německý autoprůmysl se chce bránit | Aktuality | autoweek.cz

Německý autoprůmysl se chce bránit

Německý autoprůmysl se chce bránit

10.06.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Německý automobilový průmysl kritizuje zákaz aut se spalovacími motory od roku 2035 schválený v Evropském parlamentu.
Německé organizace spojené s automobilovým průmyslem se bouří proti rozhodnutí Evropského parlamentu podpořit de facto zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 s tím, že jde o příliš ambiciózní a nákladné rozhodnutí, které jde proti trhu i občanům.
 
Zákaz prodeje automobilů s motory na benzin a naftu je stěžejní součástí dlouhodobého politického cíle Evropské komise stát se v roce 2050 klimaticky neutrálním. Dosud byl sektor dopravy jednou z brzd při dosahování proklamovaných klimatických zlepšení.
 
Poté, co výrazná většina v Evropském parlamentu hlasovala pro zákaz spalovacích motorů od roku 2035 výrobci automobilů neztráceli čas. „Evropský parlament přijal rozhodnutí proti občanům, proti trhu, proti inovacím a proti moderním technologiím," uvedla Hildegard Müllerová, prezidentka německého sdružení automobilového průmyslu VDA. S odkazem na nedostatečnou nabíjecí infrastrukturu v Evropě řekla, že pro takovýto přímý zákaz je příliš brzy: „Zavádění dobíjecí infrastruktury je v Německu příliš pomalé. Proto je takový cíl předčasný. Zvýší náklady pro spotřebitele a ohrozí jejich důvěru.“
 
Její postoj podpořil v rámci EU podpořila ACEA.
„Vzhledem k nestálosti a nejistotě, kterou globálně zažíváme každý den, je jakákoli dlouhodobá regulace přesahující toto desetiletí v této rané fázi předčasná,“ řekl Oliver Zipse, prezident ACEA a generální ředitel BMW.
 
Německý autoklub ADAC ve své tiskové zprávě vyjádřil „politování nad zákazem, protože: „pouze elektromobilitou nebude možné dosáhnout ambiciózních cílů ochrany klimatu v dopravě.“
 
Dárek Číně?
K automobilkám se přidal i vůdce italské pravicové strany Lega Matteo Salvini, který toto rozhodnutí označil za „šílenství a dar Číně, je to katastrofa pro miliony Italů a Evropanů.“
 
Italským výrobcům luxusních automobilů se však podařilo získat výjimku pro značko jako jsou Ferrari, Bugatti a Lamborghini, které mohly být vyňaty z faktického zákazu spalovacího motorů v rámci tzv. „výjimky Ferrari“.
 
Tato fronta průmyslu na podporu spalovacích motorů ale není bez kritiků. „Každý, kdo je stále členem ADAC, podporuje sdružení, které se o ochranu klimatu nemůže starat,“ řekl profesor regenerativní energie na HTW Berlin Volker Quaschning.
 
 
Další příležitost k lobování
Pro asociace výrobců automobilů, které intenzivně lobovaly za to, aby se v parlamentu vyhnuly přímému zákazu, další bitva teprve začíná, protože 27 členských států musí před jednáním s parlamentem dosáhnout jednotné stanovisku v Radě.
 
„Rada je nyní vyzvána, aby zaujala jasný postoj ve prospěch technologické otevřenosti a účinného snižování CO2 s cílem dosáhnout funkční kompromis v rámci třístranných jednání. Německo jako důležitý hlas v Evropě by mělo přehodnotit svou vyjednávací pozici,“ řekl technický ředitel ADAC Karsten Schulze.
 
„Pro nadcházející jednání Rady budeme nadále prosazovat, aby byly nejprve vytvořeny vhodné rámcové podmínky pro tak dalekosáhlé rozhodnutí. Regulace vozového parku a rozšíření dobíjecí infrastruktury se musí zvažovat společně,“ řekla Müllerová.
 
Německá vláda, která historicky prosazuje zájmy svého automobilového průmyslu v Bruselu, bude pravděpodobně hlavním cílem. Zelení ve vládě jsou otevřeně pro zákaz, zatímco sociální demokracie SPD chce chránit pracovní místa a liberální FDP je vnímavější v duchu technologické neutrality. Proti zákazu se již vyslovil ministr dopravy FDP Volker Wissing. „Mnoho pracovních míst závisí na spalovacích motorech. Proto budu bojovat za dosažení výjimky pro motory na syntetická paliva,“ řekl agentuře dpa. Podpořil ho i šéf FDP a ministr financí Christian Lindner. Německá vláda by podle něj měla usilovat o změnu plánů EU.