neradostné výhledy | Aktuality | autoweek.cz

Neradostné výhledy

Neradostné výhledy

19.12.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Analytici automobilových trhů se rozcházejí v tom, jak dalece zasáhne úvěrová krize evropský automobilový průmysl. Je ale celkem jasné, kdo bude poklesem prodeje nejvíc postižen.

S blížícím se začátkem nového roku vypadá rok 2012 pro Evropu neradostně. Prognostici od září upravují své předpovědi prodeje nových automobilů směrem dolů kvůli obávané reakci na dluhovou krizi. Rozhodujícím faktorem je to, že odborníci předvídají pokles o jedno procento každý měsíc navíc v porovnáním s tím, než jaká byla situace v době autosalonu ve Frankfurtu, kdy byla zveřejněna řada prognóz a kdy se k vývoji trhu vyslovovali nejvyšší představitelé automobilek.

Skupina LMC Automotive, dříve známá jako J. D. Power Automotive Forecasting, přehodnotila své odhady pro rok 2012. Nyní očekává, že vlivem poklesu ekonomiky v rámci základního scénáře prodej klesne na 12,15 milionu vozidel, což bude znamenat pokles o 5,1 % oproti očekávanému konečnému výsledku za rok 2011. Dřívější odhady předpokládaly pokles kolem 2 %, přičemž k poklesu prodeje mělo dojít v podstatě na všech velkých trzích.

Pokud se chmurné prognózy naplní, evropský prodej osobních automobilů by se v roce 2012 mohl dostat o 2,65 milionů vozů pod své maximum v roce 2007, což bylo 14,8 milionů vozů. To odpovídá devíti továrnám o roční výrobní kapacitě 300 000 vozů.

Finanční analytici z Morgan Stanley při zahrnutí lehkých užitkových vozidel předpokládají 6,5 % pokles v evropském prodeji na 13,3 milionů vozů.

Šéf Renaultu Carlos Ghosn je známý velkorysými plány do budoucna. Nyní ve výhledu na rok 2012 prohlásil, že "Evropa stojí před velkou nejistotou." Vicepresident Opelu pro obchod a marketing Alain Visser ale namítá: "Nevěříme, že by indikátory nasvědčovaly dvoucifernému poklesu v procentech. Myslím, že v roce 2012 bude prodej na přibližně stejné úrovni jako letos. Problémem ale jsou negativní prognózy. Pokud si budeme stále opakovat, že přichází krize, pak krize opravdu nastane."

S tím souhlasí i president Střediska výzkumu automobilového průmyslu na universitě v Cardiffu Garel Rhys: "Znepokojující informace v médiích mají negativní vliv na důvěru zákazníků i v obchodování." Vicepresident společnosti AutomotiveCompass Warren P. Brown dokonce tvrdí: "Nebyl bych o nic pesimističtější než počátkem roku, protože trhy na jihu Evropy se dostaly do recese ještě před krizí v Řecku. Pokles na jihu Evropy vyrovná velký prodeje v Rusku a poměrně stabilní situace ve střední a východní Evropě. Nezapomínejte, že růst ceny ropy znamená pro Rusko posilování ekonomiky doprovázené růstem prodeje aut."

Pravdou ovšem je, že s tímto názorem souhlasí jen málokdo, protože Rusko je nejistým trhem s nepředvídatelnými výkyvy. Visser vidí naději jinde - v pěti největších trzích západní Evropy: "V Německu se projevují známky růstu, Velká Británie je poměrně stabilní a náznaky zlepšení se projevují i ve Francii." Jeho slova tak trochu potvrzuje skutečnost, že rostoucí zůstává prodej německých luxusních aut a solidní výsledky hlásí i značky Volkswagen a Opel.

Paradoxní navíc je, že krize eura působí mnohem větší potíže japonským automobilkám než těm evropským. Pokles hodnoty eura vůči jenu zdražuje vývoz aut z Japonska. Naopak by mohl pomoci španělskému automobilovému průmyslu vrátit jej mezi země s levnou produkcí.

 

Luca Ciferri se v Automotive News Europe zamýšlel nad tím, kdo bude v Evropě příští rok nejvíce postižen? Seznam je podle něho docela dlouhý. Nejtěžší zásah dostanou všichni prodejci, ztrátu však utrpí především ti bez pevných vazeb na německý průmysl.

Prodejci jsou obvykle národními společnostmi. Většina z nich působí na regionální úrovni, takže nemohou svá rizika rozložit globálně, aby kompenzovali útlum na evropském trhu rostoucím prodejem v Číně.

Fiat, PSA/Peugeot Citroen a Renault z Evropy nevyváží, takže je jakékoli oslabení evropského trhu těžce zasáhne. Pozitivem ale je to, že Chrysler pomůže Fiatu a Nissan podpoří Renault přinejmenším v rámci jejich finančních bilancí. PSA/Peugeot Citroen ovšem nemá silného, vydělávajícího partnera, na jehož pomoc by mohly spoléhat. Francouzská společnost tedy z této trojice nejvíce závisí na Evropě. PSA již v listopadu oznámila zrušení 6600 pracovních míst a nyní přidává dalších 4500 míst. Ještě více problémů ji čeká v roce 2012 pokud se Evropa nezotaví rychleji, než se očekává. Velké problémy ale čekají i Fiat, protože je až příliš závislý na domácím trhu.

Předpokládá se, že prodej nových automobilů na pěti největších evropských trzích poklesne. Německo by tím mělo utrpět nejméně. Agentura Morgan Stanley zde předpokládá pro rok 2012 pokles jen 4 %. Podle odhadů této poradenské firmy trh ve Velké Británii klesne o 5 %, ve Francii a Itálii o 7 % a ve Španělsku o dalších 10 % po 22% poklesu, který se očekává v tomto roce.

Mezi vítězi budou globálně aktivní evropské automobilky a přímí dodavatelé, kteří mohou těžit z pokračujícího růstu amerického trhu stejně tak jako z pokračování expanze trhu v Číně. BMW, Daimler a Volkswagen a jejich největší dodavatelé proto mají pro rok 2012 pravděpodobně nejlepší pozici, neboť jsou silnými vývozci vozidel vyráběných v Evropě. To by jim mělo umožnit, aby výrobu v Evropě udrželi ve slušném tempu, na rozdíl od svých konkurentů, kteří vyrábějí vozy pouze pro Evropu. Společnosti, které zásobují tyto továrny závislé jen na Evropě, by podle Ciferriho měly začít uvažovat o tom, jak přečkat nadcházející těžké časy.

 

Vývoj trhů a prognóza vývoje lehkých vozidel

údaje za roky 2007-2010 podle WardsAuto, prognózy 2011 a 2012 podle AutomotiveCompass

 

Západní Evropa

2012        13 950 000

2011        14 350 000

2010        14 468 205

2009        14 968 783

2008        15 399 737

2007        16 860 828

 

Střední a východní Evropa

2012        13 950 000

2011        14 350 000

2010        14 468 205

2009        14 968 783

2008        15 399 737

2007        16 860 828

 

Rusko

2012        2 800 000

2011        2 600 000

2010        1 910 573

2009        1 465 917

2008        2 897 459

2007        2 360 949

 

Japonsko

2012        4 150 000

2011        3 990 000

2010        4 915 496

2009        4 574 496

2008        5 026 526

2007        5 288 408

 

Indie

2012        3 100 000

2011        2 800 000

2010        2 727 527

2009        2 066 707

2008        1 751 356

2007        1 722 281