nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety | Statistiky | autoweek.cz

Nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety

Nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety

03.04.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Web Cararac.com porovnal základní informace o specifikacích 214 elektricky poháněných vozidel. Při tom převzal údaje o dojezdu a kapacitě akumulátorů poskytnuté výrobci, aby zjistil skutečnou spotřebu energie elektromobilů.
V svém šetření se Cararac.com podíval na technické specifikace elektricky poháněných automobilů dostupných po celém světě do konce roku 2020 včetně veřejně provozovaných koncepčních vozidel. Porovnal specifikace elektromobilů s auty se spalovacími motory aby poskytl přehledná statistická srovnání.
 
Klíčová zjištění týkající se elektromobilů
Evropští výrobci obecně vyrábějí více elektrických modelů a drtivá většina značek vyrábí po jednom elektromobilu. To naznačuje, že trh s elektromobily získává na popularitě, nicméně mnoho společností se do investic v této oblasti nehrne. Dokonce i pět nejaktivnějších společností ze 76 vyrábělo pouze mezi čtyřmi a sedmi modely elektromobilů dostupnými na trhu.
 
1. elektrická vozidla zrychlují v průměru o 14,1 % rychleji než auta se spalovacím motorem
2. v průměru mohou elektrická auta ujet 316,9 km bez dobíjení
3. průměrný výkon moderního elektromobilu je 193,7 kW (263,5 k)
4. v průměru je maximální rychlost moderního elektromobilu 167 km/h
5. elektromobily využívají výkon motoru 2,57x efektivněji než auta se spalovacími motory
6. z automobilů s vysokou kapacitou akumulátoru může 10 nejlepších ujet v průměru 519,7 km bez nabíjení
7. třetina elektrických vozidel je vybavena pohonem všech kol
8. celkově 29,4 % elektrických vozidel jsou hatchbacky
9. v průměru elektromobil spotřebuje 18,1 kWh energie na 100 km
10. nové elektromobily využívají své nabití akumulátoru méně efektivně než první prodávaná elektrická vozidla.
 
Elektromobily mají lepší zrychlení
Elektrická vozidla byla rozdělena do tří skupin. Do první bylo umístěno 48 nejrychlejších elektromobilů, do třetího 48 nejpomalejších a druhá skupina obsahuje 50 automobilů s průměrným zrychlením:
skupina průměrný výkon točivý moment zrychlení z 0-100 km/h
rychlá 508 kW (691 k) 922 N.m 3,74 s
střední 173 kW (236 k) 381 N.m 7,05 s
pomalá 71 kW (96 k) 223 N.m 12,10 s
Elektromobily zrychlují výrazně rychleji než auta se spalovacími motory. Je to dáno dřívějším náběhem maximálního točivého momentu elektromotorů, jakož i vlastnostmi převodovek elektromobilů.
 
V průměru mohou elektrická auta ujet bez dobíjení 316,9 km
Cararac.com sestavil hodnocení elektromobilů podle dojezdu. Průměrná vzdálenost na jedno nabití je 316,9 km. Současně je na trhu 25 elektromobilů, neboli 11,9 % ze všech, schopných ujet více než 500 km, a 29 elektromobilů, neboli 13,8 % ze všech, má status pouze pro jízdu ve městě s dojezdem na jedno nabití méně než 150 km. Dojezd je nejdůležitější specifikací elektricky poháněných vozidel. Výrobci investují miliardy dolarů do vývoje technologií za účelem zlepšení tohoto parametru, ovšem elektromobily přitom zatím neprokázaly výrazný nárůst účinnosti.
 
Průměrná kapacita akumulátoru moderního elektromobilu je 51,03 kWh. Ze vzorku má 14 elektromobilů, neboli 6,8 %, kapacitu akumulátoru více než 100 kWh, ale zároveň je zde 38 elektromobilů - neboli 18,4 % - s kapacitou nižší než 20 kWh. Kapacita akumulátoru významně ovlivňuje dojezd bez dobíjení. Dojezd ale závisí i na použití dalších elektrických spotřebičů, především klimatizace nebo elektrického topení, a výkonu motoru, stejně jako na stylu jízdy a jízdních podmínkách. Z elektromobilů s největší kapacitou akumulátorů ujede 10 nejlepších bez dobíjení v průměru 519,5 km, což je o 39,6 % více než průměr na trhu. Naopak 10 elektromobilů s nejmenším akumulátorem ujede na jedno nabití v průměru 121,5 km, což je o 61,3 % méně než průměr na trhu.
 
Průměrný poměr výkonu a hmotnosti elektromobilů je 7,92 kg na 1 kW
Průměrný výkon moderního elektromobilu je 193,7 kW (263,4 k) a průměrná hmotnost je podle vzorků Cararac.com 1535 kg. Průměrný poměr hmotnosti a výkonu tedy je 7,92 kg/1 kW resp. 5,82 kg/1 k. Průměrný výkon automobilů se spalovacími motory je 129 kW (173 k) a průměrná hmotnost 1484 kg což představuje v průměru 11,5 kg na 1 kW. To znamená, že elektromobily jsou o 3,4 % těžší a o 50,2 % výkonnější. Elektromobil lépe zrychluje a poskytuje větší jistotu při předjíždění.
 
Průměrná maximální rychlost moderního elektromobilu je v průměru 167 km/h. Pět nejrychlejších elektromobilů má průměrný výkon 1093 kW (1487 k), zatímco u pěti nejpomalejších to je 16,6 kW (22,6 k).
 
Třetina elektromobilů má pohon všech kol
Téměř polovina ze všech elektromobilů - 101 vozidel, tedy 48,8 % - má pohon předních kol a 63 vozidel, tedy 30,4 %, má pohon všech kol. Celkem 43 elektromobilů (20,8 %) má pohon zadních kol. Pro srovnání u automobilů se spalovacími motory má pohon předních kol 56,8 %, pohon všech kol 22,4 % a pohon zadních kol 20,8 %. Podíl vozidel s pohonem zadních kol je překvapivě stejný u vozidel se spalovacími motory i u elektrických vozidel, ale podíl automobilů s pohonem všech kol je u elektromobilů o 8% vyšší než u automobilů se spalovacími motory.
 
Statistiky ukazují, že zpočátku měli výrobci tendenci vybavovat elektromobily pohonem zadních kol, ale s vývojem technologie začali u osobních automobilů častější využívat pohon předních kol. Pohon všech kol je u elektromobilů nejnovějším trendem. Růst počtu automobilů s pohonem všech kol je především marketingový trik. Vzhledem k průměrné světlé výšce elektromobilů 143 mm nejsou tyto vozy zjevně určeny pro použití v terénu.
 
V průměru spotřebuje elektromobil 18,1 kWh na 100 km
Výpočet spotřeby energie elektrických vozidel je obtížný, protože není možné vybavit automobil zařízením, které v daném okamžiku přesně určí spotřebu. Výrobci často neposkytují tak důležitý údaj, jako je spotřeba elektrické energie na 100 km. Proto tuto specifikaci v Cararac.com vypočítali sami. K základnímu výpočetnímu vzorci (kapacita akumulátoru dělená kilometry maximálního dojezdu bez dobíjení) přidali 20 % jako rezervu pro osvětlovací zařízení, hudbu a provoz klimatizačních systémů.
 
Podle těchto údajů využívá moderní elektricky poháněné vozidlo v průměru 18,1 kWh/100 km. To znamená, že 1 kWh v průměru vystačí na 5,3 km. Nejvyšší spotřebu má Rivian R1T 52,2 kWh/100 km a ze sériově vyráběných elektromobilů nejvíc spotřebuje Citroën e-Mehari - 34,8 kWh/100 km. Nejnižší spotřeba paliva byla zaznamenána u elektrického vozidla Aixam e Aixam 5,5 kWh/100 km.
 
Pět energeticky nejúčinnějších elektrických vozidel
1. Aixam eAixam - 5,5 kWh/100 km
2. Citroën Ami electric - 9,1 kWh/100 km
3. Renault Zoe I - 10,6 kWh/100 km
4. Baojun E100 - 11,1 kWh/100 km
5. Citroën C-Zero - 11,2 kWh/100 km
 
Nejméně hospodárné sériově vyráběné elektromobily
1. Citroën e-Mehari - 34,8 kWh/100 km
2. Mercedes-Benz eVito - 31,9 kWh/100 km
3. Audi e-tron Sportback - 31,5 kWh/100 km
4. Porsche Taycan 4S - 29,7 kWh/100 km
5. Tesla Model X P100D - 28,9 kWh/100 km
 
Nové elektromobily jsou výkonnější, ale používají akumulátory méně efektivně
Cararac.com vybral 10 nejstarších a 10 nejnovějších prodávaných vozidel. Ta starší vstoupila na trh v letech 2009 až 2013, ta nejnovější v roce 2020. Průměrný výkon mezi 10 nejstaršími elektrickými vozy je 118 kW (161 k), u 10 nejnovějších elektromobilů je průměrný výkon 142 kW (194 k), což je o 16,9 % víc.
 
První elektromobily měly v průměru dojezd 241 km a jejich průměrná kapacita akumulátoru byla 33,1 kWh. U nejnovějších elektrických vozidel se počet kilometrů na jedno nabití zvýšil o 15,6 % na 278,5 km, ale průměrná kapacita akumulátoru se zvýšila o 39,6 % na 46,2 kWh. To znamená, že novější elektrická vozidla obecně méně účinně využívají kapacitu akumulátoru při delších cestách na jedno nabití. Zdá se, že jde o doklad neefektivity nových elektromobilů. Za 12 let výroby výrobci elektromobilů zvýšili výkon i kapacitu akumulátorů. Je však jasné, že nové technologie se nestaly efektivnější. Akumulátory mají větší kapacitu, ale nejsou schopny poskytnout stejný dojezd na jedno nabití jako před 12 lety.
 
Nejstarší porovnávané elektromobily
Peugeot iOn - 16 kWh (49 kW/67 k) - 2009
Citroën C-Zero - 16 kWh (49 kW/67 k) - 2009
Mitsubishi i-MiEV - 16 kWh (49 kW/67 k) - 2009
Tesla Model S P - 85 kWh (301 kW/410 k) - 2012
Tesla Model S - 85 kWh (266 kW/362 k) - 2012
Tesla Model S - 60 kWh (222 kW/302 k) - 2012
Renault Zoe I Q210 - 22 kWh (65 kW/88 k) - 2012
BMW i3 -18,8 kWh (125 kW/170 k) - 2013
Chevrolet Spark EV - 21 kWh (105 kW/143 k) - 2013
Nissan Leaf I (ZE0) - 24kWh (80 kW/109 k) - 2013
Nissan e-NV200 Evalia - 24 kWh (80 kW/109 k) - 2013
Nissan e-NV200 - 24 kWh (80 kW/109 k) - 2013
Volkswagen e-up! - 18,7 kWh (60 kW/82 k) - 2013
 
Nejnovější porovnávané elektromobily
Mazda MX-30 e-Skyactiv - 35,5 kWh (105 kW/143 k) - 2020
Renault Twingo III (facelift 2019) Z.E. - 22 kWh (60 kW/81 k) - 2020
Audi E-tron Sportback quattro - 71 kWh (230 kW/313 k) - 2020
Ford Mustang Mach-E - 75,7 kWh (190 kW/258 k) - 2020
Peugeot e-2008 - 50 kWh (100 kW/136 k) - 2020
Citroën Ami electric - 5,5 kWh (6 kW/8 k) - 2020
Lexus UX EV300e - 54,3 kWh (150 kW/204 k) - 2020
Porsche Taycan 4S - 79,2 kWh (390 kW/530 k) - 2020
Tata Nexon EV - 30,2 kWh (95 kW/129 k) - 2020
Kia Soul III - 39,2 kWh (100 kW/136 k) - 2020
 
  • Nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety
  • Nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety
  • Nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety
  • Nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety
  • Nové elektromobily nejsou efektivnější než před 10 lety