrazňují, že v žádném případě nebyla vina na straně jejich vozidla. Podle Googlu šlo ve všech případech o drobné kontakty nárazníky, přičemž vždy šlo o náraz do zádě vozidla řidičem jiného automobilu. Delphi uvedlo, že jejich vozidlo Audi SQ5, upravené pro autonomní řízení, v době nehody jezdilo na ruční ovládání a k nárazu do jeho zádě došlo, když stálo. Podle agentury AP také k jednomu nárazu do vozu Google došlo při jeho ručním řízení.
 
Ředitel vývojového programu vozidel bez řidiče u Google Chris Urmson dokonce uvedl, že jeho vozidla za šest let trvání programu už byla účastna v 11 nehodách, ale v žádném případě nebyla vina na jejich straně. V rámci vývojového programu Googlu už 20 zkušebních vozidel absolvovalo 2,7 milionu km (1,7 milionu mil), a to jak s autonomním řízením, tak i s ručním ovládáním. Těch 20 prototypů nejsou jen komická elektricky poháněná vozítka Googlu, vypadající jak z dětského filmu a pohybující se maximální rychlostí 40 km/h. Ve většině případů jde o vozy Toyota a Lexus vybavené snímači a dalšími systémy od Google.
 
"Když trávíte na silnicích dostatek času, tak se vám nehody nevyhnout ať už řídíte nebo jezdíte v autonomním vozidle," konstatoval Urmson.
 
K sedmi z 11 nehod autonomních vozidel Googlu došlo nárazem do zádě, nejčastěji při zastavení na křižovatce, další dva nárazy byly do boku vozidla a k jedné nehodě došlo, když jiné vozidlo nezastavilo na červenou. K naprosté většině nehod došlo v městském provozu. Z uvedených 11 nehod se údajně čtvrtina ťukanců do nárazníků týkala jediného Lexusu RX450h. Ten byl takto v Kalifornii postižen během září loňského roku postižen hned třikrát!
 
Dalším problémem pro vozidla Googlu byla auta pohybující se špatným směrem v jednosměrných ulicích, což se nejčastěji stává v noci. Jiná složitá situace nastává v mnoha případech, když se řidič náhle rozhodne změnit směr jízdy a obrátí se do protisměru těsně před autonomním vozidlem.
 
Americký úřad pro bezpečnost na dálnicích NHTSA uvádí, že ve Spojených státech dochází k nehodám s hmotnou škodou 0,38x na 100 000 ujetých mil (161 000 km) při započtení skutečnosti, že 54 % z těchto nehod není hlášeno policii (jde o poslední dostupný údaj za rok 2012). Podíl nehod vozidel Google ale vychází 0,64 na 100 000 ujetých mil, což je vyšší procento než je průměr.
 
Podle Urmsona byly všechny nehody pro jeho tým velkým poučením. Záznamy Googlu ukazují, že se příliš mnoho řidičů nevěnuje řízení, nečekaně vybočují z jízdního pruhu, čtou knihy a jeden záznam dokonce ukázal řidiče hrajícího na trubku! Navíc téměř všichni občas telefonují nebo píší textové zprávy. Podle statistik způsobí nevěnování se plně řízení okolo pětiny dopravních nehod v USA. Důsledkem toho je 3328 mrtvých každý rok. Podíl této příčiny nehod přitom roste každým rokem o 6 %. Nic z výše uvedeného u autonomně řízených vozidel nehrozí, stejně jako u nich nemůže nastat problém s řízením pod vlivem alkoholu nebo drog.
 
Podle Urmsona Google neustále vyvíjí software, hardware i snímače, aby se zvýšila bezpečnost autonomně ovládaných vozidel pohybujících se bez řidiče. Testy pokračují s najetím okolo 16 000 km měsíčně (10 000 mil). Cílem je přiblížit uvedení těchto vozidel na trh. Google si ale zatím nevyžádal povolení k testům plně autonomního vozidla - zatím je ve voze vždy člověk připravený v případě potřeby zasáhnout. K prodeji plně autonomních vozidel je tedy ještě dost daleko.
  • Nehody aut bez řidiče
  • Nehody aut bez řidiče
  • Nehody aut bez řidiče
  • Nehody aut bez řidiče