není požár jako požár | Aktuality | autoweek.cz

Není požár jako požár

Není požár jako požár

09.10.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Požár vozu Tesla Model S v Seattlu nezpůsobil žádná zranění, jen škody na akciovém trhu. Tesla Model S ale také předstihla Volkswagen Golf a stala se nejprodávanějším autem v Norsku!

V Seattlu se vznítil elektromobil Tesla Model S. Výrobce elektrických vozidel uvedl, že Model S se „srazil s velkým kovovým předmětem uprostřed silnice, což způsobilo značné poškození vozidla.“ Předmět prorazil akumulátor vozu Tesla a došlo k požáru.

Zpráva znepokojila investory a akcie Tesla Motors den nato klesly o 6,2 %. Vlivný analytik Ben Kallo z R.W. Baird rovněž snížil rating akcií z „lepšího výkonu“ na „neutrální“.

Podle vyjádření požárníků ze Seattlu akumulátor hořel a voda požár jen zhoršovala. Požárníci zřejmě uhasili plameny v předním zavazadlovém prostoru, ale když vylomili okno, aby získali lepší přístup, oheň se opět rozhořel. Požárníci nakonec požár uhasili práškovými přístroji. Do akumulátoru museli prorazit otvor, aby ji mohli uhasit zevnitř.

Bez ohledu na fluktuace akciového trhu a pokles tržní hodnoty o přibližně 3 miliardy dolarů analytici tvrdí, že by Tesla stále neměla mít problémy se zajištěním financování současné produkce, s vývojem crossoveru Model X ani elektromobilu pro masovou výrobu, jak slíbil nejvyšší výkonný šéf Tesly Elon Musk.

Tesla Motor, která stále vyrábí výhradně vozy poháněné elektřinou, je v případě problémů s elektromobily mnohem zranitelnější než zavedené automobilky, které zkoumají elektromobilitu jen zkoušejí u svých osobních a užitkových automobilů.

Vozy Tesla najezdily dohromady 180 milionů km. Požár ve státě Washington byl prvním případem, kdy se akumulátor Tesly vznítil. Pravděpodobnost požáru je tedy u vozů Tesla desetkrát menší než požáry běžných automobilů poháněných zážehovými nebo vznětovými motory.

Každoročně se v USA ale i jinde po světě vznítí stovky a tisíce osobních automobilů aniž by to vyvolalo větší pozornost. Ojedinělé požáry vozů jako jsou Chevy Volt, Fisker Karma, Mitsubishi i-MiEV, stejně jako lithio-ionové akumulátory používané v novém Boeingu Dreamliner vyvolávají značný zájem a vytvářejí překážku pro větší uplatnění elektromobilů na trhu.

Mnohem častější jsou požáry lithio-ionových akumulátorů v laptopech, tabletech i telefonech, nicméně to nikoho nevede k úvaze přestat tato zařízení používat. Nejúspěšnější hybrid Toyota Prius používá akumulátory typu nikl-metal hydrid, nicméně automobilový průmysl přechází k lithio-ionovým, které se používají u Chevroletu Volt, Nissanu Leaf i Fordu C-Max. Akumulátory Li-Ion mají vyšší hustotu energie a charakteristiku vybíjení. Jsou také lehčí než Ni-MH akumulátory.

Třebaže požár z krátkodobého pohledu prodeji Modelu S poškodí, většina analytiků Tesle stále předpovídají rostoucí poptávku.

Představitelé Tesly uvedli, že akumulátor i automobil pracovaly tak, jak měly. Udržely oheň pod kontrolou a umožnily řidiči zastavit a bezpečně opustit vozidlo. „Požár způsobil přímý zásah velkého kovového předmětu do jednoho ze 16 modulů v sadě akumulátorů,“ uvedla mluvčí Tesly Elizabeth Jarvis-Shean. "Vzhledem k tomu, že každý modul v sadě akumulátorů je izolován protipožárními přepážkami, aby se snížilo případné poškození, požár sady akumulátorů se omezil na malou část v přední části vozu.“ dodala.

Sada akumulátorů značky Tesla používá standardní formu lithio-ionových článků podobných těm, které se používají u přenosných počítačů. V důsledku toho kombinovaná sada akumulátorů zabírá většinu spodní části Modelu S. Naproti tomu elektromobily od zavedených automobilek používají na zakázku vyrobenou velikost článků akumulátoru, takže konečná sada akumulátorů se dá uspořádat kompaktněji, jako akumulátor ve tvaru T, který je umístěn uprostřed modelu Chevy Volt.

Tesla Motors ale nedostává v posledních dnech jen špatné zprávy. Plně elektricky poháněný sedan Tesla Model S se v září stal nejprodávanějším vozem v Norsku. Vozů Tesla S se prodalo 616 kusů, což z celkem prodaných 12 168 nových automobilů představovalo podíl na trhu o 5,1 %, zatímco dosud kralující Volkswagen Golf obsadil druhé místo se 4,6 %.
Vozy s elektrickým pohonem jsou v Norsku nesmírně populární díky štědrým státním dotacím, parkování v centrech měst zdarma, vládou poskytovaných nabíjecích stanic, právu na užívání expresních pruhů na dálnicích a osvobození od mýtného. Poptávka po voze Tesla S je dokonce tak velká, že zájemci přeplácejí ojetá auta, aby nemuseli několik měsíců čekat na nová.

Tesla Model S se v Norsku prodává za 110 000 až 117 000 dolarů, ačkoliv v USA přijde na 70 000 dolarů. Stávající majitelé ale jsou ochotni rozloučit se svým zánovním autem za 130 000 dolarů, protože je mnoho zájemců ochotných za ojeté auto zaplatit i 20 000 dolarů navíc. Obrovský zájem o vozy Tesla S v Norsku neochabl ani když se na internetu objevily záběry z požáru v Seattlu. Norům je totiž jasné, že podobné proražení nádrže s benzinem kovovým předmětem jaký prorazil akumulátor v Seattlu, by způsobilo mnohem větší požár.