nissan chce znovu být elektrickým šampionem | Aktuality | autoweek.cz

Nissan chce znovu být elektrickým šampionem

Nissan chce znovu být elektrickým šampionem

16.07.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nissan zahájil svůj přechod k plné elektrifikaci. S novým plně elektricky poháněným SUV Ariya se chce vrátit mezi přední dodavatele elektromobilů a pomocí silného produktu překonat svou současnou krizi.
Generální ředitel Makoto Uchida a provozní ředitel Ashwani Gupta odhalili nový elektricky poháněný crossover Ariya v živém přenosu z japonské Jokohamy. Nové elektrické SUV Ariya symbolizuje proměnu Nissanu. Tento první zcela nový globální model za pět let a první nový elektromobil deset let po představení modelu Leaf má symbolizovat cestu k zotavení po téměř dva roky trvající aféře s Carlosem Ghosnem následovaném prudkým poklesem prodeje a finančními ztrátami.
 
Začátek nové éry
S modelem Leaf byl Nissan průkopníkem v oblasti elektrické mobility. Jenže konkurence nespí. Nyní se Nissan chce s kompaktním SUV Ariya opět stát premiantem v segmentu elektromobilů. Loňskou finanční ztrátou zasažený výrobce, který trpí klesajícím prodejem po celém světě, věří, že se s Ariyou, postavenou na čistě elektrické platformě, dokáže znovu prosadit, a to i v Evropě.
 
Ariya je prvním modelem, který ohlašuje začátek elektrifikace značky. „Pro Nissanu není Ariya jen nový model. Je to model, který ohlašuje novou kapitolu v historii Nissanu,“ prohlásil generální ředitel Makoto Uchida v Jokohamě. Aby Nissan toto odpoutání od historie zdůraznil, zmodernizoval dokonce i logo. To bude v budoucnu plošší a minimalističtější než předchozí trojrozměrné.
 
„Dostali jsme příkaz od vedení, abychom u tohoto modelu neudělali žádné kompromisy, protože ukazuje to, kde dnes stojí společnost a povede k Nissanu budoucnosti,“ řekl hlavní inženýr projektu Ariya Hriaru Nakajima.
 
Kompaktní crossover v mnoha verzích
Nissan již koncept pětidveřového crossoveru s profilem kupé Ariya představil na autosalonu v Tokiu v loňském roce. S délkou 460 cm je stejně velký jako konvenční Qashqai. Zpočátku bude k dispozici se dvěma konfiguracemi pohonné jednotky a akumulátoru: s pohonem předních kol a jedním trakčním elektromotorem o výkonu 160 kW (218 k) nebo 178 kW (242 k) nebo s pohonem všech kol se dvěma motory a výkonem 205 kW (279 k), 225 kW (306 k) nebo 290 kW (394 k). Kromě toho Nissan zákazníkům nabízí výběr mezi akumulátory s kapacitou 63 nebo 87 kWh.
 
Nabíjet lze pomocí wall boxu s výkonem až 22 kW nebo stejnosměrným proudem u nabíjecích stanic s maximálním výkonem 130 kW. V závislosti na verzi Ariya dosahuje největší rychlost mezi 160 a 200 km/h a má dojezd 340 až 500 km.
 
Uvnitř je zcela digitální kokpit s 12,3“ displejem a skrytými přepínači, které jsou integrovány do konzole jako senzorová pole. Ovládání bude možné i hlasem. Díky softwaru Japonci poprvé slibují aktualizace firmwaru on-line na dálku.
 
Překvapivě skromné plány
Prodejní plány jsou kupodivu velmi skromné, což naznačuje, že toto vozidlo bude mít jen malý vliv na pozvednutí Nissanu z krize. Na trhu v rostoucí konkurenci ostatních automobilek, které rovněž uvádějí nebo plánují uvést vlastní elektrická SUV, Nissan plánuje za první celý rok globálního prodeje prodat pouhých 30 000 kusů.
 
Prodej modelu Ariya začne v Japonsku v polovině roku 2021, do Spojených států, Evropy a Číny přijde později, ale Nissan zatím nezveřejnil časový plán. Podle zákulisních informací automobilka plánuje v roce 2021 v Japonsku vyrobit 40 000 kusů a poté zvýšit roční produkci na 100 000. Tento model se bude vyrábět také v Číně. Pro srovnání - podobně koncipovaných modelů X-Trail a Rogue v loňském roce Nissan na klíčových trzích prodal více než půl milionu kusů.
 

  • Nissan chce znovu být elektrickým šampionem
  • Nissan chce znovu být elektrickým šampionem
  • Nissan chce znovu být elektrickým šampionem
  • Nissan chce znovu být elektrickým šampionem
  • Nissan chce znovu být elektrickým šampionem