nejen emise ale i dpf! | Aktuality | autoweek.cz

Nejen emise ale i DPF!

Nejen emise ale i DPF!

12.11.2015 | | Aktuality

V souvislosti s problematikou turbodieselů odborníci z AAA Auto doporučují při výběru vozu věnovat zvýšenou pozornost spíše než emisím filtru pevných částic.
Filtr pevných částic DPF (Diesel Particle Filter) je významná součást moderních turbodieselů, pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní částice ve výfukovém systému s účinností od 90,00  % do 99,99 % všech pevných částic. Obvykle se skládá ze dvou těles - samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.
 
Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin. S každým dalším opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě je návštěva autoservisu a výměna filtru naprosto nezbytná.
 
„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na přístrojové desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit. Pokud by řidič tyto projevy ignoroval, hrozí postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru,“ vysvětluje provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.
 
Filtr pevných částic je drahá součástka. Jeho poškození většinou laik nepozná a nákup neprověřeného vozu s dožívajícím filtrem pevných částic tak pro nového majitele do budoucna představuje poměrně zásadní investici do opravy zpravidla v řádu několika desítek tisíc korun.
 
„V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídicí jednotku motoru, aby laik nic nepoznal. V AAA Auto proto při výkupu vozidel velice pečlivě sledujeme stav tohoto zařízení. Chceme, aby se naši zákazníci mohli na techniku od nás plně spolehnout,“ zdůraznil Petr Vaněček.
 
V této souvislosti AAA Auto také raději varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF.
 
„Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částí již není opět dlouhodobě provozuschopný. Z technického pohledu nefunkční filtr pro vůz v podstatě problémem není. Jde zejména o zdravotní riziko, protože takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou mnohem škodlivější než emise CO2 nebo NOx,“ vysvětluje Petr Vaněček.
 
V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití.
 
„Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě. Naši prodejci jsou ovšem vyškoleni a klientům vždy poradí nejoptimálnější auto pro jejich způsob využití,“ připomíná Petr Vaněček.