nejde jen o cenu | Aktuality | autoweek.cz

Nejde jen o cenu

Nejde jen o cenu

16.11.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Peugeot 301 má všechny předpoklady k tomu aby se stal velmi úspěšným modelem. Jediné, s čím by mohl mít problém, je nejistota Peugeotu co si s tímto autem počít. Už jsme o něm psali, ale detailní seznámení s ním na tureckých silnicích přineslo mnoho nového.

 

Peugeot prochází velmi těžkým obdobím. Pokles prodeje osobních aut na evropských trzích na něj dolehl více než na jiné značky, protože je právě zde, a to zejména v jižní Evropě, kde je krize nejtěžší, nejvíce zastoupen. Na to se vedení Peugeotu snaží reagovat programem internacionalizace. Ten už přináší konkrétní výsledky. Zatímco v roce 2005 se jen 36,5 % vozů značky prodávalo mimo Evropu a ještě v roce 2009 to bylo pouhých 38,5 %, vloni už to bylo 48 %. Roste především prodej v Číně, Latinské Americe a Rusku.

Se snahou o internacionalizaci souvisí i modelová politika. Nové modely jsou stále více upravovány podle specifických požadavků hlavních trhů. Vznikají i speciální verze, jako například 308 sedan. Dalším krokem tímto směrem je model 301, který je cíleně navržen pro rozvíjející se trhy s velkým potenciálem růstu. Proto je to klasický tříprostorový sedan s obřím zavazadlovým prostorem o objemu 506 l.

Sedanů se v západní Evropě v nižší střední a střední třídě prodávají pouhá 2 %, ale na Středním východě 74%, v Asii 64 %, Střední Americe 55 %, východní Evropě 50 %, Africe 48 % a Jižní Americe 33 %. To je oficiálně také důvodem, proč Peugeot tento model nehodlá nabízet v západní Evropě, dokonce ani ve Francii a Španělsku. Ale - nikdy neříkej nikdy. Případný úspěch po technické stránce identického Citroenu C-Elysée by mohl vše změnit.

Peugeot 301 nenahrazuje žádný model ale rozšiřuje nabídku značky zcela novým směrem, takže by měl získat zcela nové skupiny zákazníků a prosadit se na nových trzích. Je to automobil navržený pro velmi rozmanité klimatické podmínky ale také pro trhy vyžadující velmi odlišný přístup.

Nemůže být nejmenších pochyb o tom, že bezprostřední inspirací pro vznik tohoto vozu byl úspěch Renaultu s nízkonákladovým projektem Dacia Logan. O tom, že podobný typ auta dokáže oslovit velké množství zákazníků se, byť s mnohem menším halasem, přesvědčila i Škoda, když ještě řadu let pokračovala v prodeji populární první generace modelu Octavia. Octavia Tour byla úspěšnou alternativou k Loganu ukazující, že lze s relativně nízkými náklady vyrábět i auto na technicky vyšší úrovni, než je Logan, u něhož se nezakrytě šetřilo všude, kde se dalo.

Peugeot 301 by mohl být další alternativou modelem postaveným na moderní platformě, vyráběným v moderní továrně a využívajícím dostupné komponenty, nicméně od základu navrženým jako nízkonákladový. Peugeot 301 je po technické stránce verzí sedan odvozenou z modelu 208 (používá stejné komponenty i stejné dodavatele) ale oblečenou do zcela jiné karoserie aby tento příbuzenský vztah nebyl patrný. Problémem Peugeotu totiž je, že chce uspět s 301, ale bojí se, aby jeho úspěch nepoškodil postavení 208 (jemuž odpovídá cenově, na většině trhů bude základní cena obou modelů začínat na stejné úrovni) nebo 308 (s nímž se může rovnat rozměry). Peugeot vznikl na platformě malých vozů PSA PF1 jako např. 208, řadí se mezi kompaktní vozy, ale rozměry, především dlouhým rozvorem a prostorným interiérem, se řadí dokonce ještě o třídu výš. Design vychází z konceptu SR1 s mnoha prvky obdobnými s modely 508 a 208.

Peugeot 301 se nám představil na silnicích, pro něž je především určen - v chaotickém městském provozu a více či méně rozbitých zatáčkovitých cestách turecké Antalye a jejího okolí. Peugeot tento vůz podrobil nebývale rozsáhlému testovacímu programu přímo tam, kde se bude tento vůz používat - na cestách nejrůznější kvality včetně nezpevněných, prašných nebo blátivých, ve velkém mrazu i vysokých teplotách. A je třeba říci, že 301 plní co slibuje. Je to pohodlné prostorné auto použitelné i na dlouhé cesty. Jistěže se najde pár drobností, které mu lze vytknout, protože bylo třeba mít stále na paměti snahu šetřit tam, kde je to možné, takže např. i na trochu omezeném rozsahu nastavení volantu (což do jisté míry kompenzuje velký rozsah nastavení sedadla řidiče) nebo nemožnost otevřít zavazadelník z venku. Peugeot 301 je velmi komfortním vozem i na hodně nekvalitních cestách poskytujících i to, co jinde stále ještě není běžné (připojení nejen jacku, ale i USB, Bluetooth,možnost dobíjení přes USB).

Z pohonných jednotek je jednoznačně nejlepší zážehový VTi 1,6 l. Turbodiesel 1,6 HDi (jde o nejvíce vyráběný turbodiesel na světě) je skutečně velmi úsporný, ale daní za to (resp. za Euro V) je potřeba častěji řadit. Zážehový tříválec 1,2 l je příjemným překvapením. Pro lehký vůz je dostatečnou variantou z hlediska výkonnosti. Neztrácí dech ani ve stoupání, takže mu lze odpustit přece jen větší vibrace a hlučnost (ani jedno nepřesahuje míru snesitelnosti). Tento motor šetří 25 kg ale také 30 % třecích ztrát.

Peugeot 301 si klade za cíl býti prostorným autem pro bezpečnou dopravu pěti osob se zavazadly. Jeho konstrukce je velmi robustní, aby odolala i nekvalitním cestám, ale současně i překvapivě lehká, což šetří jak potřebě výkonu motoru (a tedy i spotřebě), tak na výkonnosti brzd.

Jak slibuje, 301 skutečně překvapí velkým prostorem na zadních sedadlech v kombinaci s obrovitým zavazadlovým prostorem. To nepochybně ocení i taxikáři. Je tu ale jeden problém - chybějící hlavové opěrky, nahrazené jen u krajních sedadel mírným vyvýšením opěradla (z hlediska bezpečnosti zdaleka ne dostatečným).

Jak si Peugeot definuje cílové skupiny zákazníků? Velmi zajímavě. Tou hlavní by měli být především muži ve věku 35-45 let hledající rodinné auto. Předpokládá se, že půjde o jediné auto v rodině, protože jeho koupě bude představovat zásadní investici.

Proto Peugeot chce zaútočit na racionální uvažování - ekonomickou výhodnost této investice, prostornost a praktičnost, spolehlivost ale také přitažlivý design a solidnost. Tito zákazníci nechtějí ve svém výběru udělat chybu, protože nemají více peněz aby ji napravili a současně chtějí auto, které jim poskytne určitý status, daný jak renomovanou značkou, tak i vozem samotným. V tomto ohledu Peugeot připomíná, že s výrobou solidních rodinných sedanů má velkou tradici doloženou prodejem více než 17 milionů vozů a reprezentovanou takovými legendami, jako byly především modely 404 a 504.

Peugeot 301 se od září vyrábí ve španělském Vigu. Cílem je prodej 63 000 těchto vozů v roce 2013 a 75 000 vozů v roce 2014. K tomu se přidá dalších 75 000 vozů vyrobených v čínském Wuhanu, kde výroba začne během roku 2013. Celkem by to tedy mělo být celosvětově 150 000 vozů, ale u Peugeotu ve skrytu doufají, že to bude ještě více (ve Vigu jsou na vyšší výrobu připraveni).

Jestliže za technické řešení 301 je nutno Peugeotu vyslovit velkou pochvalu, jeho tápání po stránce marketingu by mohlo tomuto projektu uškodit. Hlavními trhy pro 301 by kromě Číny měly být Alžírsko, Turecko, Rusko, Maroko, Ukrajina a východní Evropa. V tomto ohledu mají plány Peugeotu jednu chybu. Těžko pochopit, proč se nízkonákladové auto vyrábí v továrně s drahou pracovní silou a která z hlediska logistiky není úplně ideálně umístěna. Ještě větším problémem by mohla být situace v Rusku. To by měl být jeden z klíčových trhů, ale dovoz aut ze Španělska je tam zatížen vysokým clem. Přitom s produkcí v ruské Kaluze se zatím nepočítá (Kaluga staví vozy s jinou platformou). Podobně je tomu s karoserií typu kombi - je mnoho zemí, kde se právě kombi prodávají v tomto segmentu nejvíc. Jenže s tím se u 301 nepočítá, protože se u Peugeotu obávají kanibalismu na úkor jiných (rozuměj výnosnějších) modelů.

Zaváděcí cena základní verze Access 1,2 72 k je 220 000 Kč a k tomu pět let záruky.

 

  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu
  • Nejde jen o cenu