nejinteligentnější auto na trhu | Aktuality | autoweek.cz

Nejinteligentnější auto na trhu

Nejinteligentnější auto na trhu

28.06.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Mercedes-Benz třídy E posouvá možnosti automobilové techniky o velký krok dále směrem k autonomní jízdě. Posunuje ale také hranice dosažitelnosti po stránce jízdního komfortu.
Mercedes-Benz u 10. generace manažerského sedanu třídy E (W213) přináší technické inovace, které umožňují komfortní, bezpečnou jízdu na dosud nevídané úrovni. Snižují zátěž řidiče tím, že ovládání vozu v daleko větší míře posunul směrem k autonomní jízdě. Na přání dodávané nové vícekomorové vzduchové odpružení zajišťuje vynikající jízdní komfort a jízdní dynamiku. Asistenčním systémům nové generace, použitým ve třídě E, se věnujeme v samostatném článku.
 
U Mercedesu očekávají, že s novou generací třídy E se podaří rozšířit dosavadní bipolaritu českých zákazníků, kteří u prémiových vozů volí luxusní velká auta typu třídy S nebo kompaktní modely, zatímco zájem o střední třídu prémiových vozů je menší. Kupující prémiových vozů v České republice volí nejmodernější techniku ve větší míře než jinde v Evropě. Proto je nová třída E pro ně vhodným vozem, což potvrzuje i velmi pozitivní reakce kupujících po uvedení tohoto modelu do prodeje.
 
Různé masky a interiéry
Třídy E se vyrábí v Sindelfingenu s využitím modulární platformy MRA (Modular Rear-Wheel-Drive Architecture). Karoserie s profilem kupé a dlouhou přídí ukrývá nejmodernější techniku, s jejíž pomocí získává převahu nad svými konkurenty. Nová třída E je v porovnání s předchůdcem o 43 mm delší (4923 mm), ale má o 65 mm delší rozvor (2939 mm), což usnadňuje nastupování.
 
Základní verze manažerského sedanu má klasickou masku chladiče Mercedesu s hvězdou na kapotě, což platí i pro linii Exclusive, ovšem v náročnějším provedení. Linie Avantgarde a AMG Line mají sportovní masku chladiče s velkou hvězdou Mercedesu uprostřed, opět ale poněkud odlišnou. Ke každé verzi je připraven poněkud odlišný design interiéru. Čtyři verze přídě a interiéru ovšem lze jakkoliv vzájemně kombinovat.
 
Originální dominanta interiéru
V interiéru tvoří zcela originální dominantu na přání dodávané dva široké displeje nové generace s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 12,3“. Oba displeje vizuálně splývají pod společným krycím sklem do širokoúhlého panelu přístrojů. Širokoúhlý panel obsahuje velký displej s virtuálními sdruženými přístroji v přímém zorném poli řidiče a centrální displej nad středovou konzolí. Řidič si může vybrat ze tří různých stylů designu širokoúhlého panelu sdružených přístrojů Classic, Sport a Progressive.
 
Mercedes-Benz nepoužívá ovládání pomocí dotykových displejů, protože ty se špiní. Poprvé v automobilu se používají také dotykové plochy na volantu vycházející z technologie Blackberry. Stejně jako povrch chytrého telefonu reagují precizně na pohyby prstů. Umožňují ovládání informačního a zábavního systému aniž by řidič musel pouštět volant. K ovládání jsou k dispozici i další možnosti: touchpad s ovládacím prvkem na středové konzoli, který rozpoznává dokonce ručně psané písmo, a hlasové ovládání Linguatronic. Kromě toho jsou v dosahu řidiče tlačítka umožňující přímý přístup, například pro ovládání klimatizace a vypnutí či zapnutí některých asistenčních systémů.

Osvětlení interiéru zajišťuje výhradně technika LED. Ambientní osvětlení nabízí s 64 barev.
 
Dvě podoby podvozku
Pro třídu E ale není důležitá jen elektronika a velký vnitřní prostor, ale také jízdní vlastnosti. Nová třída E je standardně vybavena ocelovými pružinami, s nimiž se nabízejí tři verze podvozku Direct Control se systémem selektivního tlumení: komfortní podvozek, komfortní podvozek Avantgarde se sportovnějším charakterem a o 15 mm nižší světlou výškou nebo sportovní podvozek s adaptivním tlumením a o 15 mm nižší světlou výškou.
 
Nová třída E může být jako jediné vozidlo v segmentu vybavena vícekomorovým vzduchovým pérováním se třístupňovou regulací tuhosti odpružení díky třem různě velkým komorám v pružinových vzpěrách na zadní nápravě a dvěma v pružinových vzpěrách přední nápravy. Světlá výška se automaticky upravuje v závislosti na rychlosti jízdy a tlačítkem se dá zvýšit pro jízdu na nekvalitním povrchu.
 
Vzduchové pérování je doplněno elektronicky řízenými tlumiči s plynule měnitelnou charakteristikou, které automaticky přizpůsobují tlumení jednotlivých kol aktuální jízdní situaci a stavu vozovky – například při vyhýbacím manévru nebo při jízdě po nekvalitním povrchu. Řidič může tlačítkem Dynamic Select na přístrojové desce nastavit čtyři různé charakteristiky tuhosti podvozku: Komfort, ECO, Sport a Sport +, případně je nastavit podle vlastních představ v režimu Individual.
 
Třída E vykazuje rekordně nízkou hodnotou cx = 0,23. Poprvé je například k dispozici systém žaluzií Airpanel Advanced, který otvírá masku chladiče v závislosti na potřebě chladicího výkonu.
 
Nová generace motorů
Nová třída E byla uvedena na trh s dvěma motory. Model E 200 je vybaven zážehovým čtyřválcem, zatímco pro E 220 d byl vyvinut zcela nový vznětový čtyřválec. Je kompaktnější než dosud používaný motor 2,2 l, protože zdvihový objem byl snížen na 2,0 l. Přesto má větší výkon 143 kW (195 k) a kombinovanou spotřebu jen 3,9 l/100 km. V základní verzi má jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. Motor pracuje s plnícím tlakem 250 MPa a osmiotvorovými piezoelektrickými vstřikovači. Hlava a blok válců jsou z hliníkové slitiny s povrchovou úpravou stěn válců Nanoslide snižující tření.
 
Postupně bude nabídka rozšiřována o další varianty. Mezi nimi bude i E 350 e s plug-in hybridní technikou, umožňující dojezd 30 km s čistě elektrickým pohonem. Čtyřválcový zážehový motor ve spojení s elektromotorem poskytne systémový výkon 205 kW (279 k) a točivý moment 600 N.m.
 
Nejvýkonnější vznětovou variantou bude šestiválec se systémem selektivní katalytické redukce SCR, výkonem 190 kW (258 k) a točivým momentem 620 N.m. Rovněž nový bude zážehový šestiválec E 400 4MATIC s nejvyšším výkonem 245 kW (333 k) a maximálním točivým momentem 480 N.m. Později nabídku motorů doplní nový vznětový čtyřválec 110 kW (150 k).
 
Všechny verze jsou standardně vybaveny novou devítirychlostní samočinnou převodovkou 9G-TRONIC.
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu
  • Nejinteligentnější auto na trhu