německý trh se propadl o 17 % | Aktuality | autoweek.cz

Německý trh se propadl o 17 %

Německý trh se propadl o 17 %

04.04.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Prodej nových aut na největším evropském trhu v Německu poklesl v březnu o 17,1 %. Přesto asociace VDA věří, že se německý trh ve druhém čtvrtletí stabilizuje.

V Německu se během března prodalo 281 200 nových osobních aut, což bylo o 17,1 % méně než před rokem. Asociace VDA to přisuzuje skutečnosti, že v březnu byly o dva pracovní dny méně než vloni. V únoru vykázal německý trh pokles o 10,5 %.

Propad prodeje v Německu je ale větší než na dalších velkých evropských trzích - ve Francii se v meziročním srovnání snížil prodej nových aut o 16,4 %, ve Španělsku o 13,9 % a v Itálii jen o 4,9 %, jenže loňské březnové prodejní výsledky v Itálii poznamenala stávka dopravců.

Ani čtvrtletní propad o 12,9 % neubral presidentovi asociace VDA Mathiasu Wissmannovi na optimismu: "Věřím, že ve druhém čtvrtletí se trh stabilizuje."

Jenže i v Německu roste nezaměstnanost a pod vlivem propadu finančních trhů v důsledku kyperské krize se důvěra v ekonomiku země snižuje. Hodnota HDP v Německu nadále klesá už od posledních třech měsíců roku 2012.

Do problémů se dostal dokonce i Volkswagen,který vloni dokázal krizi odolávat. Jeho pokles prodeje v Německu od počátku roku o 17 % (podle statistik KBA) je dokonce větší než u dlouhodobě krizí zmítaného Opelu (-15,5 %) a podstatně větší než u Fiatu (-6,8 %).

Německý automobilový průmysl je silně exportně orientovaný. Jenže za první tři měsíce letošního roku se z Německa vyvezl jen asi 1 milion aut, což je o 9 % méně než před rokem za stejnou dobu. Německé automobilky na tento vývoj zareagovaly omezením produkce, takže se v Německu během března vyrobilo jen 475 000 aut - o 13 % méně než vloni.

Tento nepříznivý vývoj dopadl nejvíce na domácí značky, takže Audi za březen vykázalo pokles o 9,7 %, BMW o 11,4 %, Porsche o 6 %, Mercedes-Benz o 4,4 %, ale nejhůř na tom byli ti největší - Ford vykázal pokles o 32,7 %, Volkswagen o 21,2 % a Opel o 16,8 %.

Naopak zvýšení prodeje vykazují Seat (o 20,2 %), Land Rover (o 15,6 %), Kia (o 9,2 %), Jeep (o 2,8 %), ale také Škoda o 1,3 %.