německé a britské dodávky nesplňují evropské emisní cíle | Aktuality | autoweek.cz

Německé a britské dodávky nesplňují evropské emisní cíle

Německé a britské dodávky nesplňují evropské emisní cíle

13.08.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Průměrné emise v EU klesly i přesto, že plnění emisních norem je u lehkých užitkových vozidel v Německu a Velké Británii podprůměrné. Nejhorší situace ale je na Slovensku a v České republice.
Údaje Evropské agentury pro životní prostředí ukazují, že automobilky v loňském roce snížily emise dodávek s tím, že průměrné prodávané vozidlo je o 2,4 % hospodárnější než to, které se prodávalo v roce 2013. Britské a německé automobilky však v tomto ohledu zaostávají.
 
Evropská agentura pro životní prostředí uvádí, že Francie, Británie a Německo se v roce 2014 podílely 60 % na celkovém počtu registrovaných lehkých užitkových automobilů. Evropské automobilky sice dosahují značného pokroku při snižování emisí lehkých užitkových vozidel, nicméně obrovská poptávka po výkonnějších vozech v Německu a Velké Británii znamená, že na těchto klíčových trzích je znečistění ovzduší nadále poměrně vysoké.
 
Podle předběžných údajů, které automobilky před definitivním podzimním oznámením teprve ověří, se hospodárnost využití paliva nadále zlepšuje. V roce 2014 bylo v EU registrováno asi 1,4 milionu nových lehkých užitkových automobilů, o 18 % více než v předchozím roce. Průměrné emise klesly z 173,2 g/km v roce 2013 na 169,2 g/km. Nové lehké užitkové vozy prodávané v Evropské unii už nyní vypouštějí téměř o 6 g CO2 /km méně než jaký je cíl stanovený pro rok 2017, tedy 175 g/km. Automobilky limit stanopvený Evropskou komisí dosáhly o čtyři roky dříve, v roce 2013.
 
Nicméně lehké užitkové automobily prodávané v Německu a Velké Británii měly vloni vyšší emise s průměrem 190,4 g/km, resp. 181 g/km. Nejvyšší emise, dosahující 193,3 g/km, mají nové vozy na Slovensku, kde se loni prodalo jen 5423 lehkých užitkových automobilů, a se 191,1 g/km v České republice, kde se prodalo 11 825 vozů.
 
Tato čísla zastiňují počty dodaných vozů v Německu (212 582 vozů) a ve Velké Británii (307 426 vozů). Přitom Německo bylo na třetím místě pokud jde o nejhorší emise a Velká Británie na šestém. Slovinsko, jehož 5930 lehkých užitkových automobilů vypouští v průměru 186,3 g/km, se zařadilo na čtvrté místo, a Rakousko, kde 29 834 dodávkových vozů má v průměru emise 183,7 g/km, bylo páté.
 
„Neudělali jsme zevrubnou analýzu údajů o dodávkách spojenými s trhem v každé zemi,“ uvedl pro WardsAuto mluvčí agentury. „Je však obecným pravidlem, že účinnost využití paliva užitkového vozidla resp. její průměrné emise CO2 závisí na faktorech, jako jsou hmotnost vozidla, výkon a objem motoru.“
 
Údaje agentury skutečně ukazují, že v roce 2014 byla větší vozidla prodávána v zemích s nejvyššími emisemi. Průměrná hmotnost vozidel prodaných v zemi s nejvyššími emisemi, byla na Slovensku 2028 kg, v Německu 1889 kg a ve Velké Británii 1884 kg.